Hoe kan ik zorgen dat mijn klant sneller betaalt?

Hoe goed je je zaken ook regelt, de kans is groot dat je een keer stuit op een wanbetaler, oftewel iemand een opdrachtgever die niet wil of kan betalen.

Wat de beste benadering is van een wanbetaler, hangt af van de situatie. In de eerste plaats kun je je klant per e-mail of telefonisch op de hoogte brengen van de gemiste betaling. Blijft deze uit, dan kun je aanmaningen versturen en de klant (opnieuw) telefonisch benaderen, waarbij je gaandeweg een wat dwingender toon aanslaat. Zijn onze algemene voorwaarden van toepassing omdat je dat schriftelijk bent overeengekomen met je klant? Dan kun je wijzen op de consequenties van het niet-betalen die we daarin hebben opgenomen. Meestal is dat voldoende om de betaling binnen te krijgen.


Werken de aanmaningen en telefoontjes allemaal niet, dan heb je te maken met een ├ęchte wanbetaler. Schakel dan een deurwaarder of incassobureau in. Als er sprake is van grote bedragen, of als er wel discussie is over je werk, dan is het verstandig om een advocaat in te schakelen. Houd er wel rekening mee dat deze partijen (meestal) niet werken op basis van no cure no pay. Hun vergoeding zullen zij in eerste instantie proberen te incasseren bij de wanbetaler, lukt dat niet dan zijn de kosten voor jouw rekening. Laat je daarom altijd goed voorlichten over de voorwaarden voordat je een dergelijke partij aan het werk te zet.


Overigens is lang niet iedere langzame betaler een wanbetaler: in veel organisaties loopt de betaling van facturen over verschillende schijven en daar gaat soms (te) veel tijd overheen.

Ben je lid van de BNO en heb je aanvullende vragen? Neem dan contact op met onze zakelijk of juridisch adviseurs.