#Artikelen

30.01.2024

Driven to change the world

In deze rubriek interviewen we alle Drivers van 2023. Ze blikken terug op hun ervaringen met Driving Dutch Design en delen tips met andere ontwerpers. Deze keer spraken we Kim Bijnen, Lonneke Hoogstede, Adinde Ringel, Lieke Neuman en Lotte Hiemstra.


Kim Bijnen

Naam studio: De Maaikerie

Ontwerpdisciplines: productontwerp en interieurontwerp


Hey! Wil je ons vertellen wie je bent en wat je maakt?

Foto: Kim Bijnen

“Hallo! Ik ben Kim en ik geef licht kleur en een verhaal, waardoor het persoonlijkheid toevoegt aan de verlichting in een huis, kantoor of ruimte. En ik doe dat vanuit mijn studio de Maakerie, doormiddel van het prachtige ambacht: glas-in-lood. Mijn doel is om ervoor te zorgen dat het licht dat binnenkomt precies past bij mijn opdrachtgever en de sfeer van de ruimte.”


Welke ontwikkelingen heb je doorgemaakt tijdens Driving Dutch Design? 

“Tijdens mijn deelname aan Driving Dutch Design heb ik aanzienlijke ontwikkelingen doorgemaakt. Ik was nog niet effectief bezig met ondernemen met de Maakerie voordat ik aan DDD deelnam; mijn focus lag vooral op het creëren van inspirerende projecten. Het programma heeft me geholpen om mijn dromen realistischer te maken en concreet vorm te geven. Naast waardevolle informatie over ondernemen, heeft DDD mij vooral de moed en het vertrouwen gegeven om serieus voor mijn doelen te gaan.”


Welke belangrijke inzichten zou je andere ontwerpers willen meegeven?

“Ik zou vooral mee willen geven dat iedereen een unieke ‘overlevingsmix’ heeft. Sommige ontwerpers combineren een reguliere baan met hun droom. Anderen nemen juist opdrachten aan met financiële doeleinden, zodat ze naast hun praktijk dingen kunnen verwezenlijken waar ze daadwerkelijk gepassioneerd over zijn. Het is cruciaal om daarin jouw eigen balans, oftewel jouw persoonlijke overlevingsmix, te vinden.”

Foto: Glas-in-lood van Kim Bijnen

In hoeverre kan design bijdragen aan een betere wereld?

“Dat is een behoorlijk complexe vraag zonder eenduidig antwoord. Naar mijn mening heeft elke samenleving zowel individuen nodig die de status quo uitdagen, als mensen die actief zoeken naar oplossingen. In dit proces speelt design een belangrijke rol, niet alleen bij het verkennen van nieuwe materialen, maar ook in het herontwerpen van onze levenswijzen. Een ander belangrijk aspect van design, en tevens mijn specialiteit, is het toevoegen van schoonheid en identiteit aan onze leefomgeving. Het effect hiervan op de wereld is lastig met zekerheid te bepalen. Maar ik zie wel dat de behoefte hieraan net zo oud is als de mensheid zelf. Persoonlijk kan ik in ieder geval niet zonder :-).”


Lonneke Hoogstede

Naam studio: Hoogstede ontwerpt

Ontwerpdiscipline: grafisch ontwerp


Hey! Wil je ons vertellen wie je bent en wat je maakt?

“Ik ben Lonneke Hoogstede, grafisch ontwerper met een passie voor cultuur en educatie. Als ontwerper zet ik mij in om informatie leuker en toegankelijker te maken. Cultuur en educatie zijn in mijn visie de belangrijkste pijlers om mensen in verwondering te brengen over het verleden en te inspireren voor de toekomst. Zo leren we de wereld om ons heen te begrijpen en waarderen.”


Foto: Lonneke Hoogstede

Welke ontwikkelingen heb je doorgemaakt tijdens Driving Dutch Design? En welke belangrijke inzichten zou je andere ontwerpers willen meegeven?

“Driving Dutch Design heeft mij geholpen om te focussen op mijn favoriete opdrachtgevers. Toen ik - nu zon 10 jaar geleden - afstudeerde aan de kunstacademie schreef ik mijzelf al snel in bij de KVK. Ik was ontwerper, maar dat maakte mij nog geen ondernemer. Ik werkte zonder persoonlijke (groei)doelen voor allerlei klanten, variërend van bouwbedrijven en retailers tot theaters. Ik kreeg in het DDD-traject handvatten hoe ik als ontwerper professioneler naar buiten kan treden. Bovendien ontdekte ik dat een gerichte missie mij veel houvast biedt in het ondernemerschap.” 

