#Artikelen

24.11.2023

Live & Tell: Total Design

Een rubriek waarin we een bureau interviewen dat een jubileum viert. Dit keer het 60-jarig jubileum van Total Design.


Van harte gefeliciteerd, met welke jubilaris hebben we te maken?

“Ik ben Koen de Groot, CEO van Total Design. Laat duidelijk zijn: Dit gaat niet over mij maar over TD, Total Design, 60 jaar, laat dat maar even op je inwerken. Een instituut, waar ik in dit tijdvak leiding aan mag geven. Ik kom zelf uit de communicatie en campaigning en bij Total is dat maar 1/3 van wat we doen, naast branding en tech.

Maar liever nog heb ik het niet over wat we doen maar wat we steeds weer toevoegen aan organisaties en bedrijven die zich willen verhouden tot deze tijd. En ook het niveau (ook al zeg ik het zelf) is indrukwekkend. Het is mooi om elke dag met zoveel professionals te werken, van Amsterdam tot aan Maastricht, van totale transformaties tot sustainabiltiy reporting. Geweldig bedrijf, zeer indrukwekkend verleden en fantastische collega’s.”


Na zoveel jaar kun je vast een fantastische anekdote uit je mouw schudden?

“Vanuit een diepgewortelde drang om vooruitstrevend en innovatief te zijn, besloot Total Design, begin jaren ’80, als eerste te investeren in de Aesthedes. Een investering waar TD bijna aan failliet ging. De Aesthedes, een samentrekking van ‘aesthetic’ en ‘design’, was een unieke grafische computer die het ontwerpproces compleet zou veranderen.

Foto: Aesthedes | Fotograaf: Jan Vork

Design werd schaalbaar, digitaal en er was opeens meer mogelijk.  De Aesthedes was toen en enorm ding met drie beeldschermen en een imposant bedieningspaneel. Werk voor Randstad en het Ministerie van Onderwijs is met behulp van de Aesthedes tot stand gekomen.”


Wat was een belangrijk keerpunt of hoogtepunt in jullie carrière, en waarom?

“Er zijn in 60 jaar vele belangrijke momenten te benoemen. Laten we er eentje pakken uit het recente verleden. De oorspronkelijke naam Total Design heeft een tijd lang plaats gemaakt voor Total Identity. Ook geen slechte naam en nog steeds worden we daaraan herinnert.

Foto: directeur creatieve strategie & communicatie Joppe Andriessen en ontwerper Timon Weerstand | Fotograaf: Jeroen Dietz

Maar het ‘terug veranderen’ van Total Identity naar Total Design in 2018 was een positief keerpunt. Er kon na een minder succesvolle periode een nieuw begin gemaakt worden. Daarbij werd de propositie van een ‘denk’ en een ‘maak’ bureau in de volle (total) breedte in ere hersteld.”


Kun je ook een lastig moment of dieptepunt noemen, en wat hebben jullie daarvan geleerd?

“Er is een periode geweest in het bestaan van TD dat van bijna elke opportunity een nieuwe TD-propositie of business werd gemaakt met als gevolg een wildgroei van joint ventures, vestigingen en geografisch opgeschaalde business. TD groeide in omvang maar niet zozeer in winstgevendheid. Je leert daarvan dat focus en dicht bij jezelf blijven belangrijk is. In het nieuwe TD streven we nog steeds een heel hoog niveau van creativiteit en design na. Maar we willen dat alleen doen op een financieel gezond fundament, zodat TD vooral ‘here to stay’ is.” 


Op welk project zijn jullie het meest trots, en waarom?

“Dit is zo moeilijk kiezen en ik ga nu heel veel projecten en mensen te kort doen; maar vooruit: Het werk voor ING Bank presenteren we als ‘Unbanking a Bank’. Goedbeschouwd een bank dichter bij de mens brengen. Als je ziet hoeveel verandering en impact er is doorgevoerd bij ING Bank wereldwijd en hoe we alle veranderingen elke dag inhoudelijk en visueel uitwerken voor alle ING markten in de wereld.

 

 

Dan maakt dat trots omdat ik weet dat niet iedereen dit kan. Dus ook intern omdat we dit doen met een zeer divers, professioneel en toegewijd team dat inmiddels aftakkingen heeft naar heel veel TD’ers van allerlei andere teams. Het begint zo langzamerhand echt op ‘Total Design’ te lijken.”


Wat hebben jullie gedaan om dit jubileum te vieren?

“We hebben vorige week 60 jaar Total Design gevierd met een ‘Blast to the Past Reunion Party’: elkaar weer zien na lange tijd, herinneringen ophalen, mooie anekdotes en sterke verhalen met elkaar. En er zijn heel veel alumni ontstaan in die 60 jaar! Die zijn ook nog enigszins verenigd. Ze kennen elkaar en overlappen in tijdvakken. We kijken terug op een geweldige avond, gevuld met sprekers, muziek, veel designers, accountmanagers maar ook klanten hebben dit jubileum met ons meegevierd.” 

Foto: Total Design 60 feest | Fotograaf: Bas Haans


Hebben jullie ook een jubileum te vieren? Laat het ons weten! Stuur een email naar website@bno.nl. De ondergrens voor het jubileum is 10 jaar.