Must Read
60 jaar geleden werd British Design & Art Direction opgericht en werden de eerste D&AD Awards uitgereikt. De organisatie viert het beste werk in reclame en design, van over de hele wereld. Dit jaar werden uit de 12.000 inzendingen 69 projecten bekroond met de Yellow Pencil.
De jury zocht ook naar rode draden tussen de verschillende inzendingen. De thema’s die vaak voorkwamen werden samengevat in zes trends:
|

Het gebruik van AI viel ook op, maar de hoeveelheid en kwaliteit was te laag om als volwaardige trend te gelden. Overstijgend aan de zes trends, konden vijf universal truths worden onderscheiden, een soort megatrends die langere tijd gelden:
Spontaneity
Co-creation
Leaving a positive legacy
Righting historical wrongs
Escapism
Alles is verwerkt in een mooi, visueel rapport, met de relevante cases per trend. Download ‘m hier.
Must See
Foto: Patreon
Patreon heeft een nieuwe identity en het is een oldskool dynamic identity. In-house ontworpen, met hulp van Wolff Olins en de typedesigners van Dinamo. Het idee van een amorfe vorm dat kan groeien, past goed bij het merk. En ook het brand icon als vorm is tof. Maar de uitwerking en vertaling naar middelen voelt een beetje slap en onaf. Armin Vit van Brand New is ook matig positief.
Must Use
Beeld: Fantasy
Tijdens de afgelopen Awwwards Conferentie gaf Peter Smart een zinderende presentatie over Synthetic Humans, een product van zijn bureau Fantasy. Hij vertelde hoe ze d.m.v. AI een groep digitale persona’s hebben ontwikkeld, als kunstmatige consumenten waaraan je vragen kunt stellen om zo product insights te verkrijgen. Ook kun je de synthetic humans inzetten om met elkaar te brainstormen. Zeer impressive.