Foto: Grafische vormgeving van Lonneke Hoogstede

In hoeverre kan design bijdragen aan een betere wereld?

“Met een focus op toegankelijkheid en diversiteit binnen het ontwerpproces, wil ik ervoor zorgen dat mijn ontwerpen voor iedereen begrijpelijk en bruikbaar zijn. Ontwerpers van effectieve communicatie kunnen een krachtige impact hebben op thema's zoals inclusiviteit. Door esthetiek en ethiek samen te brengen, draagt design bij aan het inspireren en motiveren van mensen om positieve veranderingen door te maken.”


Adinde Ringel

Naam studio: Walleaf

Ontwerpdisciplines: grafisch ontwerp en productontwerp


Hey! Wil je ons vertellen wie je bent en wat je maakt?

Foto: Adinde Ringel | Fotograaf: Marije Kocken

“Hi! Ik ben Adinde Ringel, mede-oprichter van Walleaf. Wij ontwerpen producten om mensen te helpen groene vingers te ontwikkelen. Hoewel kamerplanten populairder zijn dan ooit, worstelen velen nog met de verzorging ervan. Met ons product, Muurbloempjes, ontdek je op een interactieve wijze de geheimen van de natuur. Je leert hoe je een stekje kunt laten uitgroeien tot een grote kamerplant, om zo op een eenvoudige manier meer natuur toe te voegen aan je interieur.”


Welke ontwikkelingen heb je doorgemaakt tijdens Driving Dutch Design? En welke belangrijke inzichten zou je andere ontwerpers willen meegeven?

“Driving Dutch Design heeft mij geholpen om zelfverzekerder te worden als ondernemer. Het heeft mij geholpen in de manier waarop ik naar ons bedrijf en ons product kijk. Door de masterclasses en door met de andere Drivers te sparren, hebben we onze missie aangescherpt en begrijpen we beter wat de impact is van onze producten. 

Voor iedereen die leergierig is, en zowel als ontwerper als ondernemer wilt groeien, is Driving Dutch Design een absolute aanrader. Hoewel elke masterclass op zich interessant was, is het juist de samenhang van het complete traject die de nodige ruimte biedt om de verworven kennis te verwerken en deze volledig eigen te maken.”


In hoeverre kan design bijdragen aan een betere wereld?

“Hoewel iedereen individueel verantwoordelijk is voor zijn beslissingen, kan design ons aanzetten om keuzes te maken die een positieve bijdrage leveren aan een betere wereld. Denk hierbij aan het vergroten van het bewustzijn rond sociale en milieukwesties, tot het ontwikkelen van oplossingen ter bevordering van duurzaamheid. In ons geval wilden we het stekken vereenvoudigen voor de doorgewinterde plantenliefhebber en toegankelijker maken voor diegenen die hun groene vingers nog moesten ontwikkelen. Aandacht en liefde voor de natuur vormen de kern van ons product. Hiermee willen wij bijdragen aan een betere wereld.”

Fotografie: Marije Kocken


Lieke Neuman

Naam studio: Merlou Visual Storytelling

Ontwerpdisciplines: illustratie, grafisch ontwerp en ruimtelijk ontwerp


Hey! Wil je ons vertellen wie je bent en wat je maakt?

“Mijn naam is Lieke Neuman en ik ben de creatieve kracht achter Merlou Visual Storytelling. Hier ontwerp ik wandvullende illustraties die een positieve afleiding bieden en stress verminderen in zorgomgevingen.

Ik ben afgestudeerd als grafisch ontwerper aan ArtEZ. Daarna heb ik 14 jaar gewerkt als ruimtelijk grafisch ontwerper, waarbij ik mij voornamelijk richtte op tentoonstellingen en ruimtelijke belevingen. Daarnaast ben ik afgestudeerd aan de opleiding Cabaret en Kleinkunstenaar. 


 Foto: Lieke Neuman | Fotografie: Marsha Bakker

Deze diverse ervaringen neem ik mee in de ontwerpen die ik nu maak. Ik benader ruimtes vanuit de beleving van de bezoeker en vertel verhalen met beelden waarin een vleugje humor niet mag ontbreken. Mijn ontwerpen zijn onder andere te zien in het Amalia kinderziekenhuis Radboud UMC, Juliana Kinderziekenhuis Den Haag, Amphia Ziekenhuis Breda, UMC Utrecht Wilhelmina Kinderziekenhuis en st. Jansdal Ziekenhuis Harderwijk.”


