#Podcasts

31.05.2023

Designers Inc. met Mattmo Creative

In Designers Inc. by BNO praat Roel Stavorinus met ontwerpers over de zakelijke kant van het ontwerpvak. Deze aflevering: interdisciplinair strategisch communicatie- en designbureau Mattmo Creative.


Tekst door Viveka van de Vliet


Mattmo Creative heeft een bijzondere positie in het creatieve landschap als interdisciplinair strategisch communicatie- en designbureau. Eigenlijk past ‘creatieve systeemveranderaar’ beter bij deze voorloper op het gebied van verandering. De pioniers van het bureau hadden als een van de eersten ook een vestiging in China en integraal en media-onafhankelijk denken was onderdeel van hun dagelijkse praktijk, lang voor anderen dat deden.

Al dertig jaar werkt het bureau van Monique Mulder, Matthijs Tammes en Paul van Ravestein in Amsterdam aan diverse projecten voor start-ups tot multinationals en aan zeker 20% zelf geïnitieerde sociaal-maatschappelijke projecten. 

Foto: Houthoff Buruma Magazine

In die tijd is heel veel veranderd, met de opkomst en acceleratie van de interactieve media, de internetbubbel. Wat onveranderd bleef is hun grote nieuwsgierigheid, geëngageerdheid onafhankelijkheid en onderzoekende en bevragende aard. En weten ze: creativiteit kan verandering teweegbrengen, een beweging starten. Luister mee naar een interessant gesprek van Roel Stavorinus met Monique en Paul in deze aflevering van de podcast van Designers Inc.


Leren door te doen

Paul is creative director en een van de partners van Mattmo. Hij kwam 27 jaar geleden, na de Grafische School en de kunstacademie, binnen als uitzendkracht mèt web-ervaring. Monique is mede-oprichter van het bureau, samen met Matthijs, en is een creatieve strateeg met een achtergrond in zowel de kunstacademie als Science and Computer Animation.

“Die 20 % zelf-geïnitieerde projecten, daar is Mattmo vrij uniek in”, merkt Paul op. Monique: “Neem de voedseltransitie. Mensen mekkeren, maar doen vaak niets. Je zou ons megalomaan of naïef kunnen noemen, maar wij pakken de uitdaging aan en geloven in de kracht van mensen om dit onderwerp op de agenda te zetten en een dialoog op gang te brengen.” De onconventionele cultuurmakers en brandbuilders zijn niet bang om dingen te proberen die ze nog niet kunnen. “We leren door te doen.”

Foto: Dutch Cuisine

Herhalen tot het kwartje valt

Hun visie komt tot uiting in het langdurige project Dutch Cuisine, dat zeven jaar heeft geduurd. Met als doel een verschil te maken in de voedseltransitie, bedachten de creatievelingen eerst een designsysteem, omdat de huidige keten niet goed functioneerde. Om beweging in de markt te veroorzaken zijn ze met top-chefs - de voorlopers - boeren en producenten die anders willen werken, gaan samenwerken. Ook om ze zichtbaarder te maken en de mooie producten in de schappen en op onze borden te krijgen.

“Om mensen mee te krijgen in die beweging, moet je verleiden en heel veel herhalen voordat het kwartje valt en het een intrinsieke motivatie wordt om te veranderen. Totdat impact op het klimaat en gezondheid ontstaat. Met 7000 chefs en 80.000 ton CO2-reductie hebben we het integraal voor elkaar gekregen”, vertelt Monique.


Integrale modellen

De terechte vraag van Roel: “Zo’n project kost veel tijd, geld en inspanning, kun je je dat als bureau veroorloven?”  Paul: ”Ons pakket opdrachtgevers is een mix die elkaar voedt: we werken mee aan gebiedsontwikkeling, doen financiële verslaglegging (jaarverslagen), werken voor kleine bedrijven en voor grote klanten als Basic Fit en PostNL.

We maken integrale modellen waarin we economische, sociale en culturele aspecten naast elkaar zetten. Zonder die modellen kun je niets implementeren, zo’n model is dus een instrument waarin wij al onze opgedane kennis stoppen en die je kunt overdragen op anderen. Zo maken we ze voor onze klanten toepasbaar. Dat legitimeert de tijd en geld die we in eigen projecten steken.”


Beluister de podcast

Wil je meer weten over wat de visie is van het bureau op designsystemen en de waarde van (onbenutte) creativiteit? Ben je geïnteresseerd in de Europese Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), een boeiende ontwikkeling die bedrijven verplicht om toekomstbestendig te ondernemen?

Welke projecten de creatieve denkkracht van de Mattmo-experts bij gebiedsontwikkelingen met de projectontwikkelaar, de architect en het creatieve team aan tafel, oplevert? Wat de toegevoegde waarde is van het meegeven van ‘economische sense’ aan creatieven op de academies? En wat koffie zonder bonen met Mattmo te maken heeft?  Luister dan snel naar deze podcast!


Meer informatie



In Designers Inc. praat Roel Stavorinus met ontwerpers over de zakelijke kant van het ontwerpvak, over hun samenwerking met opdrachtgevers of elkaar, over strategie, ontwikkeling en groei en over hun eigen positionering en zichtbaarheid.


Designers Inc. is een initiatief van Roel Stavorinus en de BNO. De podcast wordt mede mogelijk gemaakt door het Pictoright Fonds en Roland Geelen.


Illustratie: Rob en Robin.