New Order of Fashion
Tijdens DDW loopt het storm bij New Order of Fashion aan de Torenallee, het internationale mode-platform van Ellen Albers en Harm Rensink. De enorme berg kleding geeft aan dat ze het tijd vinden voor actie, voor een herdefinitie van de mode-industrie waar het tij al radicaal aan het keren is, zeker als het aan jonge ontwerpers ligt..
New Order of Fashion
Rensink scoutte op diverse academies de meest authentieke, verrassende, radicale, conceptuele, duurzaam werkende modetalenten die de tijdgeest weten te vangen. "Talenten die niet geïnteresseerd zijn in tachtig collecties voor de Zara, maar die supersexy, vette one offs maken, die met duurzame garens werken, of een nieuw leven geven aan een tweedehands tas door bijzonder borduurwerk", vat Anouk van der El van NOoF samen. Zestien talenten tonen met een vooruitstrevend elan hun outfits op de als mummies ingewikkelde paspoppen. Het resultaat is vrolijk, radicaal, extreem, ingetogen, grappig en zeker kleurrijk. |
NOof Lab
Wanneer DDW voorbij is, blijft het platform in de vorm van het NOoF Lab op die locatie. Een ruimte vol breimachines, weefgetouwen en 3D printers, waar NOoF-alumni jonge modetalenten begeleiden tijdens hun artistic research residency.
New Order of Fashion
Ze krijgen de kans te experimenteren en circulaire oplossingen te bedenken voor partners in de mode-industrie (zoals Zeeman) en aan samenwerkingen met opleidingen zoals Aalto University in Helsinki, of met individuele designers als Stina Randestad uit Stockholm en Matthew Needham uit Londen, van wie bijzondere collecties te zien zijn tijdens DDW.
Slow Down
Ontwerper Antoine Peters presenteert in Microlab Hall twee nieuwe 'Space Garments' op basis van zijn schetsen van twintig jaar geleden. Een wonderlijk sculptuur bestaat uit een dertig meter lange mouw van een trui in de knoop, balancerend op een hand, die niet zou misstaan in Museum Voorlinden." Doordat mensen er verwonderd omheen lopen en zorgvuldiger kijken, ontstaat vertraging en een ander perspectief", zegt hij. Zijn doel is de traditionele relatie tussen toeschouwer, kleding en textiel te verbreken, en de verstoorde verhouding weer in balans te brengen. In de hoop dat wij ook anders naar kleding, de wereld en onszelf gaan kijken. |
Temperature textiles
Raw Color toont de resultaten van het onderzoek naar klimaatverandering in hun Temperature Textiles. De drager van de gebreide dekens tot sjaals en sokken is letterlijk de drager van klimaatgegevens en heeft het tegelijkertijd ook lekker warm.
Temperature textiles, Raw Color
Kabra
Met zijn merk Xhosa verweeft Girogio Toppin (genomineerd voor een Dutch Design Award in de categorie Fashion) zijn trotse gevoel dat hij zowel een in 'klein-Suriname' (Zuidoost) geboren Amsterdammer is, als een zwarte man met een Surinaamse achtergrond.
Kabra, Xhosa / Fotograaf: Giorgio Toppin
Beide werelden mixt hij tot nieuwe verhalen, vertaald in de collectie Kabra, waarvoor hij Surinaamse klederdrachten en lokaal vakmanschap van onder andere borduurwerk en inheemse knooptechnieken gebruikt, en dat binnen de hedendaagse westerse context past.
LEELA
Het digitale modehuis The Fabricant won in deze categorie een Dutch Design Award voor het nieuwe digitale modeplatform LEELA. Bezoekers kunnen een fotorealistische avatar kleden in digitale couture. Met 3D-technologie kunnen ze daar foto’s van maken die delen op hun social mediakanalen. Je kunt het zien als een nieuw businessmodel voor de post-pandemische mode-industrie.