#Artikelen

31.07.2023

Class of ’23: WdKA

Een rubriek waarin wij designscouts interviewen die de eindexamenshows van Nederlandse academies bezoeken op zoek naar nieuw talent. Deze keer ging Product Designer en curator Wisse Trooster langs bij de Willem de Kooning Academie.


Beeld: The I in AI van Chris Grit

Tekst door Wisse Trooster

In deze reeks bracht Product Designer en curator Wisse Trooster een bezoek aan de afstudeerexpositie van de Willem de Kooning Academie (WdKA) in Rotterdam. Van 5 tot 9 juli toonden afstudeerders van verschillende disciplines wat er allemaal mogelijk is op hun vakgebied. 


Wat viel je op tijdens jouw bezoek aan deze afstudeerexpositie?

“Met de shop bij de ingang van WdKA als goede binnenkomer werd al snel duidelijk dat de afstudeerders dit jaar hun projecten verder hebben ontwikkeld dan de conceptuele fase. In de shop waren de werken van meerdere afstudeerders te koop, die gemakkelijk konden worden afgerekend via een QR-code.

Waar vorig jaar veel projecten nog een vertaalslag konden gebruiken, bleek dit jaar dat een aanzienlijk aantal projecten een zeer hoog afwerkingsniveau had bereikt. Het was fijn om te zien dat de afstudeerders meer tijd hebben doorgebracht in de werkplaats vergeleken met voorgaande jaren. Hierdoor was het werk vooral conceptueel sterk en hebben ze slimme en creatieve oplossingen gevonden om het maakproces te optimaliseren, te reflecteren en het werk naar een hoger niveau te tillen. Hierdoor sprongen er een aantal projecten echt bovenuit. 

Foto: Moiréverse van Thanos Deenen

In de twee gebouwen waar de expositie plaatsvond, kregen studenten de vrijheid om hun afstudeerwerk naar eigen wens te presenteren. Dit resulteerde in een diverse tentoonstelling, variërend van installaties met video en soundscapes in de kelder tot het spelen met het daglicht op de hogere verdiepingen in relatie tot het werk. Als bezoeker van de expositie ging je op een ware ontdekkingstocht.

Een opvallend hoogtepunt was het afstudeerwerk van Thanos Deenen, een Product Design afgestudeerde. Voor zijn project Moiréverse creëerde hij zijn eigen ruimte binnen de expositie. Hier presenteerde hij installaties waarbij de bezoeker op drie verschillende manieren kon interacteren om het moiré-effect te ervaren.”


Welke thema’s houdt deze nieuwe lichting afstudeerders bezig?

“In het werk van de afstudeerders kwamen verschillende actuele en maatschappelijke thema’s prominent naar voren, waaronder artificiële intelligentie, de consumptiemaatschappij en genderexpressie. Een rode draad was de sterke verbinding tussen de persoonlijke interesses en passies van de afstudeerders met deze thema’s. Die samenhang is duidelijk zichtbaar in de uitvoering van de volgende concepten en projecten:


Foto's: The I in AI van Chris Grit

Chris Grit studeerde af in de richting Advertising & Beyond met zijn project The I in AI. In dit project onderzocht hij in samenwerking met kunstmatige intelligentie het zelfbeeld van AI. De 550 gegenereerde beelden, die beschouwd kunnen worden als een soort zelfportret, leggen de ethische zorgen en maatschappelijke complexiteiten bloot die ingebed zijn in AI-systemen. Lees hier meer over het onderzoek van Chris.

Met een fascinatie om het aantal producten dat we gebruiken en nodig hebben te verminderen, is productontwerper Rosa Floris gestart met haar project genaamd Stapelgek. Hiermee heeft ze haar eerste product gerealiseerd dat niet slechts ontworpen is voor één enkele taak, maar bruikbaar is voor meerdere doeleinden. Haar Stapelgek-lamp is ‘ontstapeld’ een serviesset, inclusief glaswerk, voor twee personen. Houd haar zeker in de gaten om de volgende producten te zien die nog zullen volgen in deze collectie!

