#Artikelen

08.01.2025

Extravet #46

Vijf radicale strategieën om culturele instellingen future-proof te maken, de indrukwekkende rebranding van Tottenham Hotspur en de nieuwe animatiepreset Boost van SpaceTypeGenerator. Jeroen Disch over items die hem de afgelopen maand het meest zijn opgevallen.



Must Read

Beeld: Base

Culturele instellingen hebben het niet makkelijk. Overal waar je kijkt, vechten musea, theaters en festivals om aandacht. Hoe val je op in dit visueel geweld? Volgens Thierry Brunfaut van Base Design is er maar één manier: get radical. In deze post deelt hij zijn visie op cultural branding en de manieren om een merk future-proof te maken. En dat gaat verder dan een sterk logo.

Ons brein maakt dagelijks zo'n 35.000 beslissingen en moet daarom informatie vereenvoudigen. Voor culturele instellingen betekent dit dat ze hun mental image moeten radicaliseren om écht te blijven hangen bij hun publiek. Daarvoor noemt Brunfaut vijf strategieën:

  • Het gebouw als merk: Denk aan het iconische Guggenheim in Bilbao - één blik en je weet waar je bent. De architectuur wordt het gezicht van de instelling.
  • De kunst definieert het merk: Kijk naar het MoMA, dat direct geassocieerd wordt met moderne kunst en avant-garde. Dit is geen toeval, maar het resultaat van zorgvuldige merkopbouw.
  • Een unieke ervaring: Het is niet alleen wat je ziet, maar ook hoe je je voelt. Een bezoek aan de Tate Modern in Londen is niet zomaar een uitstapje, het is een beleving. De combinatie van dat rauwe gebouw en vooruitstrevende kunst is precies wat mensen onthouden.
  • Mensen als merksymbolen: Sommige instellingen, zoals het Musée Picasso, verbinden zich onlosmakelijk met iconische figuren die hun waarden belichamen.
  • De merkpersoonlijkheid: Niet iedereen heeft een beroemd gebouw of Picassos aan de muur. Maar wat je wel kunt doen, is je persoonlijkheid laten zien. Het MONA in Australië doet dat sterk. Zij omarmen provocatie, eigenzinnigheid en onvoorspelbaarheid. Het resultaat? Een merk dat je nooit vergeet.

Culturele instellingen moeten durven kiezen voor één krachtig mental image. Bij Base noemen ze dit de Power of One: één centraal idee dat alle aspecten van het merk beïnvloedt, van programmering tot logo.

Het hele artikel: How to Brand a Cultural Institution in 2025?


Must See

Beeld: Nomad Studio 

Tottenham Hotspur heeft een nieuwe visual identity en damn wat is dat goed gedaan. Van monogram tot motion, van haan-icoon tot kleurpalet, alles klopt in deze restyle van Nomad Studio. En heb je ooit een schreef-lettertype gezien die er zo fierce en fast uit zag? 🔥🔥🔥


Must Use

 Beeld: SpaceTypeGenerator


SpaceTypeGenerator Boost is een van de nieuwe presets van STG om type mee te animeren.


Jeroen Disch is art-director en voorheen design lead bij digitaal ontwerpbureaus Bravoure en GRRR. Hij geeft gastlessen en trainingen en schrijft over digital design in zijn nieuwsbrief Halfvet.


De redactie heeft geprobeerd om alle rechthebbenden van de beelden te achterhalen. Ben je de rechthebbende van een beeld en heb je geen toestemming gegeven voor de publicatie, neem dan contact op via website@bno.nl.

The editors have tried to find out all rights holders of the images. If you are the rights holder of an image and have not given permission for its publication, please contact website@bno.nl.