#Artikelen

22.05.2024

Grip op Acquisitie #5

Column van Ries Meertens over acquisitie. Dit keer: communicatie als deel van je acquisitiestrategie


In de wereld van design en architectuur draait het om creativiteit, innovatie en impact. Die zaken alleen zijn echter niet voldoende om te worden gezien door je opdrachtgever. Of je nu een onafhankelijke ontwerper bent of partner van een ontwerpbureau, binnen je acquisitiestrategie is het de uitdaging om zichtbaar en herkenbaar te zijn, en om on top of mind te blijven in een overvolle markt. Hoe zet je communicatie nou strategisch in?

Let op, het is handig als je eerst de voorgaande columns in deze reeks hebt gelezen.


Waardepropositie en identiteit

Een heldere waardepropositie - en als deel daarvan een sterke identiteit - vormen de basis voor de positionering van ontwerpers en ontwerpbureaus. Communicatie en PR spelen een centrale rol bij het opbouwen en versterken hiervan. Door consistente berichtgeving en visuele elementen te gebruiken in persberichten, sociale media en andere communicatiekanalen, creëer je een herkenbaar merk dat resoneert bij jouw doelgroep.


Verkoop jezelf niet

Wanneer je jouw doelgroep goed kent, weet je ook wat jouw (toekomstige) klanten bezighoudt en wat hun behoeftes zijn. Deze inzichten kun je vertalen naar communicatiethema’s die jouw doelklant prikkelen en inspireren. Verkoop vooral niet jezelf, maar deel kennis en inzichten. Als je de juiste thema’s consequent aansnijdt en uitdraagt, zal je merken dat je in beeld begint te komen bij jouw klanten en dat ze je gaan volgen. Let wel, dit vergt consistentie, discipline en geduld.


Verhalen vertellen

Verhalen vormen een krachtig middel om verbinding te maken met je doelgroep. Ontwerpers hebben vaak inspirerende verhalen zoals een visie op hun expertisegebied of op een project, het proces, hun inspiratiebronnen of de impact van het project. Je kunt deze verhalen tot leven brengen door middel van persoonlijke interviews met betrokkenen, achtergrondverhalen en helder uitgewerkte, concrete cases. Door het delen van deze verhalen bouw je een band op met je publiek en maak je je merk herkenbaar en toegankelijk.


Opbouwen van autoriteit

Het opbouwen van autoriteit en geloofwaardigheid is essentieel voor het succes van ontwerpers en ontwerpbureaus. Je demonstreert je expertise en ervaring door het winnen van awards, deel te nemen aan panelgesprekken, het schrijven van columns en blogs, of het geven van lezingen op evenementen. Communicatiekanalen zoals social media en nieuwsbrieven zijn natuurlijk ook heel geschikt om inzichten te delen en je autoriteit te tonen.


Waar is je doelgroep?

Vraag je bij communicatie altijd weer af: waar bevindt zich mijn doelgroep? Overweeg een geïntegreerde aanpak, waarbij online- en offline kanalen worden gecombineerd om het juiste publiek te bereiken. Dit kan variëren van het gebruik van sociale mediaplatforms zoals Instagram en LinkedIn, het delen van persberichten met relevante mediakanalen, tot het organiseren van of deelnemen aan bijvoorbeeld tentoonstellingen, congressen en netwerkbijeenkomsten.


Maak een plan

Een communicatieplan maken hoeft geen rocket science te zijn. Werk op basis van de volgende punten met korte paragraafjes een compact plan uit:

  • Wie is je doelklant? Vorm een grondig beeld van je ideale opdrachtgever.
  • Wat is je communicatiedoel? Denk aan zichtbaarheid en herkenbaarheid creëren.
  • Wat is je communicatiestrategie? Bijvoorbeeld een intensieve campagne via een of meer kanalen.
  • Wat is je boodschap? Haal de thema’s aan die jouw doelklant prikkelen.
  • Uit te dragen identiteit. Waar sta jij voor, denk aan tone of voice, kernwaarden en reputatie. 
  • Welke middelen zet je in? En met welke frequentie?
  • Wie gaat het doen? En hoeveel tijd mag het kosten?

Zorg dat je dit plan en activiteiten regelmatig evalueert en herijkt!


Meer over communicatie

Over communicatie en communicatiestrategieën zijn natuurlijk vele boeken volgeschreven. Deze column is dan ook allesbehalve compleet en geeft slechts een globaal overzicht van de mogelijkheden. Het is handig als startpunt.

Als je je wilt verdiepen in de genoemde onderwerpen kun je trainingen volgen, boeken en blogs lezen en specialisten inzetten. Een heel fijn platform over alles wat met (online) marketing en communicatie te maken heeft, is bijvoorbeeld frankwatching.com. En eerder verwees ik al naar het onderzoeksrapport What clients think van Up to the Light. Hierin vind je veel over communicatiebehoefte en -gedrag van opdrachtgevers.

In de volgende acquisitiecolumn lees je hoe je het gesprek aangaat met je nieuwe opdrachtgever, hoe verkoop je jezelf en hoe niet?

Kortom: houd de BNO-nieuwsbrief in de gaten!


Stuur je eventuele reactie naar ries@coachingcreativecompanies.nl of bekijk het coachprofiel van Ries Meertens.