#Artikelen

20.03.2024

Extravet #38

Een onderzoek over hoe bureaus omgaan met AI, de geslaagde identiteit van het Hay Festival en mockups die gratis voor iedereen beschikbaar zijn. Jeroen Disch over items die hem de afgelopen maand het meest zijn opgevallen.


Must Read

Beeld: Born Ugly

Op dit moment geef ik les aan ontwerpstudenten over het inzetten van AI in het ontwerpproces. We behandelen verschillende tools en bespreken wat er verandert als je bepaalde taken overlaat aan AI en wat hetzelfde blijft. Leuk en leerzaam om samen tegen de (on)mogelijkheden aan te lopen.

Ook bij ontwerpbureau’s wordt kaf van koren gescheiden. We zitten midden in een hype en beginnen te ontdekken wat wel en niet werkt. Veel bureau’s hebben inmiddels een AI-werkgroep in het leven geroepen om kansen te zien en kennis op te bouwen.

Creative Boom is bij 25 agencies langsgegaan om in kaart te brengen hoe zij AI toepassen in klantprojecten. Het onderzoek geeft een mooi beeld van waar we op dit moment staan. Kunstmatige intelligentie wordt al jaren ingezet voor gepersonaliseerde en geautomatiseerde content, maar generatieve AI opent hele nieuwe deuren. De volgende toepassingen worden genoemd:

  • Overbrengen van ideeën: het visueel uitleggen van ideeën, zowel aan mede-ontwerpers als aan klanten. Hoewel AI-visuals nuttig zijn om het creatieve proces te starten, zijn ze trouwens zelden onderdeel van het uiteindelijke product.

  • Art direction: bijvoorbeeld voor het maken van moodboards.

  • Dynamische content: AI maakt snelle en eenvoudige aanpassingen mogelijk, ideaal voor gepersonaliseerde campagnes die zich aanpassen aan verschillende situaties en markten.

  • Storyboarding: experimenteren met verschillende concepten zonder dat een aparte storyboarder nodig is.

  • Onderzoek en samenvattingen: zoals het verwerken van interviews en het samenvatten van strategie-documenten.

  • Consistentie en code: het formuleren van een specifieke tone of voice of het creëren van code.

Het artikel sluit af met een mooie quote van Stephen Jenkins van Too Many Dreams: “Always add a human layer: that’s where the magic happens. AI isn’t simply about getting things done faster and cheaper. It’s about augmenting skills and enhancing processes to help make things better than they could have been with humans or technology alone.”


Must See

Hay Festival is a charity providing global festivals of stories, ideas, and new possibilities. Wat een mooi visueel idee om een boek en een globe samen te smelten tot een logo. Ook de rest van de identity is spot on.

Beeld: Edit Brand Studio

Must Use

Beeld: Mockups Design

Mockups Design zijn gratis mockups, gemaakt door een Poolse ontwerper voor eigen klantprojecten en nu beschikbaar voor iedereen.


Jeroen Disch is art-director en voorheen design lead bij digitaal ontwerpbureaus Bravoure en GRRR. Hij geeft gastlessen en trainingen en schrijft over digital design in zijn nieuwsbrief Halfvet.


De redactie heeft geprobeerd om alle rechthebbenden van de beelden te achterhalen. Ben je de rechthebbende van een beeld en heb je geen toestemming gegeven voor de publicatie, neem dan contact op via website@bno.nl.

The editors have tried to find out all rights holders of the images. If you are the rights holder of an image and have not given permission for its publication, please contact website@bno.nl.