#Artikelen

20.12.2023

Agency Insights: Snow Donuts

Een interview met Martijn Pabon, directeur van Snow Donuts. Over bijzondere cases, de integratie van AI in het ontwerpproces en duurzaamheid als kans om innovatieve oplossingen te creëren.


Hoe gaat het met jullie?

Martijn Pabon: “Het gaat goed. We hebben het afgelopen jaar mooie brands en prachtige verpakkingen mogen ontwikkelen in food en non-food. En qua werkomgeving is er veel wat veranderd sinds de covid periode. We werken nu deels vanuit huis en deels op de studio en we merken dat we daarin een mooie balans in hebben weten te vinden.” 

Foto: Snow Donuts team

Zijn er bijzondere cases waar jullie nu aan werken?

“We zijn druk bezig met van alles, van een prachtig internationaal consumentenmerk voor growing solutions, heerlijke vegan snacks en een mooie productlijn van Japanse delicatessen met vis als basis.” 

Foto: Botanian | Fotografie: Jennifer Wiseman

Zien jullie de invloed van AI op packaging design? 

“Binnen ons ontwerpproces integreren we AI op diverse fronten. We verkennen en experimenteren uitgebreid met deze technologie en ervaren dat het een uitstekend hulpmiddel is voor inspiratie. AI speelt een rol bij verschillende stadia van ons creatieve proces, het biedt inzichten en helpt bij ideeën generatie.”

Foto: Ghaia | Fotografie: Frederique de Zeeuw

Hoe zetten jullie duurzaamheid op de agenda?

“Duurzaamheid staat centraal als fundamentele waarde, een onmisbaar principe bij het ontwikkelen van nieuwe producten of concepten. In het verleden was het veelal een optie om duurzamere materialen te gebruiken, maar werd het vaak om prijs nagelaten. Doordat de markt inmiddels de goede kant op verandert, is het een integraal onderdeel van onze aanpak. Aangezien wij doorgaans in het begin van een ontwikkeling aangesloten worden zien we duurzaamheid niet alleen als een verantwoordelijkheid, maar ook een kans om innovatieve en betekenisvolle oplossingen te creëren voor een duurzamere toekomst.”

Foto: Rio Cosmetics | Fotografie: Antonio Zugasti

Zijn er bureaus met wie jullie samenwerken? Met wie en waarom?

“Wij werken samen met diverse personen en bureaus in de keten. Communicatiebureau’s zoals Bureau van Sintnicolaas of productontwikkelaars zoals PuurVeltman of fooddesigner Marielle Bordewijk. Wij werken samen met aanvullende partijen vanaf de prille start productontwikkeling tot aan de marketing en communicatie.” 

Foto: Shush | Fotografie: Helmich van Herpt

Welke kansen en bedreigingen zien jullie in de toekomst?

“Wij doen veel in food en we zeggen altijd, de mens moet blijven eten, hè. We zien daar zeker kansen en uitdagingen. AI wordt algemeen als bedreiging gezien daarom is het belangrijk om er mee te werken om te zien welke richting het op gaat.”