#Artikelen

17.04.2024

Work & Show: Today

Een rubriek met bijzonder werk van onze leden. Dit keer de campagne voor de Week van het Geld door branding bureau Today.


Wat maakt dit project zo bijzonder? 

“Ieder jaar organiseert Wijzer in geldzaken de Week van het geld. Onder het motto ‘jong geleerd is oud gedaan’ wil Wijzer in geldzaken jongeren voorbereiden op financiële redzaamheid in de toekomst. Rondom het centrale thema ‘Hoe blijf jij je geld de baas?’ ontwikkelden we een breed inzetbare campagne. Middels een complete familie aan ‘geldbaasjes’ die zelfvertrouwen en controle uitstralen, om daarmee de campagne en het lesmateriaal voor scholen kracht bij te zetten.

Foto: social media mock-ups

Als afsluiting van de week reikte Koningin Máxima in de Beurs van Berlage de Week van het geld Awards uit als erevoorzitter. Scholieren wonnen de prijzen voor een door hen bedachte jongerencampagne over goed omgaan met geld. Als jurylid was Bob Derksen van Today aanwezig om de campagne voorstellen te beoordelen samen met minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen Carola Schouten.”

Foto: Koningin Máxima reikt award uit


Wat was het doel van het project, en hoe draagt het ontwerp bij aan het bereiken ervan?

“De Week van het geld is een belangrijke aanjager om leerkrachten, docenten en scholen te motiveren om op een laagdrempelige manier aan de slag te gaan met de financiële vaardigheden van jongeren. Om die reden moest de campagnestijl zowel inzetbaar zijn in de communicatie richting scholen om mee te doen, maar ook bruikbaar zijn in lesmateriaal zelf. Denk hierbij aan doeboeken, maar ook online videos. Geschikt voor het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en MBO.”

Foto: abri mock-ups

Kun je iets vertellen over het (ontwerp)proces? 

“We begonnen met het ontwikkelen van het concept van de mascotte. Ons doel was het creëren van een reeks karakters die echte ‘geldbaasjes’ belichamen en zelfvertrouwen uitstralen. Maar ook nauw aansluiten bij de cultuur en belevingswereld van jongeren. Door gebruik te maken van AI in ons ontwerpproces onderzochten we een breed scala aan prototypes.

Foto: mascottes

Uiteindelijk resulteerde dit in een veelzijdige serie die afgestemd is op diverse doelgroepen en thematieken. Denk aan influencers, crypto, games, verleidingen en geldcriminaliteit. Er zijn ook een aantal mascottes 3D gemaakt en geschikt gemaakt om in te zetten voor lesmateriaal. Hierbij waren specifieke objecten, houdingen en gezichtsexpressies belangrijk. Dat was moeilijk om geheel in AI te bewerkstelligen.”


Waren er meevallers, valkuilen of tegenslagen bij dit project? 

“De campagne was enorm geslaagd, tientallen gemeenten en ruim 6.000 scholen in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en mbo deden mee. Een ruime verdubbeling ten opzichte van het jaar ervoor. Verder  pakten alle grote media het op en kreeg het erg veel aandacht.

Foto: doeboek

De belangrijkste valkuil in dit project bleek om de gekozen stijl van de mascotte consistent door te vertalen in 13 varianten. Dat bleek niet mogelijk in Midjourney. Hiervoor moesten we uitwijken naar een andere AI-tool dat Stable Diffusion heeft. Hiervoor hebben we gebruik gemaakt van externe expertise omdat dit vrij technisch is.” 


Ben je tevreden met jullie gebruik van AI-tools tot nu, en wat zou je andere ontwerpers aanraden?

“Jazeker, voor de eerste exploratie in stijlverkenning en concept is het een super handige tool. Hierdoor konden we snel definiëren wat het moest gaan worden.”


Waar kunnen we jullie momenteel nog meer zien? 

We hebben de complete rebranding van het Grafisch Lyceum Utrecht afgerond. Een erg leuk project omdat hier de mediavormgevers van morgen worden opgeleid natuurlijk! Iedereen vond er iets van; de leraren en studenten waren maximaal betrokken in het hele ontwikkelproces. Bekroond met twee Red Dot Awards. Het eindresultaat is hier te bewonderen.”