#Artikelen

28.04.2022

Extravet #20

Het fundamentele verschil tussen een button of een link, de geslaagde campagnewebsite van Fonds Slachtofferhulp en handige design tools van ontwerpstudio Schultzschultz. Jeroen Disch over items die hem de afgelopen maand het meest zijn opgevallen.


Must read

De simpele vraag 'moet cancel een button of een tekstlink zijn' is de aanleiding voor een enorm exposé over het fundamentele verschil tussen die twee interactiemodellen. Mocht je het verschil niet kennen dan is dit artikel van Karim Maassen je huiswerk (volgende week overhoring!) 

Beeld: Karim Maassen

Must see

Fonds Slachtofferhulp lanceert een campagnewebsite om de gevolgen van online seksueel misbruik zichtbaar te maken. Vaak zijn dit soort websites qua interactie meh of visueel onnodig over de top, maar deze raakt wat mij betreft de sweet spot. Design door Morrow.

Beeld: wtfff.nl

Must use

Ken je dat, dat een design tool een nieuwe feature heeft en je opeens overal ontwerpen ziet die met die feature zijn gemaakt? Onbewust bepalen design tools mede hoe onze ontwerpen eruit zien. Gereedschap is nooit neutraal.

Uit onvrede met de beperkingen van bestaande design tools, ontwikkelde de Duitse ontwerpstudio Schultzschultz een aantal eigen tools. Begonnen als experiment, maar werden ook ingezet in klantopdrachten en ze zijn nu gratis beschikbaar voor iedereen. Zo kun je met Stretch delen van foto’s uitrekken en met Smudge foto’s ‘bevlekken’.

Hun nieuwste tool heet Touch Type, te gebruiken op je mobieltje, of beter, tablet. Met één of meerdere vingers creëer je letters en geef je ze een eigen vorm, dikte en verhouding. Je kunt meerdere letters toevoegen en het eindresultaat downloaden. Leuk om te ervaren hoe anders het voelt om op deze manier te ontwerpen. 🤲

In een interview met Fast Company zegt Marc Schütz (creative director van Schultzschultz): “You realize the tools that you use are just as important to the final result as the person who uses these tools. We like to come up with our own very basic visual ideas, and often something is not possible using common tools like Photoshop or Illustrator. If you are able to create your own tools, you really feel more free.”


Foto:  Free browser-based multi-touch lettering tool TouchType by Studio Schultzschultz


Jeroen Disch is design director bij digitaal ontwerpbureau Bravoure. Daarvoor was hij design lead bij GRRR, ontwerper bij Lava en Edenspiekermann. Hij geeft geregeld gastlessen, is mentor bij de BNO en schrijft een nieuwsbrief over digital design: Halfvet.