#Artikelen

28.09.2023

Live & Tell: The Phoney Club

Een rubriek waarin we een bureau interviewen dat een jubileum viert. Dit keer het 10-jarig jubileum van The Phoney Club, een ontwerpbureau uit Rotterdam.


Van harte gefeliciteerd, met welke jubilaris hebben we te maken?

“Dankjewel! The Phoney Club bestaat dit jaar 10 jaar, en is een in Rotterdam gevestigde female-owned creatieve studio die zich richt op branding, strategie, innovatieve concepten en grafische vormgeving. Samen met Anne Lint ben ik, Sanne de Wild, Phoney gestart vanuit het verlangen ‘to reinvent reality’. Dit is ook Phoney’s tagline en credo, en een uitnodiging om je te bevrijden van opgelegde regels en je eigen versie van schoonheid te creëren.

Deze mindset geeft ook richting aan ons werk; The Phoney Club is optimistisch, enthousiast en gelooft in het maken van verschil. We staan voor kleur, creativiteit, diversiteit en vernieuwing. We ontwerpen voor de wereld van morgen.” 


Na zoveel jaar kun je vast een fantastische anekdote uit je mouw schudden?

Haha, oneindig veel! Ik moet meteen denken aan het eerste project dat An en ik samen deden, nog voor Phoney. We zaten op de academie en zetten ons af tegen traditionele ideeën. We vonden clichématige concepten als ‘less is more’ maar weinig inspirerend, en hielden ons - zoals het echte studenten betaamt - bezig met vragen als: ‘Wat is kunst en schoonheid eigenlijk? en ‘Waarom zou je voor mooi gaan als het ook lelijk kan?’. Deze creatieve zoektocht kwam tot brandend hoogtepunt in ‘FLAMOU$’, een serie handgemaakte aanstekers geïnspireerd door Tumblr en de internetcultuur.

Fotos: The Phoney Club

De glimmende eyecatchers werden binnen no-time opgepikt, wat resulteerde in een order van 400(!) custom exemplaren voor de bruiloft van pro-skater Tim Zom. Het maken van alle 400 handgemaakte aanstekers heeft ons zeker een maand gekost, en leverde uiteindelijk niet meer dan €100 op. Het heeft er wel voor gezocht dat G-star ons in het vizier kreeg, waardoor we uiteindelijk benaderd zijn voor RAW & RISING. Het was het dus allemaal toch waard!


Wat was een belangrijk keerpunt of hoogtepunt in jullie carrière, en waarom?

“In 2019 zijn we met onze studio verhuisd naar het Kruisplein in Rotterdam. Het pand ligt naast het centraal station, is erg ruim en heeft een raampartij van 12 meter. Dit heeft onze zichtbaarheid enorm vergroot, en creëerde ruimte voor allerlei toffe initiatieven zoals onze Phoney Pop-up Space met curated items, raamexposities tijdens Covid en gezellige feestjes natuurlijk!

We konden in deze ruimte ook echt groeien, wat betekent dat we hier anno 2023 maar liefst 9 mensen hebben rondlopen. Met een flexibel team van designers, projectmanagers en copywriters zijn we nu in-house binnen alle facetten van de industrie vertegenwoordigd. Dat is echt te gek want het stelt ons in staat om grotere en toffere klussen te kunnen doen.”

Fotograaf: Mark Bolk

Kun je ook een lastig moment of dieptepunt noemen, en wat heb je daarvan geleerd?

“Anne en ik hebben allebei een creatieve achtergrond en hebben dus echt moeten leren hoe je een team aanstuurt. Ineens heb je op een heel ander niveau met mensen te maken en ieder individu dient op zijn eigen manier gestimuleerd en gemotiveerd te worden. Dat was af en toe vallen en opstaan. Gelukkig zijn Anne en ik heel goed op elkaar ingespeeld; we hebben ook geleerd dat wanneer we de tijd nemen om écht met elkaar te praten, we eigenlijk altijd op één lijn met elkaar blijken te liggen. Hoe druk het ook is, dat mag er nooit bij inschieten. Want goede communicatie heeft een positieve weerslag op de dynamiek in het team en de manier waarop we ons naar buiten toe profileren.”

Gif links: Michèle Margot | Foto rechts: The Phoney Club

Op welk project zijn jullie het meest trots en waarom?

“FEST Amsterdam is één van onze vaste accounts, daar hebben we dus veel mooie dingen voor mogen maken. Van een uitgebreide rebranding tot seizoenscatalogi, online campagnes en nieuw webdesign. Eigenlijk hebben we alle communicatie-uitingen vorm mogen geven. Met haar kleurrijke en sterke grafische karakter, staat FEST als merk heel erg dicht bij Phoney. Ik ben dus zeker trots op al het werk dat we voor ze hebben gedaan.”


Wat doen jullie om dit jubileum te vieren?

“Toevallig bestaat FEST - net zoals Phoney - dit jaar 10 jaar. We proosten daarom samen op 10 jaar creativiteit! Dat doen we met een exclusieve range van deliciously imperfect keramieken Phoney Cups - beperkt verkrijgbaar in verschillende vormen en kleuren. En met een groot feest natuurlijk, bij ons in de Phoney Studio.”

Foto: Phoney Cups

Hebben jullie ook een jubileum te vieren? Laat het ons weten! Stuur een email naar website@bno.nl. De ondergrens voor het jubileum is 10 jaar.