New Kid On The Pack: Sven Biesterbos (REGGS)

Packaging design is voor mij bij uitstek het moment om het gesprek aan te gaan met een consument. Je kan met goede packaging echt een merk bouwen en je verhaal vertellen.

Ik ben Sven Biesterbos, 20 jaar. Ik heb de HBO opleiding ‘Creative Business - creatieve marketing & concepten’ gevolgd aan Saxion, Enschede. Na een voltijdse stage bij REGGS in Amsterdam ben ik nu aangenomen als jr. designer. REGGS is een onafhankelijke innovatie design studio met een internationaal team van 35 ‘reggies’ en ontwerpt bijna alles. Van een tap voor Heineken of verpakkingen voor Kruidvat, tot de Majicast; een apparaat dat op een goedkope manier protheses kan aanmeten voor mensen die in armoede leven.

Hoe kwam je bij dit bureau terecht en hoe bevalt het je?

Toen ik op zoek moest naar een stage wou ik het proces proberen om te draaien: In plaats van motivatiebrieven rondsturen met een leuk opgemaakte CV had ik een website gebouwd. Svenzoekteenstage.nl heb ik op LinkedIn gezet en uiteindelijk kwam dit bij REGGS terecht.

Mijn buurman, werkzaam bij een klant van REGGS, had mij verteld over de studio en ik was gelijk enthousiast. Mijn stage verliep echt zoals ik gehoopt had, ik kreeg vrijwel gelijk een eigen opdracht en werd bij veel verschillende projecten betrokken. Dagelijks reviewen we elkaars werk, zodat er alles uit de ontwerpen wordt gehaald. Ik heb de eerste weken al zo ontzettend veel geleerd over design, packaging, concepting, identiteit en over mijn eigen sterke en zwakke plekken. Daarnaast is het natuurlijk leuk om je eigen ideeën terug te zien in elke supermarkt, in een tv-reclame, de schappen van Kruidvat of in een bar.

Mijn dag begint met een kop koffie in de studio (een oude kauwgomballenfabriek) waar nu één grote ruimte is met ontwerpers, strategen, projectmanagers en engineers. Tot nu toe heb ik gewerkt voor Heineken, Kips, Kruidvat / Trekpleister, Westland Salades, Signature Foods, Johma en Fysiotherapie Apeldoorn-Zuid. Rond de middag wordt er elke dag lunch verzorgd door de studio managers en op donderdag en vrijdag zijn er borrels. De cultuur is erg open en iedereen loopt vaak bij elkaar langs uit nieuwsgierigheid of om inspiratie op te doen.  

Wat is het gekste, leukste, stoerste, meest indrukwekkende dat je meemaakte bij REGGS?

Ik geniet er echt van om samen dingen uit een ander perspectief te bekijken, om zo een product neer te zetten met een verhaal dat helemaal klopt en het dan vervolgens te zien liggen in de winkel. Bijzonder vind ik vanaf dag 1 echt opgenomen werd in het team, gelijk zelfstandig aan de slag mocht aan een opdracht en in reviews mijn werk gewaardeerd wordt. Dat geeft een boost aan je creativiteit en zelfvertrouwen.

Waarom koos je voor jouw opleiding?

Ik zocht een combinatie tussen creativiteit en strategie en die vond ik daar. De studie is vanaf het begin vrij breed: van copy en filmen tot online marketing. Het was voor mij vrijwel gelijk duidelijk dat ik design en concepten veel interessanter vond dan marcom-plannen, filmen of schrijven. Tijdens mijn specialisatie creatieve marketing en concepten is gelukkig genoeg ruimte om dieper in design en concepten te duiken.

Echte lessen packaging heb ik spijtig genoeg nooit gehad en zal ik ook nooit krijgen. De focus ligt meer op het neerzetten van een ijzersterk concept dan de uiteindelijke uitwerking, dus om die uitwerking beter neer te kunnen zetten ben ik als freelancer aan de slag gegaan.

Wat is packaging design voor jou?

Packaging design is voor mij bij uitstek het moment om het gesprek aan te gaan met een consument. Je kan met goede packaging echt een merk bouwen en je verhaal vertellen.

Ik moet toegeven dat ik voor mijn stage nog nooit gehoord had over ‘packaging’ als een vak, maar nu ben ik helemaal verkocht. Naast packaging vind ik branding ook heel interessant, maar op een verpakking komen voor mij heel veel aspecten samen. Je kan echt een aantrekkelijk verhaal vertellen met een ontwerp, er komt veel strategie bij kijken én elk project is anders.

Waar krijg je de beste ideeën?

De beste ideeën komen altijd op het moment dat ik even iets anders ga doen dan ontwerpen. Een wandeling tijdens de lunch, in de trein, tijdens het sporten of in de kroeg. Als ik op zoek ga naar inspiratie doe ik dat het liefst uit alles; van kunst en fotografie tot packaging.

Welk packaging design had jij voor willen tekenen?

De rebranding van de identiteit en packaging van Bacardi, alles hieraan klopt voor mij. Ik vind het mooi om te zien hoe een merk met zo'n historie door goede branding en packaging nog zo toonaangevend kan zijn.

Het vernieuwde logo voelt modern en bold, maar toch laat het de roots van de familie Bacardi prachtig zien. Elk element laat zien hoeveel aandacht Bacardi besteed aan het maken van rum. Een mooi voorbeeld van zo'n element is het papier waarop de etiketten zijn gedrukt zijn gemaakt van een bijproduct van rietsuiker, wat weer specifiek hoor bij de productie van Bacardi rum.