Welke ontwikkelingen heb je doorgemaakt tijdens Driving Dutch Design? En welke belangrijke inzichten zou je andere ontwerpers willen meegeven?

“Een belangrijk inzicht dat ik heb opgedaan tijdens Driving Dutch Design, waardoor ik op een andere manier naar mijn werk ben gaan kijken, is om door de ogen van je opdrachtgever te kijken. Bevraag jezelf: Welk probleem lost jouw ontwerp voor je opdrachtgever op? Door dit helder te formuleren krijgt je werk meerwaarde. Ik ben dit gaan toepassen in mijn presentaties en heb gemerkt dat de opdrachtgever zich meer gehoord voelt, waardoor het (eerste) contact soepeler verloopt.”


In hoeverre kan design bijdragen aan een betere wereld?

“De beleving van de fysieke ruimte(s) waarin we onze dag doorbrengen, dragen bij aan onze gemoedstoestand. Ik denk dat design hierin een belangrijke rol kan spelen en een positieve bijdrage kan leveren aan hoe we ons voelen én met elkaar omgaan.

Uit onderzoek is gebleken dat als patiënten bij een ziekenhuisbezoek zich meer ontspannen voelen, ze minder stress en pijn ervaren. Bovendien beoordelen ze de zorg en het personeel beter. In een tijd waarin mensen veel stress ervaren en soms kritisch oordelen over een ander, denk ik dat design ook op andere plekken voor meer ontspanning kan zorgen en het contact tussen mensen kan verbeteren.”

Foto: Illustraties door Lieke Neuman


Lotte Hiemstra

Naam studio: The Brand Academy

Ontwerpdiscipline: brand design


Hey! Wil je ons vertellen wie je bent en wat je maakt?

Foto: Lotte Hiemstra

Mijn naam is Lotte Hiemstra en als merkstrateeg en -ontwerper help ik organisaties met het verstevigen van hun positie in de markt. Een merk wordt sterk wanneer het een stevige strategie aan de basis heeft, die als houvast dient bij het nemen van allerlei beslissingen voor dat merk. Een visuele identiteit is daarvan een onderdeel. Om mijn skills over te dragen aan andere ontwerpers, richtte ik vorig jaar The Brand Academy op. Mijn doel is dat andere ontwerpers beter en professioneler in hun vak worden.


Welke ontwikkelingen heb je doorgemaakt tijdens Driving Dutch Design? En welke belangrijke inzichten zou je andere ontwerpers willen meegeven?

“Bij Driving Dutch Design heb ik me op professioneel gebied ontzettend ontwikkeld. Het programma heeft mij vooral geholpen om meer achter mijn waarden te staan, wat mij op zijn beurt meer zelfvertrouwen heeft gegeven in het ondernemerschap. Ik denk dat DDD heel waardevol is voor andere zelfstandig ontwerpers die hun bedrijf naar een volgend niveau willen tillen en daarbij ook waarde hechten aan een warme community.”


In hoeverre kan design bijdragen aan een betere wereld?

Design ís de wereld, en ontwerpers staan aan de basis. Er is creativiteit nodig om impact te vergroten, verantwoordelijkheid te nemen, bewustwording te creëren, gedachten te delen en oplossingen te zoeken… Vandaar dat ik ongelofelijk veel zin heb om The Brand Academy dit jaar verder uit te bouwen. Met zijn allen maken we de meeste impact.”

Foto: Brand design van Lotte Hiemstra


Driving Dutch Design

Driving Dutch Design is het professionaliseringsprogramma van BNO, Dutch Design Foundation (DDF) en Stichting Stokroos dat gedreven ontwerpers op weg helpt in de wereld van het creatief ondernemerschap. 

Wij geloven in de kracht van ontwerp en het vermogen van de ontwerpsector om bij te dragen aan een betere, mooiere en duurzamere wereld. Vanuit deze overtuiging trainen wij elk jaar een geselecteerde groep jonge ontwerpers met top potentieel. Wij doen dit omdat wij zien dat juist zij aan de start van hun carrière vaak worstelen met de vaardigheden die nodig zijn voor succesvol ondernemerschap. DDD ontwikkelt een kwalitatief inhoudelijk programma rond kennis en vaardigheden die deze groep beter equipeert om het zakelijke speelveld te betreden.