#Artikelen

09.11.2023

Agency Insights: CLEVER°FRANKE

In de rubriek Agency Insights spraken we dit keer met Gert Franke, medeoprichter en algemeen directeur van digitaal ontwerpbureau CLEVER°FRANKE.


Hoe gaat het met jullie?

Gert Franke: “We zijn erg blij en ongelofelijk trots dat we de titel Red Dot: Agency of the Year 2023 hebben gekregen. Ons team heeft de afgelopen jaren fantastisch werk geleverd, dus het ontvangen van de Red Dot titel is een geweldige erkenning. Het is een eer om deze prijs te krijgen, en het zal ons nog meer motiveren om onze grenzen te verleggen en de complexiteit van de wereld beter begrijpelijk te maken.” 

Foto: Uitreiking Red Dot Awards

Zijn er bijzondere cases waar jullie nu aan werken?

“Ons team is altijd bezig met interessante projecten die ons uitdagen en ertoe zetten om kwalitatief hoogstaand werk te leveren. Zo hebben we onlangs samengewerkt met Arity, een mobiliteitsdata- en analysebedrijf dat datagestuurde oplossingen voor transportinvesteerders biedt.

Met Arity maakten we visualisaties om mensen op de hoogte te brengen van verkeersinzichten en auto-ongelukken. Deze visualisaties werden afgelopen september getoond op de MOVE: Mobility Reimagined conferentie in Austin, Texas.” 

Foto: Visualisaties om mensen op de hoogte te brengen van verkeersinzichten en auto-ongelukken | Opdrachtgever: Arity

Hoe worden jullie door nieuwe opdrachtgevers gevonden?

“Klanten weten ons te vinden op uiteenlopende manieren. Bijvoorbeeld via onze online aanwezigheid, netwerk of branche-evenementen, of simpelweg dankzij positieve aanbevelingen van eerdere opdrachtgevers. Onze reputatie op het gebied van specialistische datavisualisatie heeft ook tot gevolg dat we nieuwe klanten aantrekken die interesse hebben in datagedreven ontwerpwerk.”

Foto: Weerkaarten

Welke rol speelt AI in jullie aanpak?

“AI is voor ons een waardevol hulpmiddel dat ons in staat stelt om processen efficiënter te doorlopen en onze analysemogelijkheden te verbreden. Dat gezegd hebbende, is het van cruciaal belang om in ons achterhoofd te houden dat menselijke begeleiding essentieel blijft bij de omgang met AI. We moeten voorzichtig zijn en ervoor zorgen dat we geen onjuiste informatie presenteren. Het gebruik van AI brengt voor ontwerpers nieuwe ethische vraagstukken met zich mee en daar willen we oplossingen voor vinden.”

Foto: Aiml, een 'buurt-huisdier' dat kan worden beïnvloed door de mensen die er wonen en dat informatie over hun welzijn doorgeeft | Opdrachtgever: Raum 

Wat zijn voor jullie relevante inspiratiebronnen en hoe blijven jullie op de hoogte van de nieuwste technologische ontwikkelingen om jullie ontwerpen bijzonder te houden?

“Wij proberen altijd zo up-to-date mogelijk te blijven en we volgen altijd de laatste ontwikkelingen op het gebied van design en datavisualisatie. Of het nu door middel van persoonlijke evenementen, online netwerken of design publicaties is, we zoeken altijd naar dingen die ons blijven inspireren en uitdagen. Ons team is erg gemotiveerd om te blijven leren en onze vaardigheden te verfijnen. Dit zodat we ontwerpwerk kunnen blijven leveren dat grenzen verlegt en een positieve impact heeft op de wereld.” 

Foto: Corona dashboard | Opdrachtgever: Rijksoverheid

Jullie werk is heel specialistisch. Waar/hoe vinden jullie jong talent?

“Omdat we zo gespecialiseerd werken hebben we een naam voor onszelf opgebouwd in de datavisualisatie branche. Daarnaast zorgen we voor sterke banden met universiteiten in binnen- en buitenland. Zo bieden we stages aan en zijn we actief op online banenplatformen om potentiële nieuwe jonge collega’s aan te trekken die geïnteresseerd zijn in wat we bij CLEVER°FRANKE doen.” 

Foto: Flight of the night, clubbing visualisaties | Opdrachtgever: ByBORRE

Welke kansen en bedreigingen zien jullie in de toekomst?

“Er schuilen talloze kansen in de wereld van data en het toepassen ervan in design. Onze wereld en omgeving is steeds meer datagedreven en er is zoveel informatie die we kunnen verwerken en gebruiken. Meer dan ooit hebben we ontwerpers nodig om ons hierbij te helpen. Zij zijn degenen die ons kunnen bijstaan en behoeden voor desinformatie die voortvloeit uit het verkeerde gebruik van data. Door datagedreven ontwerp kunnen we de wereld voor iedereen begrijpelijker en toegankelijker maken.” 

Foto: ESG investment platform | Opdrachtgever: Globalance Bank