#Artikelen

07.12.2023

Extravet #35

Hoe je AI kunt inzetten voor UX, de rebranding van Feeld door Made Thought en custom instructions voor Chat GPT. Jeroen Disch over items die hem de afgelopen maand het meest zijn opgevallen.


Must Read

Beeld: Midjourney

Jakob Nielsen en z’n team onderzoeken doorlopend nieuwe ontwikkelingen in UX. Ook AI wordt onder de loep genomen. Nielsen ziet veel kansen voor ontwerpers. Maar: AI is safest for experienced UX professionals; omdat die de opties die AI genereert beter kunnen cureren. Junior ontwerpers adviseert hij om er zeker mee te werken, maar altijd zelf in control te blijven.


Must See

Laatst viel mijn oog op een schitterende rebranding. Het was voor Feeld, een dating app “for everyone to express and explore gender, sexuality, and desire outside of existing blueprints.” De app bestaat al 10 jaar en is nu in het nieuw gestoken door Made Thought.

Beeld: Made Thought

Ik hou van identities die het merk een eigen persoonlijkheid geven en waarbij alle onderdelen elkaar versterken. Die van Feeld is er zo een. Alles ademt fluidity, warmte en tactiliteit:

  • Charlotte Rohde ontwierp een custom variable typeface die z’n hoeken moeiteloos morpht tussen straight en rounded. Inclusief een aantal hele mooie ligaturen (hoe passend bij het fluidity-concept).

  • Rohde ontwierp ook het logo met de herkenbare afgeronde details.

  • Het motion system en de iconografie zijn geïnspireerd op het menselijk lichaam (ademhaling, hartritme en aanraking).

  • De fotografie van Molly Matalon is rauw en menselijk met diepe en warme kleuren.

  • Naast fotografie wordt ook grafisch artwork gebruikt, dat is gemaakt door video’s van lichaamsdelen te abstraheren. Zo simpel, zo sterk.


Check ook de bespreking bij It’s Nice That.



Must Use

De meeste mensen gebruiken ChatGPT ‘out of the box’ en krijgen dezelfde soort antwoorden die iedereen krijgt. Maar je kunt ChatGPT achtergrondinformatie over jezelf meegeven waardoor de antwoorden persoonlijk worden.


Ook kun je aangeven op welke manier er moet worden gecommuniceerd (bijv: stel me een wedervraag als je het niet zeker weet ipv altijd een antwoord geven). Ernst-Jan Pfauth legt uit hoe je de custom instructions invult.

 

Jeroen Disch is art-director en voorheen design lead bij digitaal ontwerpbureaus Bravoure en GRRR. Hij geeft gastlessen en trainingen en schrijft over digital design in zijn nieuwsbrief Halfvet.

De redactie heeft geprobeerd om alle rechthebbenden van de beelden te achterhalen. Ben je de rechthebbende van een beeld en heb je geen toestemming gegeven voor de publicatie, neem dan contact op via website@bno.nl.