#Artikelen

26.04.2022

Live & Tell: WAACS Design

Een rubriek waarin we een bureau interviewen dat een jubileum viert. Dit keer het 30-jarig jubileum van ontwerpbureau WAACS Design.


Van harte gefeliciteerd, met welke jubilaris hebben we te maken?

Marcel Jansen, algemeen directeur WAACS Design: “wij zijn WAACS. We zien onszelf nog steeds als jonge honden maar we gaan inmiddels al dertig jaar mee. De oudere generatie BNO-leden kent ons nog van de bravoure van de oorspronkelijke oprichters: Wanders, Alferink, van Alfen en Christe. Tegenwoordig werken we met ons team meer achter de schermen aan productontwikkeling. De mensen die onze producten gebruiken, zijn daarbij onze voornaamste inspiratie. Onze focus ligt op consumentenproducten, van bierflesjes en koffiezetapparaten tot protheses en windmolens. In Nederland hebben we maar een paar opdrachtgevers; het overgrote deel van onze projecten doen we in het buitenland.”

Fotografie: WAACS Design

Na zoveel jaar kunnen jullie vast een fantastische anekdote uit de mouw schudden?

“Welke wil je horen? Er zijn er te veel om op te noemen: dat drie van vier oprichters ooit met de auto op de kop in een weiland zijn beland? De tv-optredens bij VPRO, AVRO en Discovery Channel? Of dat we met ons hele creatieve netwerk een weekend de camping in Heeg op de kop hebben gezet en ondertussen een boek hebben gemaakt?”


Wat was een belangrijk keerpunt of hoogtepunt in jullie carrière, en waarom?

“Dat hoogtepunt moet nog komen natuurlijk haha. Belangrijk keerpunt was toch wel dat we 15 jaar geleden besloten om geen interieurprojecten meer te doen en ons volledig te focussen op industriële productontwikkeling. Het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam was onze laatste grote interieurklus. De realisatie van een interieur vraagt toch een hele andere mentaliteit dan bij productontwikkeling. Het vergt een heel andere aanpak als een ontwerp één keer gemaakt moet worden of dat het in duizenden of miljoenen geproduceerd wordt.”

Foto: Senseo koffiemachine / Fotografie: WAACS Design

Kunnen jullie ook een lastig moment of dieptepunt noemen, en wat hebben jullie daarvan geleerd?

“WAACS heeft een lange geschiedenis. In dertig jaar hebben we onszelf meerdere malen opnieuw uitgevonden. Noem het de 'seven year itch'. Dat helpt om scherp te zien wat we nu doen. In 2014 zaten we qua omzet in zwaar weer. We hadden veel te veel hobbyprojecten die helemaal niets in het laatje brachten. Achteraf hebben we veel te lang gewacht met het nemen van drastische maatregelen en het over een andere boeg te gooien.”

Foto: Aflevering 'Holland's design' van  AVRO's Kunstuur met WAACS, Dutchtub door Floris Schoonderbeek / Fotografie: WAACS Design

Op welk project zijn jullie het meest trots, en waarom?

“Er zijn zoveel projecten waar we trots op zijn om uiteenlopende redenen. Senseo had projectnummer 241 en 380 ging in productie voor Alessi. De Gauguin-tentoonstelling in het Van Gogh Mmuseum heeft nummer 388 en 603 was ons laatste interieurproject. Met project 445 hebben we de deodorantroller ondersteboven gekeerd en met project 692 hebben we er een verfroller voor kinderen van gemaakt. 464 was ons eerste project voor Microsoft in Redmond en 511 ons eerste project voor Henkel in Düsseldorf; 591 ons eerste project in China en voor project 962 reisden we naar Haceb in Medellín. We hopen ooit nog eens project 712 en project 935 te lanceren.

We zullen nooit de geweldige dingen kunnen laten zien die we hebben gedaan voor Microsoft’s Zune in project 666 en voor Tomtom in project 807. Project 633 is waarschijnlijk de beste ovenwant ter wereld en die hebben we pro bono ontwikkeld voor Pameijer Stichting in Rotterdam. Maar als we door andere mensen geïntroduceerd worden, dan zijn we steevast ‘de ontwerpers van de Senseo’ of ‘de ontwerpers van de Boretti-barbecues’.”

Foto: Alessi

Wat doen jullie om dit jubileum te vieren?

“We hebben eigenlijk geen tijd om er lang bij stil te staan, maar vrijdag 29 april hebben we een groot feest en housewarming van onze nieuwe studio in de Van Nelle Fabriek. En we hebben dit stukje op de BNO-site natuurlijk!”

Foto: Boretti barbecue / Fotografie: WAACS


Hebben jullie ook een jubileum te vieren? Laat het ons weten! Stuur een email naar website@bno.nl. De ondergrens voor het jubileum is 10 jaar.