#Artikelen

14.06.2023

Extravet #31

Tips voor een goede paginaopbouw, een ode aan UI/UX animatie en een beta-versie van Photoshop met generative AI. Jeroen Disch over items die hem de afgelopen maand het meest zijn opgevallen.


Must Read

“Snappen mensen wel dat ze moeten scrollen?” hoor ik opdrachtgevers vaak zeggen. “Als elementen niet uit beeld lopen, hoe wéten ze dan dat de pagina meer bevat? Moet er niet ergens ‘SCROLL’ staan, of zo’n muis-animatie?”


😩😩😩

Beeld via Adobe

Meer dan 25 jaar geleden zag UX-guru Jakob Nielsen al dat gebruikers gewend raakten om te scrollen. Z’n onderzoeken in 2010 en 2018 bevestigden dat. Maar die toonden ook iets anders aan: meer dan de helft van de tijd besteden bezoekers aan de eerste 20% van de pagina. Een te snelle conclusie is dat gebruikers dus nauwelijks scrollen. Wat werkelijk werd gemeten is dat de aandacht van gebruikers snel afneemt naarmate ze verder op pagina zijn.

Een onderzoek van Chartbeat uit 2014 geeft trouwens een ander beeld: gebruikers besteden meer dan de helft van hun tijd below the fold. Dat zou juist een direct bewijs zijn voor scrollen.

Wat de cijfers ook zijn: ze gaan over waar welke informatie staat en hoeveel tijd gebruikers daar aan besteden. Niet over de vraag of er wordt gescrolld. Opdrachtgevers die twijfelen aan de scrollbereidheid van hun bezoekers zouden zich beter kunnen richten op de informatiearchitectuur van hun pagina. Een goed ritme is essentieel.

Christopher Butler besteedde daar een geweldige post aan: The Rhythm of Your Screen. Hij benadrukt het belang van een goede paginaopbouw met genoeg scanbare elementen. Hij zegt: scrollen is een onbewuste handeling; scannen is gedeeltelijke aandacht; en lezen is gerichte aandacht. Hij komt met veel bruikbare tips, dus check het hele artikel!

Want: length is not the problem; lack of rhythm is.


Must See

Beeld: Zaino

Een ode aan UI/UX animatie, dat is deze website, gemaakt door design studio Zajno. Het laat de kracht van motion zien, maar ook de belangrijkste principles. En dat alles natuurlijk mooi bewegend.



Must Use

Adobe heeft generative AI toegevoegd aan Photoshop op een manier zoals je dat wil. Laagdrempelig en logisch. Je moet wel even de beta-versie van Photoshop downloaden (via Creative Cloud). CNET beschreef hun eerste indrukken.

Beeld: Midjourney / Adobe

Jeroen Disch is design director bij digitaal ontwerpbureau Bravoure. Daarvoor was hij design lead bij GRRR, ontwerper bij Lava en Edenspiekermann. Hij geeft gastlessen en schrijft een nieuwsbrief over digital design: Halfvet.