#Artikelen

05.12.2023

Back to the Future

In Back to the Future vragen we onze leden om terug te blikken naar het designjaar 2023 en vooruit te kijken naar het jaar dat gaat komen. Dit keer spraken we achtereenvolgens met Eline van Dam, Herman van Bostelen en Korinna van Balkom.


Eline van Dam

Naam studio: Zeloot

Ontwerpdiscipline: illustratie


Wat heeft 2023 gebracht? Waar ben je trots op?

Beeld: Eline van Dam

Ik heb veel tijd besteed aan een grote campagne, waarover ik helaas nog niets kan zeggen. Verder was ik blij om op twee illustratie festivals uitgenodigd te zijn, Pictoplasma in Berlijn en IF in Toulouse. Omdat illustratie een solitair beroep is, was het extra bijzonder om daar een aantal illustratiehelden te ontmoeten. Het bleek dat we als collegas veel te delen en gemeen hebben. Ook blikte ik daar eindelijk eens terug op mijn 20 jaar als illustrator, en dat bleek erg leerzaam.                                                                                          


Verder mocht ik in de zomer, op uitnodiging van Michiel Schuurman, een poster maken voor het Roots Festival in Amsterdam. Ik ben ooit begonnen als poster-ontwerper en zeefdrukker en ik word altijd blij als ik weer zo’n attention-seeker mag maken.” 


Welke nieuwe ontwikkelingen zie je in het ontwerpvak? Wat zijn de trends en thema’s voor 2024?

“Ik zie dat illustratie populairder is dan ooit. Wellicht heeft het ermee te maken dat illustratie toegankelijk en betaalbaar is geworden voor het publiek. Festivals rondom illustratie worden druk bezocht en daarnaast wordt illustratie ingezet als vorm van entertainment, zoals draw-battles, live drawing, vj-ing etc. Ook zijn muurschilderingen in winkels en hippe kantoren nu geliefd. Ik ben niet iemand die trends volgt, maar ik zie wel dat er in illustratie steeds meer aandacht geschonken wordt aan inclusiviteit. Dat lijkt mij een belangrijke ontwikkeling!”

Illustratie links: Vrij Nederland | Illustratie rechts: Amsterdam Roots Festival. Vormgeving: Michiel Schuurman 

Wat ligt er voor je in het vooruitzicht?

“Voor een redactioneel illustrator liggen de deadlines altijd in de nabije toekomst, dus ik kan niet ver vooruit kijken. Ik ben wel van plan om eindelijk eens tijd vrij te maken voor een idee voor een boek dat ik al heel lang heb liggen. Daarnaast ben ik ook met autonoom werk bezig, zodat ik weer wat nieuwe ideeën en technieken kan opdoen. Het is altijd fijn om een stapel ideeën achter de hand te hebben voor de juiste gelegenheid.” 


Herman van Bostelen

Naam studio: Herman van Bostelen

Ontwerpdiscipline: Grafisch ontwerp


Wat heeft 2023 gebracht? Waar ben je trots op?


Van 1997 tot 2013 werkte ik voor toneelgroep ’t Barre Land, nog altijd één van mijn fijnste opdrachtgevers. Dat hield op toen het gezelschap geen structurele subsidie meer kreeg, een gevolg van de bezuinigingen van het eerste kabinet Rutte (2010-2012). Sinds vorig jaar heb ik weer een aantal ontwerpen gemaakt voor projecten van ’t Barre Land. 


Foto: Herman van Bostelen


De voorstellingen ontstaan vanuit een combinatie van historisch en literair bewustzijn, taligheid, betrokkenheid, politieke stellingname en experiment. In mijn ontwerpen zoek ik naar een zelfde aanpak en probeer ik de dialoog aan te gaan met het gezelschap en de inhoud van de voorstelling.


Welke nieuwe ontwikkelingen zie je in het ontwerpvak? Wat zijn de trends en thema’s voor 2024?

