24-03-2014 - Op 20 maart is grafisch ontwerper Baer Cornet overleden.

Grafisch ontwerper Baer Cornet, geboren in 1937 in Venlo, leerde het vak in de praktijk bij Océ-van der Grinten en bij Drukkerij Lecturis. Hij gaf nooit toe aan de lokroep van de randstad (naar verluidt wilde Wim Crouwel hem graag bij Total Design). Voor een lange periode was hij huisvormgever van Océ waar hij, naast het jaarverslag, ook verantwoordelijk was voor de jaarlijkse kalenders (inmiddels collectors items), gewijd aan het werk van architecten als Siza, Rossi, Rietveld en Le Corbusier. Voor Lecturis ontwierp hij de inmiddels helaas vervangen huisstijl.

Ook voor Verfindustrie Jac. Eyk ontwierp hij ogenschijnlijk eenvoudige typografische maandkalenders, steeds gebaseerd op een van zijn favoriete lettertypes: Univers, Bodoni, Baskerville en Monoype Grotesque. Het bekendst zijn misschien wel zijn ontwerpen voor de befaamde goodwill-reeks van Drukkerij Rosbeek waar hij voor maar liefst 20 van de 57 uitgaven een bijdrage leverde.

In 1998 verscheen bij Uitgeverij 010 (Rotterdam) een monografie over zijn werk – Baer Cornet Grafisch ontwerper / Graphic designer – met tekst van Paul Hefting en een voorwoord van Wim Crouwel. De tekst, nu onder de titel 'Het geluid van wit', verscheen bij [Z]OO producties (Eindhoven, 2007) als tiende deel in de Roots-reeks (een serie boekjes gewijd aan de wortels van de Nederlandse grafische ontwerpcultuur).

Paul Hefting: "De plaats en betekenis van het werk van Baer Cornet binnen de Nederlandse grafische vormgeving lijkt zijn bijdrage aan de rode draad die tijdens het interbellum voortgekomen is uit het werk en de ideeën van Zwart, Schuitema en Kiljan: het zakelijke, objectieve, voortkomend uit een optimistische visie over de wereld."

Foto: Aatjan Renders