#Artikelen

11.04.2024

Work & Show: Monique van den Hout

Een rubriek met bijzonder werk van onze leden. Dit keer het project Oosterscheldezwemmen, Stilte in 25 meter door kunstenaar en ontwerper Monique van den Hout.


Wat maakt dit project zo bijzonder? 

“Dit project is voor mij bijzonder omdat het volledig autonoom en organisch is ontstaan. Het groeide los van een specifieke opdracht of opdrachtgever uit tot een self-published (kunst)boek. Sinds ik op Tholen woon, zwem ik het hele jaar door in de Oosterschelde. Hoewel de plek constant is, is de ervaring even gevarieerd als vergankelijk: eb en vloed, woest en kalm. Elke ontmoeting leg ik vast in een foto, omdat ik merk dat het maken van die ene foto de verbinding met mezelf en mijn omgeving versterkt.

 

Wat dit project extra speciaal maakt, is het vertellen van een visueel verhaal in de vorm van een leporello – een harmonicaboek – van 25 meter, gepresenteerd in een Zeeuws blauw doosje. De keuzes voor materialen, kleuren, gewichten, papier, karton, druk- en bindtechnieken voor de gelimiteerde oplage van 250 exemplaren zijn tot stand gekomen na talloze gesprekken met Chris Altorffer van NPN Drukkers. Zij zijn de partij die dit prachtige werk zullen produceren in samenwerking met Voetelink Boekbinders en CantoBox. 

Vorige week stond ik aan de pers bij NPN Drukkers, en ik was overdonderd door hoe mooi de leporello eruitzag. De kleuren, de finesse, en hoe fraai het beeld tot uiting kwam op het 80 grams Muncken Lynx papier, overtroffen mijn stoutste verwachtingen. Nu resteert alleen nog het aanleveren van het definitieve bestand. Ondertussen is ook het proces bij Moeskops in gang gezet. Ze zijn bezig met het vervaardigen van het model van de doos. En mooi om te vermelden: de afronding van de financiering via een pre-ordercampagne is succesvol verlopen!"


Wat was het doel van het project, en hoe draagt het ontwerp bij aan het bereiken ervan?

“Hoewel de Oosterschelde onlangs het UNESCO Global Geopark keurmerk heeft ontvangen, blijft het een relatief onbekende parel. Dit project is ontstaan vanuit mijn verwondering voor de schoonheid, sereniteit, stilte en diversiteit van dit gebied. Met dit uiterst persoonlijke beeldverhaal wil ik mijn waarneming breder delen.”

 

Het gaat ook om verbinding: verbinding met je omgeving en met jezelf. Tijdens eerdere exposities waarin het prototype te zien was, zoals in Museum de Fundatie in Zwolle, het Markiezenhofin Bergen op Zoom, en CBK Zeeland in Middelburg, merkte ik dat mijn werk toeschouwers uitnodigt om zelf te gaan vertellen.

Ik heb prachtige verhalen gehoord over de Oosterschelde, herinneringen aan de Watersnoodramp, vissersverhalen, en ontvangen gedichten, zelfs een van een harpiste en de bouwer van haar harp, en een van een dichter uit mijn stadje. Het werk verbindt, herinnert, opent harten en laat op een liefdevolle manier het belang van respect voor de natuur zien en voelen.”


Kun je iets vertellen over het (ontwerp)proces? 

“Volgens mij verloopt elk project met horten en stoten, en is het zeldzaam dat iets zonder enige hindernis in een rechte lijn tot stand komt. In ieder geval werkt het niet zo voor mij. Dit project bleef tussen veelal opdrachtgerichte projecten door meanderen, van 2014 tot heden. Tussenstappen zijn her en der tentoongesteld geweest. Hoewel er periodes van ogenschijnlijke stilstand waren, bleef het project evolueren tot wat het nu is en zal worden.

 

In plaats van een uitgever te zoeken, heb ik ervoor gekozen om het zelf uit te geven. Samenwerken met NPN Drukkers was een langgekoesterde wens voor een bijzonder project. De financiering werd mogelijk gemaakt door middel van pre-orders, wat voor mij helemaal nieuw en zeer spannend was.


Eigenlijk ben ik gesprongen met het vertrouwen dat het vangnet dan verschijnt, zoals ik altijd las in mijn boeddhistische boeken. Ik heb zelf behoorlijk lang gewacht voordat ik het daadwerkelijk deed. En het is waar, er gebeuren nu zulke mooie dingen met deze beweging. Ik zit er nog middenin.”



“Het werk verbindt, herinnert, opent harten en laat op een liefdevolle manier het belang van respect voor de natuur zien en voelen.”


Ben je tevreden met je carrièrestappen tot nu en wat zou je andere ontwerpers aanraden?

“Ja, als ik uitzoom, ben ik zeker tevreden, al is dat niet altijd het gevoel waar ik mee rondloop. Ik heb geweldige kansen gekregen en gegrepen, juist ook door het werken in opdracht, waarbij ik werk heb gecreëerd dat ik nooit volledig uit mezelf zou hebben gemaakt. Ik denk met name aan mijn samenwerking met Wageningen University, inclusief veldbezoeken aan Java, Indonesië, voor educatieve projecten over de visserij, de binnenlandse keten en voedselveiligheid.

Ik vind het fantastisch om vanaf het allereerste begin betrokken te zijn bij opdrachten waarin de vorm en invulling nog helemaal openliggen, en het gehele traject van concept tot en met productiebegeleiding te doorlopen naar het eindresultaat.


Als kind tekende ik altijd; dat was mijn veilige wereld. Ik kom uit een ondernemend gezin, maar niet een met kunstenaars, musici, dansers, enzovoort. Ik heb nooit voor mogelijk gehouden dat creativiteit, vrijheid en zelfstandigheid altijd de basis van mijn leven en werk zouden blijven. Toch is dat hoe het gelopen is, en daar ben ik dankbaar voor.

Fotograaf: Elif van Nieuwenhuijzen

Wat ik andere ontwerpers zou aanraden, is om je eigen pad te blijven volgen. Er is energie en ruimte voor ons allemaal, of je je nu specialiseert of als veelzijdige creatieveling te werk gaat. Doe wat bij jou past, blijf nieuwsgierig en voed jezelf. Hou ook de balans tussen geven en ontvangen gezond.”


Waar kunnen we je werk momenteel nog meer zien? 

Mijn werk dat voornamelijk gericht is op educatieve doeleinden, zoals bijvoorbeeld voor de Plastic Soup Foundation, het Noord-Brabants Museum, en FAO, is te vinden op mijn website en op Instagram. En illustraties van mijn hand zijn onder andere te zien in kinderboeken, zoals de Annabelleke-reeks, en Charlie.

 

Op zaterdag is het galeriegedeelte van mijn atelier, gelegen aan Markt 1 in Tholen, geopend van 11.00 tot 16.00 uur. Daar is nu ook het prototype van de leporello in het doosje te bewonderen, samen met de duikdoeken die deel uitmaken van het tweede deel van het drieluik Oosterschelde mon amour. De leporello vormt het eerste deel. Het derde deel is een woordloos prentenboek in de beginfase van ontwikkeling. Ik heet je van harte welkom, ook al is het misschien niet om de hoek! En mocht je een exemplaar van de leporello willen bestellen, kan dat via mail@moniquevandenhout.nl.