#Artikelen

18.10.2021

Dutch Design Week Blog #1

Alles zien en meemaken van de Dutch Design Week is onmogelijk. Viveka van de Vliet licht daarom elke dag een of meer highlights voor ons uit. Deel 1: Expo GEO-Design.


Expo GEO-Design: Budget Airlines, We Are All The Jet Set*

Nu we tijdens de herfstvakantie weer massaal het vliegtuig in stappen, lijkt de vliegschaamte voorbij. In deze alweer geslaagde vijfde editie van de serie designresearch tentoonstellingen, werpen alumni van Design Academy Eindhoven hun licht op budgetvliegmaatschappijen en hun wereldwijde impact op mensen, milieu, politiek, economie en het sociale klimaat. 

Martina Muzi en Joseph Grima cureren weer een negental uiteenlopende projecten. "Hierin demonstreren de ontwerpers dat 'goedkoop' niet alleen een prijs is, maar ook een manier van naar de wereld kijken", zegt Muzi. Ze leggen de dramatisch grote veranderingen bloot die de vliegindustrie de laatste drie decennia heeft ondergaan als gevolg van de tactieken en mechanismen achter deze vliegende prijsvechters. Hun businessmodel is gebaseerd op zo min mogelijk kosten en service.


Cheap destinations

Onder de noemer 'Cheap Destinations' breidt de allereerste prijsvechter Ryanair het aantal vluchten op het snelgroeiende vliegveld van Riga uit. De content-marketingstrategie is om te propageren dat de bestemming net zo goedkoop is als de vluchten: een goedkope stad met een goedkope levensstijl en uitgaansleven. 


"Alcohol is cheap, wherever you go!", horen we door de luidsprekers. Ryanair's goedkope kijk op het land staat echter in schril contrast met de rijke geschiedenis en cultuur van de Letten. De designers Gundega Strauberga en Leva Jakusa laten de door hen gemanipuleerde traditionele producten en souvenirs zien die lokale ambachtsmensen met de hand maken. Door goedkope materialen toe te voegen, wordt verbloemd wat origineel is.

Cheap Destinations, Gundega Strauberga & Leva Jakusa

Breathe normally

De meest schrijnende en cynische bijdrage levert Irakli Sabekia met de video 'Breathe Normally'. Toen in 2012 een nieuw vliegveld voor budgetvluchten opende in Georgië, gebruikten veel Europeanen het voor een goedkope vakantie, terwijl 300.000 Georgiërs er de economische malaise door probeerden te ontsnappen.

Odoo CMS - een grote afbeelding

Screenshot video 'Breathe Normally', Irakli Sabekia

Als - illegale - seizoenwerkers op zoek naar een beter bestaan elders, raakten ze verwikkeld in een bureaucratische brei. Maar: "Blijf relaxt als je een hoge boete moet betalen wanneer je papieren niet in orde zijn en blijf ademen", adviseert de stewardess in haar formele taalgebruik door de intercom. "Als je 3,27 per uur verdient, geen zorgen, dat is normaal. Dank voor uw attentie". 


For FAQs Sake

Gelukkig is er de helpdesk, bemand door een slapende en een kinderkleurplaten inkleurende medewerker. Met 'For FAQs Sake' halen Marta Ríos en Miquel Parra de voordelen van de digitalisering van de klantenservice van Ryanair onderuit. Bij een vraag of klacht wordt woordeloos het bordje out-of-office naar voren geschoven. 

Odoo CMS - een grote afbeelding

For FAQs Sake, Marta Ríos en Miquel Parr

Veel gestelde (onzinnige) vragen kun je nalezen op schermen aan de muur en anders is er nog het telefoonnummer van de klantenservice. Daar wordt de inmiddels gefrustreerde klant, uiteraard vanwege drukte, in een eindeloze wacht gezet.