Wat is eHerkenning en waar heb je dit voor nodig?

Via eHerkenning doe je zaken met verschillende organisaties binnen de overheid. Daarbij worden verschillende beveiligingsniveaus gehanteerd.

Doe je zaken met de overheid, bijvoorbeeld omdat je een subsidie aan wilt vragen? Om je te kunnen identificeren als ondernemer bij de overheid zal je steeds vaker eHerkenning van niveau 3 nodig hebben.

eHerkenning is een soort DigiD voor bedrijven. Net zoals je met DigiD als burger veilig inlogt bij overheidsinstanties, doe je dat als bedrijf met eHerkenning. Zo kan je op één manier inloggen bij verschillende instanties van de overheid.

Klik hier voor een overzicht van alle organisaties waar je nu al kunt inloggen via eHerkenning.

Beveiligingsniveaus

Via eHerkenning doe je dus zaken met verschillende organisaties binnen de overheid. Daarbij worden verschillende beveiligingsniveaus gehanteerd. De dienstverlener waar je met eHerkenning inlogt, bepaalt het benodigde betrouwbaarheidsniveau.

Om in te loggen bij de Belastingdienst heb je bijvoorbeeld beveiligingsniveau EH 3 nodig, maar voor het Handelsregister slechts EH 1.

Inlog-leveranciers

Wil je gebruik maken van eHerkenning dan kun je daarvoor een inlog aanvragen bij een erkende leverancier. Wat de kosten daarvoor zijn hangt af van de aanbieder, maar ook van de dienst die je afneemt.

Daarbij is het goed om ook al na te denken over eventuele toekomstige situaties en direct het hoogste niveau aan te kopen wat naar verwachting nodig zal zijn. Kijk hier voor een overzicht van de verschillende leveranciers en kosten.

Stappenplan voor kopen eHerkenning

  • Bekijk waarvoor je eHerkenning nodig hebt;

  • Stel vast wie binnen je organisatie eHerkenning gaat gebruiken;

  • Kies een leverancier;

  • Vraag eHerkenning aan.

Vragen?

Heb je nog vragen over eHerkenning? Neem dan contact op met BNO Advies