#Artikelen

01.12.2025

Extravet #55

Hoe AI je helpt om in no-time een werkende tool te bouwen, een festival-identity die letterlijk uit steen gehakt lijkt, en een pitchcode die het speelveld eindelijk eerlijker maakt. Jeroen Disch over de items die hem de afgelopen maand het meest zijn opgevallen.


Must read

Erik D. Kennedy was in z’n post Where’s the AI design renaissance? nogal sceptisch over de netto-opbrengst van AI voor de ontwerpwereld. Maar één positieve ontwikkeling die hij benoemt: ontwerpers kunnen sneller dan ooit prototypes maken. Ook het bouwen van eenvoudige, maar echt werkende landing pages, browser-plugins, hobby-apps of portfolio-projecten is nu kinderspel.

Zelf zette Erik die gedachte om in actie: met hulp van AI bouwde hij een kleine, handige tool: een flamenco-metronoom voor gitaristen.

Toen hij helder had welke functionaliteiten de tool moest hebben, vroeg hij Lovable om het te bouwen. Dat leverde een werkend product op, maar het zag er nog vrij basic uit:

Beeld: Erik D. Kennedy

Om zo’n goed-genoeg ontwerp om te toveren tot iets echt tofs – daar komen je ontwerpskills van pas! Erik bracht verfijning en gevoel in het visual design en maakte er dit van:

Beeld: Erik D. Kennedy

De metronoom is hier te gebruiken.


Hoe zette hij AI-middelmatigheid om in sterk design? Op drie manieren:

Maak je merk voelbaar

Wanneer je ontwerp saai voelt: know thy brand! Zelfs een simpele app kun je een duidelijk merkgevoel meegeven. Erik’s flamenco-metronoom ademt traditie, drama en passie – in typografie, kleuren en iconen. Een sterk merkgevoel maakt een ontwerp menselijker dan AI-output ooit zal doen.

Verzamel wat je mooi vindt

Sla élk ontwerp op dat je raakt. Zo bouw je een persoonlijke bibliotheek vol kwaliteit. Die visuele database voedt je smaak en tilt je werk boven de generieke AI-stroom uit. Zo had hij Louis Fili’s lettertype Montecatini bewaard om ooit te gebruiken en dit was het moment.

Minder interactie = beter ontwerp

Bijna twintig jaar geleden zei Bret Victor het al: ”The whole point of interaction design is to remove interaction”. Vraag iemand niet naar z’n interesses als je dat kunt afleiden uit gedrag op de site; niet naar z’n locatie als je die meestal via het IP-adres kunt raden; niet om z’n creditcardnummer als ‘ie waarschijnlijk al Google Pay heeft. Bij Erik is de metronoom te bedienen met je keyboard ipv met de muis; het afspelen past zich automatisch aan bij een tempo- of stijlwissel; en de BPM wordt onthouden van je vorige sessie.

Kortom: AI maakt bouwen makkelijker, maar goed ontwerp vraagt nog steeds om menselijke smaak, context en gevoel!


Must See

Beeld: NAM / Warriors Studio 

De festival-identity die NAM en Warriors Studio ontwierpen voor International Assembly is steengoed (🙄). De typografie ontstond door in VR letters ‘uit steen te hakken’. Dat handcrafted gevoel sluit goed aan bij het karakter van het designfestival.


Must Use

Pitches zijn bitches – agencies haten ze. Maar ja, je moet je voegen naar de eisen van de opdrachtgever, want voor jou vijf anderen.


Gelukkig zijn er nu gezamenlijke afspraken gemaakt binnen de ontwerpwereld. De Pitchcode geeft opdrachtgevers én deelnemende bureaus dezelfde spelregels. Helder, zorgvuldig en fair. 


Beeld: Dentsu Creative

Jeroen Disch is art-director en voorheen design lead bij digitaal ontwerpbureaus Bravoure en GRRR. Hij geeft gastlessen en trainingen en schrijft over digital design in zijn nieuwsbrief Halfvet.


De redactie heeft geprobeerd om alle rechthebbenden van de beelden te achterhalen. Ben je de rechthebbende van een beeld en heb je geen toestemming gegeven voor de publicatie, neem dan contact op via website@bno.nl.

The editors have tried to find out all rights holders of the images. If you are the rights holder of an image and have not given permission for its publication, please contact website@bno.nl.