De BNO Packaging Talent Award is een prijsvraag voor jonge ontwerpers en ontwerpstudenten. Aan de hand van een briefing wordt een (conceptuele) designoplossing gevraagd voor een food of een non-foodverpakking. Het ingezonden werk wordt beoordeeld door een vakkundige jury van creatieven en marketeers.
De winnende ontwerpen worden beloond met een onderscheiding en een geldbedrag. Daarnaast krijgen de winnaars veel publiciteit als de nieuwe generatie packaging designtalent. Doel van de prijsvraag is jong talent te interesseren voor het vakgebied verpakkingsontwerpen en opleidingen aan te zetten dit ontwerp specialisme in hun onderwijsaanbod op te nemen.
De praktijkopdracht kwam dit jaar van Nestlé Nederland en richtte zich op een nieuw ontwerp voor de hartige tussendoortjes van Nestlé’s MAGGI.
Sanne de Wit, die haar studie aan het Grafisch Lyceum Rotterdam in 2018 afrondde, mocht zich de trotse winnaar noemen. De tweede prijs ging naar Emma Spanjers en de derde prijs naar Mateja Drenik.
Klik hier voor het nieuwsbericht.
Niet commercieel
De prijsvraag richt zich op het leerproces om binnen de kaders van een briefing een verpakkingsontwerp te maken. Centraal staat de kennismaking met het vakgebied. Auteursrechten blijven bij de deelnemer (zie ook de deelname voorwaarden).
Winnaars voorgaande edities
2018 - David Horsler, Ellis Sargeant en Laura Voet
2017 - Lennaert van 't Loo, Tijs Kramer, Amanda Ruiter en Eva Verbeek
2016 - Sean Valies, Luna den Hoed
2015 - Denise Veenendaal, Sabine Krouwer
2014 - Zoe Piper, Marcel Kock en Selma Hoitink

Het prijswinnende ontwerp van 2019 door Sanne de Wit. Een vernieuwend beeld dat goed aansluit bij merk MAGGI: robuust en niet té elitair.
De initiatiefnemers
De jongste designprijs voor ontwerptalent is een initiatief van de top van de Nederlandse packaging designbureaus, verenigd in BNO NEXTpack.