Must read
De simpele vraag 'moet cancel een button of een tekstlink zijn' is de aanleiding voor een enorm exposé over het fundamentele verschil tussen die twee interactiemodellen. Mocht je het verschil niet kennen dan is dit artikel van Karim Maassen je huiswerk (volgende week overhoring!) |

Must see
Fonds Slachtofferhulp lanceert een campagnewebsite om de gevolgen van online seksueel misbruik zichtbaar te maken. Vaak zijn dit soort websites qua interactie meh of visueel onnodig over de top, maar deze raakt wat mij betreft de sweet spot. Design door Morrow.
Beeld: wtfff.nl
Must use
Ken je dat, dat een design tool een nieuwe feature heeft en je opeens overal ontwerpen ziet die met die feature zijn gemaakt? Onbewust bepalen design tools mede hoe onze ontwerpen eruit zien. Gereedschap is nooit neutraal.
Uit onvrede met de beperkingen van bestaande design tools, ontwikkelde de Duitse ontwerpstudio Schultzschultz een aantal eigen tools. Begonnen als experiment, maar werden ook ingezet in klantopdrachten en ze zijn nu gratis beschikbaar voor iedereen. Zo kun je met Stretch delen van foto’s uitrekken en met Smudge foto’s ‘bevlekken’.
Hun nieuwste tool heet Touch Type, te gebruiken op je mobieltje, of beter, tablet. Met één of meerdere vingers creëer je letters en geef je ze een eigen vorm, dikte en verhouding. Je kunt meerdere letters toevoegen en het eindresultaat downloaden. Leuk om te ervaren hoe anders het voelt om op deze manier te ontwerpen. 🤲
In een interview met Fast Company zegt Marc Schütz (creative director van Schultzschultz): “You realize the tools that you use are just as important to the final result as the person who uses these tools. We like to come up with our own very basic visual ideas, and often something is not possible using common tools like Photoshop or Illustrator. If you are able to create your own tools, you really feel more free.”
Foto: Free browser-based multi-touch lettering tool TouchType by Studio Schultzschultz