#Artikelen

28.03.2024

Terugblik jury meeting European Design Awards

BNO-communicatiemanager Barbara van Santen jureerde onlangs voor de European Design Awards. Het bleek een enerverend weekend vol waardevolle inzichten en lessons learned om te delen met onze leden.


Tekst door Barbara van Santen

Hoofdbeeld: European Design Awards


Eerder deze maand was ik in Athene om te jureren voor de European Design Awards, die sinds 2006 het beste communicatiedesign van Europa in de spotlights zetten. Samen met een deskundige jury van designredacteuren, journalisten, designers, critici en academici uit de Europese designsector was ik verantwoordelijk voor het beoordelen van werk in de categorie Branding & Packaging. 


Roze post-its

Voorafgaand aan onze live jurysessie in Athene kregen we toegang tot het online juryportal van de European Design Awards. Drie weken lang hebben we ons verdiept in ruim 350 cases afkomstig uit heel Europa. Een breed scala aan designcases kwam aan bod, variërend van vrolijke luierverpakkingen tot wijnlabels en van wayfinding-systemen tot maatschappelijk geëngageerde campagnes.



Eenmaal in Athene stonden er twee volle dagen gepland in de creative hub en voormalige drukkerij Romantso voor het live jureren van ruim 500 inzendingen in totaal. Als juryleden gingen we per categorie door een zelf samengestelde shortlist, waarbij we zorgvuldige afwegingen maakten tussen vorm, inhoud en originaliteit. Vervolgens moesten we met behulp van kleurrijke post-its aangeven welke cases brons, zilver of goud verdienden, waarbij de roze post-it een gouden prijs aanduidde.


Foto: Jurymeeting Branding & Packaging,  European Design Awards 2024

Demetrios Fakinos, hoofd van de European Design Awards, fungeerde als host, en leidde ons vakkundig door het juryproces, dat over het algemeen zeer gemoedelijk en eensgezind verliep. De jury bleek een hele interessante en plezierige groep mensen uit de internationale designscene, met wie ik uitgebreide discussies heb gevoerd over diverse onderwerpen, waaronder de kenmerken van een tijdloos logo tot het politieke klimaat in Europa. 



’s Avonds nam Demetrios ons mee uit eten en liet ons het bruisende Athene zien, dat dat weekend in het teken stond van het Griekse Carnaval – Apokries – waarbij de hele nacht verklede inwoners gemaskerd en dansend door de straten liepen. Een enerverende ervaring mag ik wel stellen, een die ik niet snel zal vergeten!


Een paar observaties

Een opvallende, en in mijn ogen belangrijke, ontwikkeling die zich voortzet, is dat communicatieontwerp binnen Europa steeds vaker – en steeds succesvoller – maatschappelijke en politieke thema’s adresseert om verandering te bewerkstelligen, en oog heeft voor de menselijke maat. Ook was het mooi om te zien dat Nederland goed vertegenwoordigd was tussen de inzendingen. Meer kan ik hier nu niet over kwijt, maar uiteraard doe ik weer verslag tijdens de bekendmaking van de European Design Awards 2024 begin juni in Napels.


Do’s en dont’s

Tijdens het jureren viel het me op dat er nog aanzienlijke verbeterpunten zijn bij het indienen van werk voor designprijzen. En dat is jammer, gezien de tijd, geld en middelen die je investeert. Het winnen van een belangrijke designprijs kan immers leiden tot aanzienlijke media-aandacht en zichtbaarheid, wat uiteindelijk kan resulteren in nieuwe samenwerkingen en het binnenhalen van opdrachten.

Maar hoe zorg je er nu voor dat je daadwerkelijk die award wint? Hoe schrijf je een aantrekkelijke en beknopte tekst die direct opvalt? En welke visuals moet je gebruiken? Een tip: juryleden hebben het druk! We moeten vaak honderden inzendingen doornemen, dus jouw inzending moet er echt uitspringen. Speciaal voor onze leden heb ik een aantal praktische tips samengesteld in de FAQ: Hoe dien je je werk effectief in voor een designprijs.


De jury

Dit jaar bestond de Branding & Packaging jury uit Johanna Lewengard (communicatieontwerper en professor, Stockholm), John L. Walters (hoofdredacteur en eigenaar van Eye Magazine, Londen), Adriana Andreeva (schrijver en curator, Sofia), Anders Thulin (hoofd van het Institute of Visual Design aan de Royal Danish Academy, Kopenhagen), Jonathan Pierini (grafisch ontwerper en typograaf, Urbino) en Brigitte Willinger (redacteur en schrijver, Wenen), en mijzelf, Barbara van Santen (BNO-communicatiemanager en mede-hoofdredacteur Dd Yearbook, Amsterdam).  


Over de European Design Awards

De European Design Awards zet sinds 2006 het beste communicatiedesign van Europa in de spotlights. Alle mogelijke disciplines doen mee; van brand design tot corporate design, van boeken tot tijdschriften, van illustratie tot animatie, van webdesign tot verpakkingsontwerp en meer. De prijs is een samenwerking tussen twaalf toonaangevende Europese designmagazines en -instanties, waaronder de BNO. De uitreiking van de prijzen valt samen met het European Design Awards Festival, begin juni in Napels.