Hoofdbeeld: kantoor Claessens Erdmann
Fotograaf: Luis Monteiro
Claessens Erdmann architects & designers is een strategisch ontwerpbureau gespecialiseerd in merkomgevingen. Vanuit een sterke focus op identiteit en bedrijfsstrategie gecombineerd met expertise van menselijk gedrag ontwerpt het bureau interieurs, producten en graphics voor retail, hospitality, leisure, werkomgevingen en plekken waar deze samenkomen.
Walking the talk
“Het is zomer en dan is het, zoals bij velen, wat rustiger. Het is voor ons dan ook vaak een tijd van reflectie. Do we still walk the talk?” vraagt Sander zich af. “Wat moeten we aanscherpen? En heel praktisch: hoe ziet de tweede helft van het jaar eruit en wat gaan we allemaal doen?”
Bijzondere cases
“Deze zomer ronden we een interessante retailcase af voor drogisterijketen Trekpleister”, vertelt hij verder. “Voor Trekpleister, onderdeel van de AS Watson Group, hebben we de nieuwe merkstrategie, ‘waar kunnen we je blij mee maken’, vertaald naar een nieuw fris en modern winkelconcept. De eerste pilotwinkels openden afgelopen voorjaar hun deuren en met elke nieuwe pilotwinkel verfijnen we het concept verder. Daarnaast zijn we ook druk bezig met de realisatie van ons ontwerp voor het hoofdkantoor van AS Watson.”
Claessens Erdmann werkt ook voor Mr. Marvis, een – inmiddels internationaal – kledingmerk dat een uitstekende balans weet te vinden tussen offline en online aanwezigheid. Mr. Marvis is ooit begonnen als een online direct-to-consumer merk, maar ziet duidelijk ook de meerwaarde van fysieke winkels. Inmiddels hebben ze winkels in Nederland, België en Duitsland. Het ontwerpbureau ondersteunt ze in de uitrol van het winkelconcept, maar ze ontwikkelen het concept ook door. Zo heeft elke nieuwe winkel nieuwe elementen, omdat er nieuw assortiment wordt ontwikkeld of gewoon omdat het de winkel beter maakt.
Foto: Pilotwinkel Trekpleister | Fotograaf: Leendert van Bergeijk
Verder werkt het bureau al een tijd voor een grote groenteveredelaar in het Westland. Dit bedrijf staat aan de basis van wat er dagelijks op ons bord ligt en zijn voortdurend bezig dit op allerlei vlakken beter of lekkerder te maken. Een fascinerende, kennisintensieve en hightech wereld waar de consument eigenlijk helemaal geen weet van hebben. Claessens Erdmann werd gevraagd om hun nieuwe experience-ruimte te ontwerpen, die begin 2024 zijn deuren opent.
Sander over de samenwerking: “Het is bijzonder prettig om samen te werken met een opdrachtgever die graag onze meerwaarde inzet op het snijvlak van interieur en branding. Samen creëren we oplossingen die de identiteit en waarden van de organisatie op diverse manieren fysiek uitdragen, zonder dat we overal een logo op plakken. We zijn tevens bezig met het ontwerp van de werkomgevingen in hetzelfde gebouw, op andere locaties, evenals met presentatiemeubels en een nieuwe modulaire beursstand.”
Duurzaamheid door gelaagd ontwerpen
Sander: “Voor ons als interieurarchitecten ligt hierbij het accent op materiaalgebruik. We realiseren ons goed dat we als ontwerpers een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan de circulaire economie door anders om te gaan met materialen, door meer te denken in termen van reuse, refurbish, repurpose en recyle. Maar ook door demontabel en gelaagd te ontwerpen. Bij gelaagd ontwerpen draait het om het duidelijk onderscheiden van de trendgevoelige laag en een neutrale, vaste en tijdloze basis. In de trendgevoelige laag blijf je altijd up-to-date. Om dit duurzaam te realiseren, moet deze laag eenvoudig te demonteren zijn zonder grote bouwkundige ingrepen. Dit omvat vaak maatwerk en losse inrichting. De architectonische basislaag is neutraler en tijdlozer, met materialen die een lange levensduur hebben.
Mooie voorbeelden hiervan zijn het net opgeleverde kantoor van Duurzaam Energiekantoor Nederland in Utrecht en de nieuwe Explore Breda Store voor Breda Marketing. Het Duurzaam Energiekantoor is circulair ontworpen en gerealiseerd. In de Explore Breda Store hebben we zoveel mogelijk lokaal gesourcede, gerecyclede en biobased materialen toegepast.
