#Artikelen

03.04.2024

Ron van Roon over later

In de rubriek Over Later interviewen wij (voormalig) leden die afscheid hebben genomen van het ontwerpvak. Dit keer grafisch vormgever en illustrator Ron van Roon.


Foto rechtsboven: Ron van Roon | Fotograaf: Francesca Patella


Naam:  Ron van Roon

Naam van voormalige studio: Studio Ron van Roon

Discipline(s): grafische vormgeving, illustreren van boekomslagen en vormgeving van leaders voor televisieprogramma’s. 


Hoe ben je grafisch ontwerper geworden?

“Na mijn lagere- en middelbare schoolopleiding op de Vrije School ben ik direct door gegaan naar de Gerrit Rietveld Academie (1970). Ik kon niet wachten. ‘Kunsten’ hadden mijn grootste belangstelling. In het eerste jaar koos ik voor de gewilde afdeling Vrije Grafiek, maar na een jaar schilderen en tekenen ging ik uiteindelijk voor meer zekerheid en ‘solliciteerde’ ik bij de afdeling Grafische Vormgeving.

Na vier jaar hard werken, en stages bij Studio 124 Design bv en Gert Dumbar van Tel Design, heb ik de opleiding niet afgerond. Ik ben toen begonnen als freelancer voor diverse opdrachtgevers, waaronder NRC Handelsblad en Avenue Magazine.

Vervolgens ben ik in dienst getreden als grafisch ontwerper bij NOB (Nederlands Omroep Bedrijf), waar ik verantwoordelijk was voor de vormgeving van diverse programma’s. Ik ontwikkelde leaders en soms decors voor verschillende omroepen, waaronder het Jeugdjournaal (NOS) en Kwartslag (Humanistische Omroepstichting), en genoot van de samenwerking met verschillende componisten, wat het werk extra plezierig maakte.”


Hoe kwam de studio tot stand?

“Omdat de opdrachten veranderden en minder uitdagend werden nam ik na vier jaar ontslag en heb ik daarna contact gezocht met grafisch ontwerper Toni Mulder om samen een ontwerpstudio te beginnen (Dynamo Amsterdam).


We hebben geweldige opdrachten mogen uitvoeren binnen het culturele landschap van Nederland, waaronder het Shaffy Theater, het Filmfestival Africa in the Picture, en nog tal van andere interessante projecten. Na vijf fijne jaren van samenwerking besloten Toni en ik uit elkaar te gaan en ging ik op eigen kracht verder onder mijn eigen naam, Studio Ron van Roon.


Foto: Tijdens de Gerrit Rietveld Academie woonde ik nog thuis. Dit is mijn slaapkamer | Fotografie: Peter van Roon

Na vijftien jaar veranderde dit opnieuw, mede door de opkomst van de computer. Vijf jaar lang hebben grafisch ontwerper Bart Rouwhorst en ik samen de studio gerund. Rouwhorst gaat nu verder onder de naam Rouwhorst + Van Roon.”


Op welk punt begon je na te denken over later? En waarom was dat?

“Niets blijft hetzelfde. Door het besluit te nemen om kinderen te krijgen en onder andere het kopen van een huis, neemt de verantwoordelijkheid alleen maar toe.” 


Hoe had je je pensioen geregeld?

“Dat heb ik geheel in overleg met mijn toenmalige partner aan een financieel adviseur overgelaten.”

Foto: omslag Paul Mennes | omslag The Parvenu | omslag De Christie Moorden

Heb je de studio overgedragen of verkocht of ….. ? En hoe verliep dat proces?

“Bart Rouwhorst heeft goodwill betaald om de studio over te nemen. Dat hele proces verliep in goede harmonie waarbij we ons hebben laten begeleiden door de juristen van de BNO en onze accountant.”


Hoe heb je je werk gearchiveerd?

“Deels ondergebracht bij Bijzondere Collecties, op zolder en natuurlijk op de computer.”

Foto: Portret voor interview personeelsblad NOB (1985) | Fotografie: NOB

Wat raadt je andere ontwerpers aan?

“Word vooral een gelukkiger mens. Grafisch ontwerpen kan daarbij een prachtig middel zijn. De kunst ligt in het vinden van een mooie balans tussen werk dat je voldoening geeft en natuurlijk de financiële stabiliteit. Beiden zijn niet vanzelfsprekend en blijven een uitdaging.


Wat was een belangrijk keerpunt of hoogtepunt in jouw carrière, en waarom?

“Het overleven van een vliegtuigcrash op 21 december 1992 (Faro, Portugal) bleek een keerpunt in mijn leven, niet alleen als mens maar ook als ontwerper. Ik ben bewuster gaan ontwerpen.”

Afbeeldingen: Illustratie advertentie Triodos Meerwaarde-polis | Postzegelvel 100 jaar circus Herman Renz | Illustratie voor de VPRO-gids

Wat mis je van jouw ontwerpjaren?

“Ik heb mijn best gedaan en terugkijkend mis ik niets.”

Afbeeldingen: Illustratie voor Tirza door Bart Rouwhorst | Affiche Je hebt toch oren? | omslag VPRO-Gids

Wat doe je nu?

“De zolder opruimen, naar het museum gaan met vrienden, naar de film, tennissen, zwemmen, roeien en sinds een paar weken Italiaans leren.”



Dossier Later

Dit artikel is onderdeel van het dossier Later, speciaal samengesteld om je als ontwerper te ondersteunen bij het verkennen van zaken zoals herpositioneren, met pensioen gaan, stoppen of juist doorgaan met werken, het archiveren van je werk en de mogelijke overdracht van je studio.

Het biedt praktisch advies, inspirerende verhalen en nuttige workshops, zodat je vol vertrouwen je toekomst kunt plannen en vormgeven.