#Artikelen

08.02.2024

Ongoing AI-transformatie

Is AI een hulpmiddel, een inspiratiebron of een bedreiging? Lees hier de mening van Christoph Brach, Simon Buijs, Rolf Coppens en Marloes de Vries.


Recent kwam het BNO Creative Directors Forum bijeen over creatieve intelligentie versus artificiële intelligentie. Er is eensgezindheid dat menselijke creativiteit niet snel vervangen zal worden door kunstmatige intelligentie. Het is misschien wel de menselijke imperfectie die ons uniek maakt en ons onderscheidt van AI.

In haar boek ‘How AI changes the face of the creative industry’ schrijft Seema Sharma dat trial & error, het experiment met het ongebruikelijke en zelfs het maken van fouten fundamenteel zijn voor creativiteit en innovatie. 

In ons Dd Yearbook ’23-’24 laten we een aantal ontwerpers aan het woord over de impact van AI op hun werk. Is AI voor hun een hulpmiddel een inspiratiebron of een bedreiging? Lees hier de mening van Christoph Brach (Raw Color), Simon Buijs (Bobby Pola), Rolf Coppens (GRRR) en Marloes de Vries.

Lees hier meer over de BNO Creative Directors Forum bijeenkomsten voor bureaus.


Christoph Brach (Raw Color)

“AI is als elke nieuwe technologie, er zitten positieve kanten en negatieve kanten aan. Het biedt veel mogelijkheden om in een oogopslag waanzinnige content te creëren, maar brengt in mijn beleving ook een contentinflatie met zich mee. Er wordt nog meer gemaakt in een kortere tijd van enorm hoge kwaliteit.


Het ambacht en de skills die creatieven over jaren opgebouwd hebben, worden door AI gerelativeerd en raken steeds meer uit zicht. Als ontwerpers zullen wij hiermee moeten leren omgaan.

Foto: Christoph Brach | Fotografie: Sancal

Ik geloof in verandering omarmen en het je eigen maken. Dat is in ieder geval wat wij met onze studio Raw Color gaan doen. Zelf heb ik geëxperimenteerd met Stable Diffusion, DALL·E en Midjourney. Ik vond de resultaten wisselend. In een experiment heb ik prompts gemaakt die projecten van ons omschreven. Vooral beeldwerelden met een breed populair contentgehalte gingen goed. Denk aan mode of film gerelateerde content. Persoonlijk vind ik dat de output nog veel op elkaar lijkt, door bijvoorbeeld lichtwerking etc.

AI kan de creatieve dialoog in mijn hoofd snel visueel maken. Volgens mij creëren creatieven altijd al AI-achtige beelden in hun hoofd. Nu is er een snelweg om deze beelden zichtbaar te maken. Dat kan het schetsproces enorm helpen. Tot nu toe hebben wij het nog niet in ons designproces geïntegreerd, maar wij gaan het in de toekomst onderzoeken.”


Simon Buijs (Bobby Pola)

Foto: Simon Buijs | Fotograaf: Valentina Vos

“De opkomst van AI in de creatieve wereld is onvermijdelijk en biedt boeiend nieuw gereedschap in ons creatieve arsenaal, vergelijkbaar met de baanbrekende verschijning van digitale fotografie en film. Het ligt in de handen van kunstenaars om te beslissen of AI een waardevolle bijdrage kan leveren aan hun creatieve proces en artistieke visie.

Het gebruik van AI wordt steeds belangrijker in het creatieve proces. Wanneer we AI op een ondersteunende en nieuwsgierige manier inzetten, opent het de deur naar nieuwe mogelijkheden en biedt het de ruimte en tijd om onze creatieve visie te verfijnen en te ontwikkelen. Uiteindelijk is het gebruik van AI in het creatieve vakgebied een kwestie van de juiste balans vinden tussen menselijke creativiteit en technologische ondersteuning, om tot de meest boeiende en innovatieve werken te komen.”


Rolf Coppens (GRRR)

“Natuurlijk is AI nu al een buddy voor makers. Een buddy waar je mee samenwerkt en die je nieuwe ideeën geeft, van onderzoek tot concept tot uitwerking. Uiteraard zal AI sommige banen vervangen en heeft het nieuwe gemaakt, zoals humanisers en prompt designers.


Als strategische partner van onze klanten werken wij aan transities met een focus op de lange termijn. We zien dat techreuzen AI nu in een roekeloos tempo uitgerold hebben.

Foto: Rolf Coppens | Fotograaf: Tomek Dersu Aaron

Als B Corp bureau vinden wij het belangrijk om een ethisch perspectief te bieden waarbij we de blinde vlekken, bias, privacy en energiegebruik van AI ook meenemen. Zo is bijvoorbeeld intellectueel eigendom best ingewikkeld bij het gebruik van AI: van wie is het idee? Is het wel uniek?

Als opdrachtgever reken je erop dat de resultaten van je bureau origineel en beschermd zijn, terwijl je nu al ziet dat intellectueel eigendom van door AI gegenereerd creatief werk in de rechtbank niet gegarandeerd is. Bureaus en creatieven die gebruik maken van AI zouden er dus verstandig aan doen om het hele spectrum te begrijpen, in plaats van er alleen van te profiteren. ‘We shape our tools and, thereafter, our tools shape us.’”


Marloes De Vries

Foto: Marloes de Vries

“Toen ik hoorde dat AI werd gebruikt in de creatieve sector was ik verbaasd: ik dacht dat creatieven het denkproces juist het interessantste gedeelte van hun vak zouden vinden. Filosoferen, denken en ontwikkelen vind ik juist de uitdaging van mijn vak - dat is waarom ik dit werk ben gaan doen.


Mijn werk heeft mij veel gebracht op persoonlijk vlak. Het heeft mij empatischer gemaakt, doordat ik mij steeds opnieuw moet inleven in een ander. Ik heb veel kennis vergaard door de vele onderzoeken die ik heb gedaan voorafgaand aan een project.

En door de diversiteit aan verschillende klanten heb ik geleerd om bruggen te bouwen en zodoende meer begrip voor elkaar te creëren. Al deze elementen hebben mij als persoon helpen ontwikkelen, zoals ze dat bij anderen ook doen. Ik kan mij dus niet voorstellen dat het overslaan van deze stappen een positief effect zal hebben op mensen op de lange termijn.

AI baseert zijn informatie op hetgeen al bestaat. Hoewel het op een gegeven moment vast uit zichzelf nieuwe informatie ontwikkelt, lijkt mij dat dat ten koste gaat van de menselijkheid in de informatie die we tot ons nemen, en uiteindelijk ook in het menselijk contact. AI bespaart tijd en geld, maar de vraag is of we voldoende stilstaan bij het effect van AI op onze menselijke ontwikkeling.”



Dd, Dutch designers Yearbook ’23-’24

Dd Yearbook ’23-’24 is een overzichtswerk boordevol hoogtepunten uit het afgelopen designjaar én een vooruitblik naar de trends en thema’s in 2024. Het boek geeft een openhartige inkijk in wat designers nu denken en maken: via essays en interviews, opvallend eindexamenwerk van Nederlandse ontwerpopleidingen, prijswinnend werk en portretten van beeldbepalende designers als Studio Dumbar/DEPT®, Djenné Fila, Marcos Kueh en Karel Martens.