#Artikelen

07.11.2023

Extravet #34

Het rapport van de D&AD Awards, de nieuwe identiteit van Patreon en digitale persona's van Fantasy. Jeroen Disch over items die hem de afgelopen maand het meest zijn opgevallen.


Must Read

60 jaar geleden werd British Design & Art Direction opgericht en werden de eerste D&AD Awards uitgereikt. De organisatie viert het beste werk in reclame en design, van over de hele wereld. Dit jaar werden uit de 12.000 inzendingen 69 projecten bekroond met de Yellow Pencil.

De jury zocht ook naar rode draden tussen de verschillende inzendingen. De thema’s die vaak voorkwamen werden samengevat in zes trends:


  • Joyful Surrealism

  • Open-Source Casting

  • Ownable Iconicity

  • Augmentation For All

  • Prescient Preservation

  • Pay It Forward

 

Het gebruik van AI viel ook op, maar de hoeveelheid en kwaliteit was te laag om als volwaardige trend te gelden. Overstijgend aan de zes trends, konden vijf universal truths worden onderscheiden, een soort megatrends die langere tijd gelden:


  • Spontaneity

  • Co-creation

  • Leaving a positive legacy

  • Righting historical wrongs

  • Escapism

 

Alles is verwerkt in een mooi, visueel rapport, met de relevante cases per trend. Download ‘m hier.


Must See

Foto: Patreon

Patreon heeft een nieuwe identity en het is een oldskool dynamic identity. In-house ontworpen, met hulp van Wolff Olins en de typedesigners van Dinamo. Het idee van een amorfe vorm dat kan groeien, past goed bij het merk. En ook het brand icon als vorm is tof. Maar de uitwerking en vertaling naar middelen voelt een beetje slap en onaf. Armin Vit van Brand New is ook matig positief.



Must Use

Beeld: Fantasy

Tijdens de afgelopen Awwwards Conferentie gaf Peter Smart een zinderende presentatie over Synthetic Humans, een product van zijn bureau Fantasy. Hij vertelde hoe ze d.m.v. AI een groep digitale persona’s hebben ontwikkeld, als kunstmatige consumenten waaraan je vragen kunt stellen om zo product insights te verkrijgen. Ook kun je de synthetic humans inzetten om met elkaar te brainstormen. Zeer impressive.


Jeroen Disch is design director bij digitaal ontwerpbureau Bravoure. Daarvoor was hij design lead bij GRRR, ontwerper bij Lava en Edenspiekermann. Hij geeft gastlessen en schrijft een nieuwsbrief over digital design: Halfvet.