Maar eerlijk is eerlijk, niet elk project is zo duurzaam als we misschien zouden willen. We doen ons best en dagen opdrachtgevers uit een stap te maken, maar dit lukt om allerlei redenen nog lang niet altijd. Soms is het een klein stapje, maar ook dat is een stap.”
Foto: Duurzaam Energiekantoor | Fotografie: Tom Bremer
Nieuwe trends in de sector
Wat betreft duurzame materialen gaan de ontwikkelingen snel. Het ontwerpbureau houdt deze trends continu bij en zet alle mogelijke middelen in om hun opdrachtgevers vanaf het begin te inspireren. Ze organiseren bijvoorbeeld sessies met hun klanten, waarbij ze hen meenemen naar hun duurzame materialenbibliotheek en laten kennismaken met een interactieve presentatietafel.
Een andere verandering die het bureau ervaart betreft hun werkproces en het gebruik van technologie. De snelle ontwikkelingen op het gebied van renderen hebben invloed op hun werkwijze. Klanten zijn zich hiervan bewust en verwacht inmiddels vroeg in het proces een kant-en-klaar, soms fotorealistisch, beeld van het eindresultaat, terwijl het ontwerp soms nog niet zo ver is. Als gevolg hiervan werkt het team van Claessens Erdmann minder van grof naar fijn, maar ontwerpen ze veel eerder de beeldbepalende details en vanuit materiaaltoepassingen die het ontwerp máken.
In dit verband speelt de opkomst van AI ook een belangrijke rol. Sander: “ik zie mijn collega’s AI gebruiken als schetstool om snel visueel te maken waar ze aan denken en om op maat gemaakte referentiebeelden te creëren.”
The Next Gen Office
Tot slot is er een groeiende belangstelling voor het welzijn van mensen en hoe bijvoorbeeld een werkomgeving hieraan kan bijdragen. Dit wordt ingegeven door de komst van de nieuwe generaties werkenden met andere verwachtingen en eisen ten aanzien van hun werkomgeving en de noodzaak om medewerkers in ‘the battle for talent’ meer te binden. Dit gaat verder dan technische en functionele oplossingen en vereist een nog sterkere benadering vanuit het perspectief van het individu en zijn fundamentele behoeften. Het team van Claessens Erdmann noemt dit intern The Next Gen Office en werkt voortdurend aan het invullen van dit concept.
Foto: Explore Breda Store | Fotografie: Breda Marketing
Een eigen accent
Het bureau verwacht van alle medewerkers dat ze op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in hun vakgebied. Ieder teamlid legt daarin, vanuit zijn of haar achtergrond of interesse, een eigen accent, wat veel inspiratie binnen het team brengt. Ontwikkelingen worden gedeeld via bijvoorbeeld de tweewekelijkse CE-lunch en creatieve overleggen. Daarnaast zijn er twee mensen die zich continu specialiseren in duurzame materialen en in technologische ontwikkelingen en de ontwerptools van het bureau. Zij besteden hier extra tijd aan en delen hun kennis binnen het bureau.
Kansen en bedreigingen
Claessens Erdmann heeft zijn oorsprong in retaildesign en merkt ook dat de retailsector het momenteel moeilijkheden ondervindt. De perfecte balans tussen offline en online winkelen is nog niet gevonden. Bovendien leidt consolidatie door overnames en internationalisering al jaren tot een kleinere markt. Om hierop in te spelen, richt het bureau zich in de retailsector ook op internationale projecten.
De toenemende digitalisering biedt eindeloze mogelijkheden voor communicatie en interactie. Dit verandert de rol en betekenis van fysieke ontmoetingsplekken, wat kansen met zich meebrengt. Bijvoorbeeld in het ontwerpen van werkomgevingen die zijn afgestemd op de behoeften van werknemers en de waarden en werkprocessen van werkgevers.
Daarnaast constateert Sander een groeiende behoefte bij bedrijven om fysieke ontmoetingen met klanten en partners beter te orchestreren. Dit gebeurt steeds vaker in de vorm van experience-centers of bezoekerscentra, waar het verhaal, de producten of diensten van een merk centraal staan. Het doel is om bezoekers onder te dompelen in een merkomgeving en zo een sterkere klantbinding te realiseren. Dit vereist niet alleen branding en spatial design, maar ook story-driven en interactive design. Voor dit doel werkt het ontwerpbureau bijvoorbeeld nauw samen met WT Interactive.