#Artikelen

14.03.2022

Case: Mimic, FLEX/design

De op het eerste gezicht vriendelijk ogende babyfles, gemodelleerd naar de vorm van de moederborst, lijkt eenvoudig. Het verrassend innovatieve en technische ontwerp is echter de clou.


Tekst: Pao Lien Djie


Mimic is een online verkrijgbaar babyflesvoedingsconcept, bestaande uit een haptisch gevormde fles met speen en een serie pre-dosed cups met poedermelk. De dunwandige bodem van het cupje in de basis van de fles klapt naar binnen zodra de baby begint te zuigen. Hierdoor vermindert het luchtdrukverschil en krijgt de zuigeling minder last van krampjes.

Op het eerste gezicht lijkt deze vriendelijk ogende babyfles, gemodelleerd naar de vorm van de moederborst, eenvoudig. Het verrassend innovatieve en technische ontwerp is echter de clou. Dat je je kunt abonneren op de recyclebare voorgedoseerde cups sluit goed aan bij de behoeftes van de nieuwste generatie jonge ouders.

Fotografie: FLEX/design

Avontuur

Het avontuur rond babyvoedingsconcept Mimic begon voor FLEX/design toen het ontwerpbureau werd benaderd door een relatie bij multinational Hero. Hij had een idee voor een systeem van voorgedoseerde babyvoeding dat online bestelbaar moest zijn. Samen met de betrokken corporate startup ontwikkelde het bureau een verrassend concept dat nog meer vernieuwing bood dan gevraagd. Jeroen Verbrugge, creative founder-owner van FLEX/design en projectmanager bij dit project, legt uit: “De meeste babyflessen hebben een ventiel tussen flessenrand, ring en speen. Tijdens het drinken trekt de baby daar lucht door naar binnen. Op deze manier ontstaat er geen onderdruk in de fles, maar is er wel een risico op krampjes bij de baby. Ons product is gebaseerd op een uniek, slim principe dat de bekende problemen rond valse lucht 100% oplost.”

Fotografie: FLEX/design

“Dat slimme”, vertelt Verbrugge, “zit ’m met name in het vliesdunne voorgedoseerde cupje uit recyclebaar polypropyleen, dat onderin de fles wordt geplaatst. Tijdens het drinken klapt de bodem van de fles omhoog, richting de speen die deel uitmaakt van de dop. Lucht wordt dus van onder de cup aangevoerd en komt daarmee niet in de ruimte van de melk. Hierdoor ontstaat er geen vacuüm en kan er ook geen lucht worden bijgezogen.” De speen die als het ware de tegenvorm werd van het cupje, werd daarmee veel groter dan gebruikelijk. De fles kreeg zo een iconische vormgeving die doet denken aan de borst van een vrouw. Ze weken hiermee bewust af van de gebruikelijke vorm van babyflessen.

Het product komt voort uit co-creatie met de corporate startup. “Dat is een tendens die al een tijdje gaande is”, aldus Verbrugge. “Ik vind het erg interessant dat een gigantisch merk als Hero voor deze benadering heeft gekozen. Als corporate startup kon Mimic zich lerend opstellen en veel meer ruimte voor zichzelf creëren. Samen met de community die zij rondom het product hebben gecreëerd, hebben we naar passende oplossingen en optimalisaties kunnen zoeken, terwijl het afbreukrisico voor Hero klein bleef. Het is heel fijn dat het product, dat nu nog in de pilotfase zit, tot nu toe zo goed wordt ontvangen.”


Design: FLEX/design

Commission: Mimic B.V.

Award: Red Dot Award 2021

Category: Product Design

Additional awards: GIO Special Award for Ergonomics 2020




Als men het over Jeroen Verbrugge heeft, zal ongetwijfeld zijn grote passie voor het ontwerpvak worden genoemd. Dat zal niet alleen gelden voor zijn bedrijf FLEX/design met zijn team van 30 toegewijde ontwerpers, ingenieurs, modelmakers en office management. Buiten FLEX heeft Jeroen deel uitgemaakt van vele initiatieven om het designveld te versterken, zoals zijn lidmaatschap van het BNO-bestuur en door het initiëren van diverse onderzoeken, zoals het Internationale Benchmark Onderzoek van Nederlandse ontwerpbureaus in 2000 en het onderzoek 'Accountability of Design' in 2010.