#Trainingen

Kerncompetenties 5/7: presenteren en discussiëren

08.04.2022


03.30 - 11.30


BNO, WG Plein 600, 1054SK, Amsterdam


Strategisch leren ontwerpen voor brand designers (merkontwerpers) 

Toepasbaar op het merk van je klant én op dat van je eigen ontwerppraktijk.

 Vrijwel elke ontwerper krijgt te maken met merkvraagstukken. Je wordt gevraagd om de visuele identiteit te ontwikkelen voor een organisatie of om vorm te geven aan een nieuw productmerk. Soms is er al een merkidentiteit en word je gevraagd om vorm te geven aan een specifiek onderdeel: een verpakking of een campagne. In deze training leer je om te ontwerpen vanuit een strategisch perspectief, het perspectief van je opdrachtgever.  


Waarom zou je deze training doen?

  • Deze training leert je te ontwerpen vanuit een strategisch perspectief. Het zorgt ervoor dat je aandacht besteedt aan alle elementen die van belang zijn om vanuit de basis een sterk merk te bouwen. 

  • De training helpt je bij merkvraagstukken in opdracht. 

  • De training zorgt ervoor dat je op dit onderwerp een volwaardige gesprekspartner wordt van je opdrachtgevers. 

  • Hetgeen je leert kun je direct toepassen op je eigen merk, dat van je eigen ontwerppraktijk.


Inhoud van de training

  • Ook bij het vormgeven aan een merk is het belangrijk dat je samen met je opdrachtgever doelen stelt. Wat voor doelstellingen moet je formuleren en wat betekenen die voor je ontwerpproces en het ontwerpresultaat?

  • Je start zelden met een leeg canvas, er is al een organisatie, een merk of een merkportfolio. Wat moet je allemaal weten om de juiste afwegingen te kunnen maken en hoe doe je daar onderzoek naar?

  • Wat is het belang van doelgroepen, hoe formuleer je die en hoe kan informatie over die doelgroepen helpen bij het ontwerpen aan het merk?

  • Wat is het belang van context, wat is het belang van concurrentie, hoe ga je het gesprek daarover aan met jouw klant en hoe bepaalt dat gesprek de vormgeving van het merk?

  • Het belang van specifieke merkkenmerken.

  • Wat is positionering, waarom is het belangrijk om een positionering te formuleren en hoe formuleer je die?

  • En hoe richt je vervolgens je ontwerpproces in?


Programma in het kort:

  • Bepalen van doelstellingen

  • Onderzoek merk en organisatie

  • Onderzoek doelgroep

  • Onderzoek context en concurrentie

  • Het belang van specifieke merkkenmerken.

  • Vaststellen positionering

  • Je ontwerpproces


Trainer

Deze training wordt verzorgd door Roel Stavorinus. Roel is zelfstandig merk- en designstrateeg gespecialiseerd in organisatie-identiteit en heeft ruimschootse ervaring op het gebied van merkvraagstukken. Hij werkt zowel aan de kant van de klant als aan de kant van creatieve bureaus en het is zijn persoonlijke missie om ontwerpers en marketeers dichter bij elkaar te brengen. 


Kosten

  • BNO-leden: 195 euro per persoon, per trainingsdag.

  • Niet-leden: 250 euro per persoon, per trainingsdag.

De bedragen zijn exclusief btw en transactiekosten. Catering (lunch) en benodigde materialen zijn bij de kosten inbegrepen.


Studie-uren bij- en nascholing

Deze trainingsdag is goed voor 7,5 studie-uren bij- en nascholing en is erkend als leermodule voor de noodzakelijke eindtermen van de Beroepservaringsperiode Interieurarchitecten (BEP).


Bijdrage studiekosten

Werkenden in de culturele en creatieve sectoren kunnen via Werktuig PPO een bijdrage aanvragen voor het mede financieren van hun professionele ontwikkeling. PPO staat open voor werknemers in loondienst en zzp'ers. 


De subsidie is ook inzetbaar voor verschillende onderdelen uit ons educatieprogramma en dus ook voor deze training! 


Aanmelden

Helaas zit deze training al vol. Je kunt je wel aanmelden voor deze training op 1 juli. Zie voor meer info hier.