Foto links: Stapelgek van Rosa Floris | Foto rechts: Gender Expression in Perspective van Britt Stoltenhoff

Britt Stoltenhoff nodigt bezoekers uit om met haar kunstwerk Gender Expression in Perspective de interactie aan te gaan, met zowel de installatie zelf als met elkaar. Ze vraagt hen te reageren op de vraag: “Hoe reageert de samenleving op jouw genderexpressie?”, waarna ze de antwoorden, op basis van hun eigen comfort en behoeften, visualiseert. Met dit kunstwerk heeft Britt binnen de opleiding Docent Beeldende Kunst en Vormgeving een veilige en inclusieve ruimte gecreëerd waarin genderexpressie openlijk besproken kan worden.”


Welke ontwerpers sprongen eruit, en waarom?

“Dit jaar sprongen een aantal makers er voor mij echt uit. Allereerst het werk van Siiri Oksanen en Kasper Boelens, die hun collecties naast elkaar presenteerden in de gymzaal van WdKA, wat een prachtige dialoog tussen hun werken creëerde. Siiri heeft met haar onderzoek naar vormen en materialen in Being Soft is Hard laten zien dat zachtheid te vinden is in zowel materiaal als in (onverwachte) menselijke eigenschappen. Met het maken van vloeiende vormen heeft ze de zachtheid in metaal ontdekt.

Kasper heeft met zijn collectie Beaver Dreams een eigen vormtaal ontwikkelend door verschillende interesses en technieken te combineren, zonder zich te beperken tot een binaire categorisatie. Beide ontwerpers verrassen met hun unieke vormtaal en de bewerkingen van het materiaal waarmee ze hebben gewerkt.

Foto links: Being Soft is Hard van Siiri Oksanen | Foto rechts: Beaver Dreams van Kasper Boelens

Een aangename verrassing was het project WEAV(3)D van Moritz Liedtke en Jake Lalor Zakrzewski, beiden afgestudeerd in Product Design. Geïnspireerd door traditionele technieken hebben ze een machine gemaakt waarmee ze 3D kunnen weven, waarbij de draden vervolgens in de structuur verhard worden met behulp van bioplastic. De moderne uitstraling van de machine onderstreept hun statement en pleidooi voor de terugkeer van meer traditionele ambachtelijke methoden.

Ze zijn namelijk van mening dat we door het overmatig gebruik van lasersnijden en 3D-printen de waardevolle vorm- en beeldtaal van traditionele ambachten verliezen. Hoewel de samples en proefstukken slechts een eerste verkenning zijn, zijn ze van plan om in de toekomst op te schalen naar een meer architectonisch schaal. Ik bewonder de ontwerpers voor het niveau van hun technische uitvoering dat ze hebben bereikt met dit project.

Foto links: WEAV(3)D van Moritz Liedtke en Jake Lalor Zakrzewski | Foto rechts: Momentum van Rinke Joosten

Rinke Joosten onderzoekt in haar afstudeerwerk Momentum de relatie tussen efficiëntie en creatieve vrijheid binnen vakmanschap. Haar achtergrond in keramiek is duidelijk terug te zien in de prachtige glazen objecten die ze maakt. Het gebruik van klei voor het maken van mallen bij het glasblazen voegt een bijzonder karakter en gevoel van waarde toe aan de objecten. De combinatie van deze twee disciplines resulteert in unieke en waardevolle creaties.” 


Kan er een verband worden gelegd met het BNO-jaarthema ‘naturing’?

“Voor mij waren er geen projecten die direct aan het thema ‘naturing’ gekoppeld konden worden. Echter, bij meerdere projecten was wel een bepaald verantwoordelijkheidsgevoel zichtbaar om zorgvuldig om te gaan met materialen, de omgeving en elkaar. Vanuit dit perspectief kan er wel een verband worden gelegd met het thema, zoals te zien is in een aantal van de eerder genoemde projecten.” 



Hey graduate!

Ben je onlangs afgestudeerd aan een kunst- of designacademie? En wil je jouw eindexamenproject tonen aan de Nederlandse ontwerpgemeenschap? Stuur je afstudeerwerk kosteloos in en maak kans op publicatie in het Dd, Dutch Design Yearbook 2023.

Beeld: Dd Yearbook 2022 | Ontwerp: studio de Ronners