#Trainingen

Strategisch Brand Design 2/3: Het proces

24.04.2024


03.30 - 11.30


BNO, WG Plein 600, 1054SK, Amsterdam


Strategisch leren ontwerpen

Vrijwel elke ontwerper krijgt te maken met merkvraagstukken. Je wordt gevraagd om de visuele identiteit te ontwikkelen voor een organisatie of om vorm te geven aan een nieuw productmerk. Soms is er al een visuele merkidentiteit en word je gevraagd om vorm te geven aan een specifiek onderdeel: een verpakking of een campagne.

De meeste ontwerpers vliegen merkvraagstukken aan vanuit hun eigen kennis en ervaring en kijken onvoldoende naar die elementen die ervoor zorgen dat een merk een stérk merk wordt. In deze training leer je om te ontwerpen vanuit een strategisch perspectief en vanuit een marketingperspectief, het perspectief van je opdrachtgever.   


Waarom zou je deze training doen?

  • Deze training leert je te ontwerpen vanuit een strategisch perspectief. Het zorgt ervoor dat je aandacht besteedt aan alle elementen die van belang zijn om vanuit de basis een sterk merk te bouwen. 

  • De training helpt je bij merkvraagstukken in opdracht. 

  • De training zorgt ervoor dat je op dit onderwerp een volwaardige gesprekspartner wordt van je opdrachtgevers. 

  • De training helpt je de juiste argumenten te vinden voor het onderbouwen van je ontwerpkeuzes.

  • Hetgeen je leert kun je direct toepassen op je eigen merk, dat van je eigen ontwerppraktijk.


Inhoud van de training

  • Je leert hoe een ideaal proces voor het vormgeven van merken eruitziet. 

  • Daarbij gaat het voor een belangrijk deel over een ideale samenwerking tussen jou en je opdrachtgever.

  • Waar start je, hoe doe je onderzoek en welke tools kun je daarbij inzetten?

  • Wat is het belang van doelgroepen en concurrentie en hoe helpt informatie over die doelgroep en concurrentie je bij het ontwerpen aan het merk?

  • Wat wil je aan het einde van je proces vaststellen om een goede start te maken met het designproces? 

  • Oftewel: hoe formuleer je de merkstrategie op zo’n manier dat het voor jou en je opdrachtgever een duidelijk houvast is in het designproces dat hierna volgt.

Het doel van de training is om je een duidelijk proces en concrete handvatten te geven voor het inrichten van dat proces. Op zo’n manier dat er een betere samenwerking ontstaat tussen jou en je opdrachtgever


Trainer

Deze training wordt verzorgd door Roel Stavorinus. Roel is zelfstandig merk- en designstrateeg gespecialiseerd in organisatie-identiteit en heeft ruimschootse ervaring op het gebied van merkvraagstukken. Hij werkt zowel aan de kant van de klant als aan de kant van creatieve bureaus en het is zijn persoonlijke missie om ontwerpers en marketeers dichter bij elkaar te brengen. 


Driedaagse training of losse modules

De training wordt in drie delen aangeboden:

  • Merk en Strategie: de basistheorie die je moet kennen om voor merken te werken.

  • Het Proces: het proces, samen met je opdrachtgever, om te komen tot de juiste uitgangspunten voor de je visuele merkidentiteit. 

  • Design voor Merken: de vertaling van strategie naar design en waar dat aan moet voldoen als je de basis wil leggen voor een sterk merk.

De trainingen zijn als één geheel te volgen maar ook los van elkaar. Inschrijven gaat per afzonderlijke training.




Kosten

Kosten per training

Leden BNO, BNI en Dupho: € 225. Je betaalt € 150 met een bijdrage vanuit Werktuig PPO.* 

Niet-leden: € 295. Je betaalt € 197 met een bijdrage vanuit Werktuig PPO.* 


Alle bedragen zijn exclusief btw en transactiekosten. Catering (lunch) en benodigde materialen zijn bij de kosten inbegrepen.


* Professionals werkzaam in de culturele en creatieve sector kunnen een aanvraag doen bij het programma Permanente Professionele Ontwikkeling (Werktuig PPO). Voor bepaalde aanvragen binnen de arbeidsmarktregio groot Amsterdam kan een extra bijdrage van 1/3 worden toegekend. Op de Werktuig PPO-website vind je meer informatie en doe je een aanvraag voor de cofinanciering van de kosten voor deze training.


Studie-uren bij- en nascholing

Deze trainingsdag is goed voor 7,5 studie-uren bij- en nascholing en is erkend als leermodule voor de noodzakelijke eindtermen van de Beroepservaringsperiode Interieurarchitecten (BEP).


Aanmelden

Helaas zit deze training vol. Via educatie@bno.nl kun je je op de wachtlijst laten zetten voor deze training.
Voor de laatste training van Strategisch Brand Design zijn nog enkele plekken. Zie voor meer informatie hier.