#Events

COco: lancering programma Circulair Ontwerpen

30.11.2021


16.00 - 19.00


Seats2meet (locatie), Moreelsepark 65, 3511 EP, Seats2meet, Utrecht


Let op! Deze bijeenkomst wordt vanwege de oplopende besmettingen verplaatst naar een nog nader te bepalen datum.

Afbeelding boven: omslag Products That Last / Conny Bakker, Ed van Hinte en Yvo Zijlstra

Al decennia besteedt de BNO aandacht aan duurzaam en circulair ontwerpen. Via ons nieuwe programma Circulair Ontwerpen - dat we COco gaan noemen, want circulair ontwerpen doe je namelijk nooit alleen - brengen we het onderwerp nog nadrukkelijker onder de aandacht, informeren we ontwerpers en bureaus over ontwikkelingen en mogelijkheden, en willen we vooral ook enthousiasmeren.


Tijdens de lancering hebben we de meest ingevoerde sprekers gevraagd, zij staan garant voor een overtuigend startschot. Na deze lancering kun je verschillende activiteiten verwachten, zowel geïnitieerd door de BNO als door anderen. 

Sprekers

Conny Bakker 

Conny Bakker is hoogleraar aan de faculteit Industrieel Ontwerpen van de TU Delft en een autoriteit op het gebied van duurzaam ontwerpen en circulair productontwerp. Haar onderzoeksgebied is  Design for the Circular Economy. Ze verkent en ontwikkelt ontwerpmethoden en -strategieën voor de verlenging van de levensduur van producten, hergebruik, herfabricage en recycling, en de bedrijfsmodellen die deze strategieën mogelijk maken. Conny Bakker heeft steeds het voortouw genomen in onderzoek naar duurzaam productontwerp en brengt haar kennis nu over op nieuwe generaties ontwerpers. 

Bas Roelofs

In een snel veranderende wereld helpt Bas bedrijven om een gezonde boterham te verdienen zonder een troep te maken van de wereld om ons heen. Bas is CIRCO-trainer in binnen- en buitenland sinds 2017 en coördinator hoger onderwijs sinds 2019. 

Bas is industrieël ontwerper en heeft ruim 25 jaar ervaring als stuurman van marketing en productontwikkeling in drie maakbedrijven (Philips, Berg toys, Thule). Sinds 2015 is hij eigenaar van kind-ID | Innovation Direction. 

Jessica den Hartog 

Jessica transformeert plastic afval in kunstobjecten met als doel om de aanschouwer te informeren en inspireren over de waarde van plastic. Plastic is haar grootste fascinatie en Jessica geeft workshops en lezingen over hoe je duurzamer met dit materiaal kunt werken. Veel mensen willen minder plastic gebruiken of dit hergebruiken, maar weten niet hoe. Jessica geeft je de kennis over hoe je kunt experimenteren. 

Richard van der Laken 

Richard is een van de oprichters van What Design Can Do en van De Designpolitie. 

What Design Can Do (WDCD)  is een organisatie die de kracht van design inzet om de maatschappij te veranderen. Om deze verandering te bewerkstelligen en de internationale gemeenschap in de juiste positie te brengen, organiseert WDCD wereldwijd conferenties en designchallenges rondom grote  vraagstukken als klimaatverandering of de afvalcrisis. 

De Designpolitie is een ontwerpbureau dat zich richt op visuele communicatie die eenvoud, lef en gevatheid combineert met een kritische analyse. In de afgelopen decennia heeft het prijswinnende bureau gewerkt voor opdrachtgevers als De Volkskrant, Stadsschouwburg Amsterdam, theater Frascati, Movies That Matter en KPN. 

Programma 

16:00 uur - Inloop 

16:30 uur - Inhoudelijk programma 

18:00 uur - Drinks & bites 

Coronamaatregelen

Op de dagen van de bijeenkomst worden de dan geldende coronamaatregelen in acht genomen. 

Over COco 

Al decennia besteedt de BNO aandacht aan duurzaam en circulair ontwerpen (met projecten als 'Zwitserse Bergen' en 'Groene Offerte', publicaties, workshops etc.). Dat was al die tijd al belangrijk, maar is nu belangrijker dan ooit. Via ons nieuwe Programma Circulair Ontwerpen (dat we COco gaan noemen, Circulair ontwerpen doe je namelijk nooit alleen) brengen we het onderwerp nog nadrukkelijker onder de aandacht, informeren we ontwerpers en bureaus over ontwikkelingen en mogelijkheden, en willen we vooral ook enthousiasmeren. We werken samen met gespecialiseerde spelers, we haken aan of verwijzen naar wat in dit opzicht nog meer interessant kan zijn. 

We trappen af met een event. Daarna volgen regelmatig artikelen, podcasts en een social mediacampagne. Er komen talks en workshops. En we organiseren bezoeken naar relevante ontwerpbureaus en bedrijven. Dat alles spreiden we over het jaar en natuurlijk communiceren we erover via onze on- en offline media.