Net als veel anderen denk ik dat AI een steeds grotere rol zal gaan spelen, maar ik vind het heel moeilijk om te bedenken wat er precies zal gebeuren. Sinds de komst van de computer zijn er steeds meer, vooral technische, beperkingen weggenomen. De paradox is dat de toename aan mogelijkheden niet op grote schaal, maar slechts marginaal, tot een grotere rijkdom aan vormen en ideeën heeft geleid. Sterker nog: de wereld is de afgelopen veertig jaar een stuk eenvormiger geworden. Ik ben bang dat AI die trend verder zal versterken omdat het een vraaggestuurde techniek is, die differentiatie in theorie mogelijk maakt, maar in de praktijk in de weg staat.

Foto: Gorilla

Wat ligt er voor je in het vooruitzicht?

Ik heb op dit moment een aantal prettige opdrachtgevers die me uitdagen, continuïteit bieden en waarbij er ruimte voor onderzoek is. Daarvoor hoop ik de komende tijd te kunnen blijven werken. Daarnaast wil ik tijd vrijmaken om mijn praktijk te verbreden en te verdiepen, zowel technisch als inhoudelijk. Ook kan ik natuurlijk heel goed vooruit met Gorilla, een samenwerkingsproject met Pepijn Zurburg, Richard van der Laken (Designpolitie en What Design Can Do), Alex Clay en Karin van den Brandt (Lesley Moore). Ik vrees een kabinet Wilders, maar het is tevens eindeloze inspiratiebron.


Korinna van Balkom

Naam studio: Korinna van Balkom

Ontwerpdiscipline: Mode ontwerp


Wat heeft 2023 gebracht? Waar ben je trots op?

2023 was een mooi jaar! Mijn deelname aan Driving Dutch Design heeft geleid tot een duidelijke focus: de ontwikkeling van limited edition fashion items in samenwerking met wisselende grafisch ontwerpers, duurzaam en lokaal geproduceerd. 

De lancering van ‘KD26 A’ op de Dutch Design Week, bevestigde deze beslissing.  

Foto: Korinna van Balkom

‘KD26 A’ is een met de hand gemaakte, unieke kimono waarin waarin de letter 'A' is geïntegreerd met behulp van een doorontwikkelde tuft-techniek. Het is de eerste een serie van 26 unieke items die uiteindelijk samen een draagbaar alfabet zullen vormen onder de naam KD26. Het label KD26 is van mij en grafisch ontwerper Daan Rietbergen. 


Welke nieuwe ontwikkelingen zie je in het ontwerpvak? Wat zijn de trends en thema’s voor 2024?

Interessant zijn de ontwikkelingen op het gebied van AI, het zal de ontwerpwereld veranderen. Het biedt kansen voor ontwerpers, maar brengt ook uitdagingen met zich mee. Persoonlijk merk ik dat mijn tegenreactie alleen maar sterker wordt - mijn hart ligt bij tastbaarheid, geduld en handwerk. Juist door het elk item door mijn handen te laten gaan, ontstaan er nieuwe oplossingen en ideeën. 

Foto: xxxx

Wat ligt er voor je in het vooruitzicht?

Allereerst ligt er een gloednieuwe samenwerking met twee bekende grafisch ontwerpers op de plank. In dit project combineer ik twee afzonderlijke, met de hand geschilderde prints van elk 6 meter lang, tot één ontwerp. Dit ontwerp zal in een hele exclusieve oplage worden geproduceerd bestaande uit enkel unieke exemplaren.

Bovendien staat er voor KD26 de ontwikkeling van de letter ‘B’ op de planning. Maar om te beginnen zal eerst de publicatie ‘KD26 A’ worden uitgebracht - een magazine, ontworpen en uitgegeven door KD26, waarin zowel de gelijknamige kimono als het creatieve proces erachter is gevisualiseerd. 


Dd, Dutch designers Yearbook ’23-’24

Meer Back to the Future: binnenkort verschijnt Dd Yearbook ’23-’24, een overzichtswerk boordevol hoogtepunten uit het afgelopen designjaar én een vooruitblik naar de trends en thema’s in 2024. Het boek geeft een openhartige inkijk in wat designers nu denken en maken: via essays en interviews, opvallend eindexamenwerk van Nederlandse ontwerpopleidingen, prijswinnend werk en portretten van beeldbepalende designers als Studio Dumbar/DEPT®, Djenné Fila, Marcos Kueh en Karel Martens.