dBOD: AH excellent

Het Amsterdamse verpakkingsdesignbureau dBOD ontwikkelde voor Albert Heijn een verpakkingslijn, waarmee kerst en Pasen vanaf nu dezelfde look-and-feel krijgen. Herkenbaar, inspirerend én ongedwongen feestelijk. 

Ditte Glebbeek, senior Design Director bij dBOD, is creatief verantwoordelijk voor de klant Albert Heijn: ‘We wilden een verpakkingsconcept ontwikkelen, waarmee we het private label AH Excellent relevant kunnen maken tijdens belangrijke, emotionele momenten van samenzijn zoals de kerst en Pasen. Tegelijkertijd wilden we af van het zware, complexe karakter van het oude design; Albert Heijn helpt de klant juist om te ont-stressen tijdens de feestdagen en het kiezen makkelijker te maken.’

Overeenkomsten

Decennialang hebben we kerst en Pasen als twee verschillende momenten gezien, legt Glebbeek uit. "Met de kerst ligt de nadruk op het kerstdiner, een samenzijn met familie en vrienden. Met Pasen omarmen we de lente en genieten we vooral van ontbijt en brunch. Donker versus licht, winter versus lente. Maar kerst en Pasen hebben ook veel interessante overeenkomsten. Als je die traditionele benadering loslaat en er met een open blik opnieuw naar kijkt, kom je tot verrassende inzichten."

Odoo CMS - een grote afbeelding

Goud en zwart

"Ongeacht of het nu gaat om de kerst of Pasen: het samenzijn met vrienden en familie is een cadeau op zich. Die gedachte is ons uitgangspunt geweest, daaruit is de nieuwe lijn ontstaan. Wij hebben gekozen voor een licht karakter en een subtiele cadeau-verpakkingsstijl. Dat valt op in de schappen, maar is tegelijkertijd ingetogen en prettig optimistisch." De verpakkingslijn heeft een ongedwongen feestelijk karakter en straalt kwaliteit uit. De illustraties bestaan uit lijntekeningen in goud en zwart. Lieflijk en lifestyle-achtig, noemt Glebbeek ze. "Ze kunnen kerst of Pasen zijn, maar ook neutraal. En daarmee is een kleine giftbox geboren."

Paars

Kerst en Pasen hebben zo bij Albert Heijn een geheel nieuwe, eigen uitstraling gekregen. Het enige aspect dat behouden is gebleven, is de kleur paars. Als herkenbaar merkblok brengt dat het geheel in balans en helpt het de consument snel te navigeren naar de feestproducten binnen het reguliere assortiment. Naast de gesloten verpakkingen voor veelal houdbaardere producten, is dit design volgens Glebbeek ook prima door te vertalen naar vers waarbij veel zicht op het product wenselijk is. 

Dit artikel verscheen eerder in Verpakken, het magazine voor verpakkingsprofessionals.