Must Read
Beeld: Milad Fakurian (Unsplash)
Ik verzamel definities van branding. Iedere marketeer of brand designer heeft weer net een andere interpretatie van het begrip. Komt natuurlijk omdat merken menselijke constructen zijn; ongrijpbaar en subjectief. Dat maakt het zo leuk om mee te werken en te proberen hun waarde in woorden te vatten.
Branding is trouwens wat anders dan een merk: branding is het onderhouden van een merk.
Een aantal definities die ik interessant vind:
A brand is a valuable asset
Joanna Seddon zegt: A brand is a valuable asset of the corporation, and should be treated like any other asset. This means it must be invested in, put to work to generate value and held accountable for the results.
A brand is business reputation
Marty Neumeier zegt: Let’s start with what branding isn't. It’s not a logo. A logo is a very useful tool for business. But it’s not the brand. It's a symbol for the brand. A brand is not a product. So when people talk about buying this brand or that brand, they’re really talking about buying one product or another product. People say the brand is a promise the company makes to customers. And there’s some truth in that. I mean, it does end up acting as a promise. But that's not what it is either. A brand is a result. It’s a customer’s gut feeling about a product or service or a company, it ends up in their heads in their hearts. And so in a sense, when you create a brand, you’re not creating one brand, you’re creating millions of brands, like however many customers are people in your audience, each one has a different brand of you. So a brand is like a reputation, right? So it’s your business reputation, and everyone’s going to be a little bit different about what that reputation is.
A brand is what other people say
Jeff Bezos zegt: Your brand is what other people say about you when you’re not in the room.
Branding is creating an emotional attachment
Wally Olins zegt: Branding is nothing more than creating an emotional attachment between the brand and the person.
A brand is an attitude
Thierry Brunfaut zegt: Brand guidelines are dead. The world is changing so fast that stiff visual consistency doesn’t matter anymore. What we used to identify as consistent brand codes (logo, color, typography, iconography) is questioned. What matters now is to have a strong ‘brand attitude’ coupled with a strong signature. Brands embracing today’s chaos with free versatile creative brand campaigns, initiatives, and collaborations will lead the pack.
Branding adds value
Iemand zei ooit: Marketing and advertising extract value from a brand; branding adds value to a brand.
Must See
Beeld: Spotify
Spotify gaat de Circular verruilen voor een custom made brand typeface. Hij heet Spotify Mix en is ontworpen door Dinamo. Werd ook wel tijd, want de Circular heb ik altijd wat stijf gevonden voor Spotify. Spotify Mix maakt volop gebruik van de voordelen die variable fonts bieden: letterdikte afstemmen op tekstkleur, veel glyph-varianten, geschikt voor motion en letterbreedtes van extented tot condensed.
Must Use

Flair genereert product packshots en mockups met AI. |
Jeroen Disch is art-director en voorheen design lead bij digitaal ontwerpbureaus Bravoure en GRRR. Hij geeft gastlessen en trainingen en schrijft over digital design in zijn nieuwsbrief Halfvet.
De redactie heeft geprobeerd om alle rechthebbenden van de beelden te achterhalen. Ben je de rechthebbende van een beeld en heb je geen toestemming gegeven voor de publicatie, neem dan contact op via website@bno.nl.
The editors have tried to find out all rights holders of the images. If you are the rights holder of an image and have not given permission for its publication, please contact website@bno.nl.