Must Read
Ik moet bekennen dat ik het lastig vind om niet te worden meegesleurd in al het negatieve wereldnieuws van de laatste tijd. Het lijkt alsof schadelijke ontwikkelingen (populisme, individualisme, klimaatverandering) elkaar versterken en de shit show alleen maar groter maken. Zo wordt het optimisten, zoals ik, wel heel moeilijk gemaakt. 😓
Soms raakt het ook m’n werkplezier. Daarom kwam de post Design is Optimism van Scott Berkun als een geschenk. Een welkom shot positivisme over waarom wij het beste kunnen blijven doen wat we doen: creëren!
Scott zegt:
Design is optimism. Het is geloven in de waarde van ideeën, hoe klein ze ook zijn.
Creativity is pure positivity. Ideeën in de wereld zetten is een daad van positiviteit.
Design is an expression of hope. Je ziet het probleem, maar ook mogelijke oplossingen. En wil die een kans geven.
Als ik me somber voel, ervaar ik veel voldoening in dingen creëren, hoe klein ook. Iets máken is een krachtig tegengif bij negativiteit. If you choose to make something, almost anything, you still have a spark of optimism in you. Even if it’s just a doodle on a napkin, a sketch on a whiteboard or even making dinner for your family.
Hear hear!
Must See
Beeld: Pentagram
Paula Scher en haar team bij Pentagram maakten voor Performance.gov een visual identity waarin AI de hoofdrol speelt. Met Midjourney genereerde Paula 1.500 illustraties in een consistente stijl. Performance.gov is een Amerikaanse overheidsdienst die doorgaans droge, tekstuele rapporten uitbrengt. De nieuwe illustratiestijl maakt ze visueel en levendig.
Mooi en goed doordacht voorbeeld van hoe je AI inzet in een branding project. Lees er alles over bij Pentagram of in de nieuwsbrief van Mia Blume.
Must Use

Ontwerpbureau Koto bespreekt in hun nieuwsbrief OFF Brand hoe ze merknamen bedenken voor hun klanten. Het hele proces komt langs en ze benoemen een aantal principles waarlangs ze werken. Zeeeeer interessant voor als je zelf een merknaamtraject gaat doen. Bookmarken! |
Jeroen Disch is art-director en voorheen design lead bij digitaal ontwerpbureaus Bravoure en GRRR. Hij geeft gastlessen en trainingen en schrijft over digital design in zijn nieuwsbrief Halfvet.
De redactie heeft geprobeerd om alle rechthebbenden van de beelden te achterhalen. Ben je de rechthebbende van een beeld en heb je geen toestemming gegeven voor de publicatie, neem dan contact op via website@bno.nl.
The editors have tried to find out all rights holders of the images. If you are the rights holder of an image and have not given permission for its publication, please contact website@bno.nl.