#Artikelen

21.03.2024

SXSW

Vorige week bezocht BNO-directeur Diana Janssen SXSW, het internationaal toonaangevende congres op het gebied van technologie, design, film en muziek in Austin, Texas. Het bleek een waardevolle reis om het netwerk uit te breiden en een blik te werpen op de toekomst van technologie en design.


Tekst door Diana Janssen


Het was mijn vuurdoop van SXSW en eenmaal terug in Amsterdam maakt mijn hoofd nog steeds overuren om alle informatie te verwerken. Ik ging op pad met het doel relaties te spreken en zoveel mogelijk te leren over hoe technologische ontwikkelingen ontwerpers en het ontwerpproces (gaan) beïnvloeden. Mijn achtergrond in data en technologie en mijn liefde voor sci-fiboeken boden hierbij een handig referentiekader.

Foto: Creating Happiness: The Art & Science of Disney Parks Storytelling | Fotograaf: Andy Wenstrand

Netwerk en inspiratie

Ik was zeker niet de enige Nederlander bij SXSW. Een flink aantal Nederlandse (design)bureaus was afgereisd naar Austin, evenals staatssecretaris Alexandra van Huffelen en directeur-generaal van het ministerie van OCW, Barbera Wolfensberger, tevens leider van de Nederlandse missie. Zo’n 80-100 ambtenaren van verschillende ministeries, fondsen en opleidingsinstituten waren present. Een uitgelezen gelegenheid om heel veel mensen in korte tijd te spreken.

Foto: Dutch mission met staatssecretaris Alexandra van Huffelen, DG van het ministerie van OCW Barbera Wolfensberger en de burgemeester van Austin

Naast het overvolle, officiële SXSW-programma had Creative NL/The New Dutch Wave een parallel-programma georganiseerd met focus op Publieke waarden in het digitale domein en Immersive Experiences (IX). Dat laatste is een actueel onderwerp aangezien de Nederlandse overheid €200 miljoen beschikbaar heeft gesteld voor Het Nationaal Groeifonds CIIIC.


Observaties

  • Wie last heeft van keuzestress of FOMO kan SXSW maar beter mijden. Negen dagen, 287.000 deelnemers, 450 sessies. Los nog van de specifieke landenprogramma’s, zoals Creative NL/The New Dutch Wave.

  • Generatieve Artificiële Intelligentie domineerde het programma volledig. Elke spreker benadrukte dat en gaf voorbeelden hoe Artificiële Intelligentie ons leven en ons werk overhoop gaat gooien op manieren en met een snelheid die we niet eerder hebben gezien. Niemand weet hoe dat gaat uitpakken. 

  • Het is belangrijk een open oog te houden voor de data waarmee we AI trainen. Eenzijdige data leiden tot bias, vooroordelen en uitsluiting, zoals mooi verwoord in het spoken word poem ‘AI, ain’t I a woman’ van Dr. Joy Buolamwini, founder van de Algorithmic Justice League

  • Net als op het gebied van privacy, kan Europa zich onderscheiden op het gebied van ethiek en publieke waarden in AI. Regelgeving is daarbij essentieel. 

  • De kracht van AI zit hem op dit moment voor de meeste mensen in ‘automation, content creation en summarization’. En voor een aantal mensen al in creatief problemen oplossen en innoveren. Maar de ontwikkelingen gaan razendsnel, van generatieve AI naar multi-Modal AI naar Artificial General Intelligence.

  • Een goed, coherent, inspirerend en overtuigend verhaal vertellen blijft belangrijk. ‘Conversation is the most important technology’. 


Reden tot zorg?

Er waren demonstraties (letterlijk: op straat) van de groep savethedesigners.org. Uiteraard had dit onmiddellijk mijn interesse. Stond hier een actiegroep die zich zorgen maakt over de positie van de designer in het AI-tijdperk? Bij nadere beschouwing bleek deze potentiële bondgenoot een ludieke marketingactie voor een AI-tool.

Zijn er dan geen zorgen? Zeker wel. Het zijn er veel en ze zijn terecht. Van deepfakes en fraude tot datamisbruik en ondermijning van de democratie. De mogelijkheden van AI zijn enorm, zowel voor goede als voor foute toepassingen. Dat besef was aanwezig op SXSW, maar verdient mijns inziens nog veel meer aandacht.


AI x Design

Wat kunnen ontwerpers leren van SXSW? Heel veel. De komende weken zal ik hier in een apart bericht verder op ingaan. In elk geval is duidelijk dat AI het ontwerpproces ingrijpend gaat veranderen. Die ontwikkeling is al gaande en valt niet te stoppen. Veel gehoord: ‘AI gaat je baan niet overnemen maar mensen die kennis hebben van AI en hoe AI te gebruiken, wel.’

Foto: overal zie je Tesla Cybertrucks rijden

Dit geldt ook voor ontwerpers. Bij al die veranderingen zie ik de komende jaren een belangrijke rol weggelegd voor de BNO.

  • Als belangenbehartiger die de waarde van ontwerp en ontwerpers blijft verwoorden en zichtbaar maakt;

  • Als veilig platform, een safe haven, om informatie te delen zodat we met en van elkaar leren;

  • Als aanbieder van trainingen om als ontwerper bij te blijven in alle aspecten van de ontwerppraktijk. 

We gaan onderzoeken of we als BNO op SXSW ’25 een actievere rol kunnen vervullen. Bij voldoende interesse kunnen we wellicht een groepsreis organiseren. Ben je geïnteresseerd? Stuur een berichtje naar diana@bno.nl.



Denk mee, doe mee!

Onlangs is binnen BNO de werkgroep AI x Design gestart. Leden bespreken hier de impact van AI op de ontwerpsector: hoe verandert het ontwerpproces en wat zijn de gevolgen voor verdienmodellen? 

BNO zal de ontwikkelingen op het gebied van AI nauwgezet monitoren en duiden. Eind maart houden we een vervolg-enquête over het gebruik van AI door ontwerpers. Dergelijke peilingen onder de leden zullen we regelmatig uitzetten om een vinger aan de pols te houden. Vul de enquêtes in! Hoe meer feedback, hoe beter we de belangen van ontwerpers kunnen behartigen.


Tot slot

De wereld verandert en dat biedt ook nieuwe kansen. Verdiep je in de mogelijkheden én in de beperkingen van innovaties. Als je al niet begonnen bent, begin vandaag.