#Artikelen

12.12.2023

Work & Show: ipv Delft

Een rubriek met bijzonder werk van onze leden. Dit keer de Busbrug Zwolle van ipv Delft. Hoe een vraag met schijnbaar beperkte ruimte toch resulteerde in een verrassende oplossing.


Hoofdbeeld: Busbrug Zwolle | Fotograaf: Walter Frisart FOTOwerk

Wat maakt dit project zo bijzonder?

Gerhard Nijenhuis: “Een uitvraag met ogenschijnlijk weinig ruimte leverde toch een verrassende oplossing: een soepel overstekende spoorbrug die door zijn houten plafond heel prettig oogt. De busbrug is ontworpen door mijn ontwerpbureau ipv Delft in de tenderfase van een Design & Construct project. Hoewel veel aspecten van het ontwerp al vaststonden – je moest langs het spoor omhoog en vervolgens 80 meter over het spoor oversteken – slaagden wij erin om een unieke benadering te vinden.

Fotograaf: Henk Snaterse

In een situatie waarin alle aanbieders voor een standaard kokerbrug kozen, zagen wij in dat het mogelijk was om de ondersteuningen van een torsiekoker enkele meters te verschuiven, in de richting van het spoor. Hierdoor werd de overspanning kleiner en ontstond een spannender beeld. De tweede innovatie betreft het toegevoegde houten plafond, waardoor de brug een warme uitstraling kreeg. Deze keuze sluit aan bij het gebruik van veel warm hout en weinig koud beton op de perrons in Zwolle.”


Wat was het doel van het project, en hoe draagt het ontwerp bij aan het bereiken ervan?

“De Gemeente Zwolle wilde het busstation verplaatsen en had daarvoor een brug over het spoor nodig. Een opvallend kenmerk voor het in ontwikkeling zijnde gebied aan de zuidkant van het spoor zou een welkome toevoeging zijn. De soepele vorm en het houten aanzicht vielen precies goed.”

Fotograaf: Henk Snaterse


Kun je iets vertellen over het (ontwerp)proces?

“We schetsen en modelleren allerlei oplossingen, waarbij de kunst is om bij het samenstellen van het tenderontwerp te anticiperen welke combinatie van ideeën uiteindelijk tot de winnende aanbieding gaat leiden. Ons streven is oplossingen te vinden waarin een logisch constructief principe samensmelt met vormgeving die past in de omgeving.

Fotograaf: Henk Snaterse

Het doel is een vorm te vinden die naadloos aansluit bij de locatie en aansluit op de wensen van de opdrachtgever. In samenwerking met de projectleider van de aannemer, Martin Kuis, werd al snel duidelijk dat het houten plafond een kernidee was met aanzienlijke potentie om de winnende factor te worden.


Waren er meevallers, valkuilen of tegenslagen bij dit project?

“De complexiteit van het bouwen van een kokerbrug, gedeeltelijk in staal en gedeeltelijk in beton, is iets dat we onderschat hebben. Het proces vereist talloze bouwfasen, waaronder het inrijden, aan elkaar te storten etc. Dat is echt lastig, vooral boven een druk spoor. Door de druk op het budget hebben we flink moeten strijden om alles tot in de puntjes uitgevoerd te krijgen.”

Fotograaf: Lucas van der Wee

Ben je tevreden met je carrièrestappen tot nu en wat zou je andere ontwerpers aanraden?

“De eerste jaren na mijn studie was het als zelfstandig ontwerper echt moeilijk om opdrachten te verwerven. We deden van allerlei ontwerpwerk, wat ons maar gevraagd werd en waar we maar marktkansen zagen. Grafische vormgeving, infografics, kunststof behuizingen, brandweerproducten. Na mijn eerste mini ontwerpopdrachtje voor een brug ontdekte ik dit specialisme.

Fotograaf: Walter Frisart FOTOwerk

Achteraf heb ik twee tips aan jonge collega’s: 

1. Doe iets waar je echt goed in bent of kunt worden. Pas na 10.000 uur oefening kun je verwachten dat je een vak in de vingers begint te krijgen.

2. Ontwikkel een duidelijk specialisme. Daarvoor moet je bij mij zijn. Liefst iets waar een beetje behoefte aan is. 

In ons geval is het na enkele jaren steeds meer gaan lopen. Nu is het super leuk om overal in Nederland je ontwerpen van bruggen en openbare ruimte projecten gerealiseerd te zien worden. We zoeken regelmatig ontwerpers met een goed ontwikkeld constructief gevoel.”


Waar kunnen we jullie projecten nog meer zien?

“Door heel Nederland, hier en daar in België en op een paar plekken in de Verenigde Staten en Australië kun je onze bruggen bekijken. We hebben in totaal 500 ontwerpen gerealiseerd voor diverse infrastructurele projecten, waaronder bruggen, pleinen, geluidsschermen, viaducten, onderdoorgangen, gemalen, uitkijktorens, banken, afvalbakken, beweegbare bruggen, fietsbruggen, aquaducten en tunnels.”