#Artikelen

25.04.2025

Extravet #50

Van typografisch AI-enthousiasme tot een next level food-app en een WeTransfer-alternatief. Jeroen Disch over items die hem de afgelopen maand het meest zijn opgevallen.


Must Read

Beeld: Jessica HischeX


Jessica Hische is een top notch lettering artist / type designer en daarom interessant om te lezen hoe zij zich verhoudt tot AI. Ze is onder de indruk van de typografische skills die ChatGPT inmiddels heeft en experimenteert er volop mee. Toch vind ik haar enthousiasme ergens ongemakkelijk. Want zij zit als topontwerper aan de veilige kant; haar werk zal niet snel worden overgenomen door AI.


Must See

Beeld: Smith & Diction 

Wat een geweldige visual identity heeft Smith & Diction ontworpen voor Alma. 

Alma is een app waarmee je kunt bijhouden wat je eet. Het trackt de voedingsstoffen die je op een dag binnenkrijgt en geeft suggesties voor recepten. Smith & Diction begonnen met het logo. Ze ontwierpen een brand icon dat als grafische vorm sterk werkt, maar ook als dynamisch logo. De stijl bestaat verder uit frisse en natuurlijke kleuren en typografie die warm en menselijk aanvoelt, met GT Alpina in de hoofdrol.

Het leek de ontwerpers tof dat wanneer een Alma-gebruiker een maaltijd toevoegt, die maaltijd wordt gevisualiseerd. Maar dat zijn in potentie miljoenen afbeeldingen van verschillende soorten maaltijden. Stockfoto’s waren geen optie want ze wilden een frisse en authentieke visuele stijl. And that’s where AI came in. 

Ze begonnen met experimenteren in Visual Electric en lieten deze AI-tool visuals genereren op basis van de maaltijden die ze als prompt ingaven. Aanvankelijk waren de resultaten nogal meh. De beelden voelden generiek en er zaten af en toe rare elementen in. Totdat de ontwerpers op het idee van collages kwamen. Collages van ingrediënten die samen een gerecht vormen. De illustraties passen bovendien goed bij het dynamische logo en ze mogen best soms weirde details bevatten, dat valt niet zo op.

Het bleek een gouden vondst. Natuurlijk vereist het veel experimenteren, trainen en prompten, maar uiteindelijk is er een systeem ontworpen voor het genereren van schitterende fotocollages die helemaal passen bij de rest van Alma’s branding. Er is een technische koppeling gemaakt met het Visual Electric-model, zodat iedere gebruiker die een maaltijd trackt, een persoonlijke, unieke visual te zien krijgt.


Ik vind Alma’s stijl echt zo’n tof voorbeeld van de kracht van AI. Zo’n generative visual identity was voorheen onmogelijk. Smaakt naar meer 🙂 



Must Use

Beeld: SwissTransfer


WeTransfer was altijd de goto tool voor ontwerpers om grote bestanden mee te verzenden. Maar sinds ze vorig jaar zijn overgenomen door Bending Spoons, is het grote uitkleden van de dienst begonnen. Ik ben weg en heb een prima alternatief gevonden in SwissTransfer.


Jeroen Disch is art-director en voorheen design lead bij digitaal ontwerpbureaus Bravoure en GRRR. Hij geeft gastlessen en trainingen en schrijft over digital design in zijn nieuwsbrief Halfvet.


De redactie heeft geprobeerd om alle rechthebbenden van de beelden te achterhalen. Ben je de rechthebbende van een beeld en heb je geen toestemming gegeven voor de publicatie, neem dan contact op via website@bno.nl.

The editors have tried to find out all rights holders of the images. If you are the rights holder of an image and have not given permission for its publication, please contact website@bno.nl.