#Artikelen

12.10.2023

Work & Show: Van Lennep

Een rubriek met bijzonder werk van onze leden. Dit keer de branding van het unieke muziekfestival Le Guess Who? van ontwerpbureau Van Lennep.


Wat maakt dit project zo bijzonder?

“Le Guess Who? is echt een uniek muziekfestival. Op een aantal headliners na, staan er héél véél namen op de line-up waar zelfs veel muziekfanaten nog nooit van hebben gehoord, uit alle hoeken van de wereld. Het festival biedt een podium aan geluiden die niet snel in grote concertzalen, of überhaupt in Europa, te horen zijn. Dat maakt het zo’n vooruitstrevend festival, en we zijn dan ook trots dat we daaraan mogen bijdragen.

Ontwerp: Van Lennep

Wat was het doel van het project, en hoe draagt het ontwerp bij aan het bereiken ervan?

“Het doel van de visuele uitingen die we maken is niet zozeer om het publiek over de streep te trekken. Vaak is Le Guess Who? namelijk al uitverkocht voordat er überhaupt iets is gecommuniceerd in de stijl van de nieuwe editie. Dat is een luxe: met onze visuals kunnen we ons vooral richten op het overbrengen van de bijzondere sfeer. Zo leggen we de nadruk op dat wat LGW? onderscheidt van andere festivals: het idee van ontdekken, experiment en diversiteit.

Ontwerp: Van Lennep

Kunnen jullie iets vertellen over het (ontwerp)proces? 

“We zijn nu al een aantal jaar verantwoordelijk voor de visuele uitingen. Elke editie borduren we voort op het voorgaande jaar. Een ding staat vast, het logo. De rest houden we elk jaar weer tegen het licht, de ene keer behouden we iets en gaan we daarop verder, de andere keer gooien we alles overboord en starten we met een leeg vel.

Ontwerp: Van Lennep

Het begintraject is hierin heel belangrijk: voordat we ook maar iets ontwerpen, zitten we om de tafel met het (compacte) team van Le Guess Who? om visuele vertrekpunten vast te stellen. Hierbij komen veel inspiratiebronnen aan bod. Artistiek directeur en oprichter Bob van Heur is een echte kunstliefhebber. Bovendien weet hij als geen ander wat goed past bij het festival. Vervolgens gaan we eigenlijk direct aan de slag in animatie, wat een redelijk atypisch beginpunt is. Veel van visuele uitingen die LGW? van ons nodig heeft, zijn animaties met aankondigingen. De statische uitingen komen eigenlijk voort uit deze animaties.”

 
 

 

Waren er meevallers, valkuilen of tegenslagen bij dit project?

“Om eerlijk te zijn, nee. Dit jaar ging het proces eigenlijk vanzelf, we beginnen het DNA van LGW? te begrijpen, en daardoor gaat het ontwerpproces steeds gemakkelijker en worden de ontwerpen scherper. Én zoals het festival zelf, ondoorgrondelijker :-).”


Zijn jullie tevreden over de ontwikkeling van jullie bureau en hebben jullie tips voor andere ontwerpers?

“​​Van Lennep bestaat nu 15 jaar (bijna 16!) en we zijn blij met waar we nu staan. Onze klanten zijn werkzaam in verschillende velden: cultureel, maatschappelijk, maar ook commercieel. Deze combinatie vinden we belangrijk. Een tip voor andere ontwerpers is cliché, maar waar: blijf vernieuwen, maar blijf ook vasthouden aan je kernwaarden, alleen zo kun je je onderscheiden van de rest.

Fotograaf: Tim van Veen

Waar kunnen we jullie momenteel nog meer zien?

“We zijn druk met allerlei uitingen voor het Joods Cultureel Kwartier. In november komt de nieuwe editie van het JCK Tijdschrift uit, dat helemaal in het teken staat van de tentoonstelling Sol LeWitt, te zien vanaf 30 oktober in Joods Museum. Ook is sinds kort een update online van DutchcultureUSA.com, een website over Nederlandse culturele activiteiten in de Verenigde Staten.”

Ontwerp: Van Lennep