#Artikelen

19.11.2020

Ontmoet de coaches van de BNO #3

Vijf vragen aan coach Ries Meertens. "Leren en verbeteren zijn de randvoorwaarden om langdurig plezierig en succesvol te leven en werken."


Ries Meertens (55) is van huis uit industrieel ontwerper en bouwde samen met zijn toenmalige compagnon aan een groot ontwerpbureau. Later was hij managing partner bij een architectenbureau. Ries leerde zo de creatieve sector van binnen en van buiten kennen. Hij begrijpt wat creatieven drijft, waar hun waarde ligt en ook waar ze het laten liggen. Vanuit die inzichten coacht en traint Ries ontwerpers op het gebied van leiderschap en ondernemerschap. We stellen hem voor aan de hand van enkele vragen.


Hoe ben je bij BNO terecht gekomen?

"In mijn tijd als industrieel ontwerper - ik was 18 jaar founding partner bij MMID in Delft – was ik al betrokken bij de BNO. Toen ik in 2010 uitstapte bij MMID en begon met Coaching Creative Companies het was dus ook logisch dat ik vanuit die rol opnieuw inhoud gaf aan die relatie. Ik voel me betrokken bij de ontwerpwereld en ben daarom associate-lid geworden. Via BNO coach ik diverse leden, daarnaast verzorg ik regelmatig trainingen voor BNO."


Wat heb jij de leden van de BNO te bieden?


"Veel ontwerpers (en creatieve ondernemers in het algemeen) stoeien met vragen over ondernemerschap en leiderschap, of ze nu alleen werken of juist leiding geven aan een grotere organisatie. Dit zijn doorgaans geen onderwerpen waar opleidingen in voorzien. Ik help ontwerpers met het ontwikkelen van focus, zodat ze betere keuzes maken en richting kunnen geven. Wie ben jij, waar sta je voor, wat zijn je dromen en ambities en hoe geef je hier concrete invulling aan? Dit doe ik zowel op individueel als op bedrijfsmatig vlak."


Kun je wat meer vertellen over jouw aanpak?

"Ik heb een heel praktische aanpak ontwikkeld waarmee ontwerpers zelf aan de slag kunnen. Dat is het Strategisch Business Model, waarin alle aspecten van ondernemerschap aan de orde komen. Daar kun je een complete blauwdruk voor je eigen bedrijf uit destilleren, maar je kunt er ook deelvragen mee aanpakken over focus, marketing, acquisitie, organisatie en geld. Daarnaast geef ik ook veel aandacht aan het persoonlijk-professionele aspect van ondernemerschap: wie ben jij als persoon en wat betekent dat voor je werk?"


Wat is je eigen achtergrond?


"Bij MMID ben ik in de loop van de jaren steeds meer opgeschoven van het inhoudelijke ontwerpen naar het strategisch-commerciële aspect van ondernemerschap. Ik ben nog enkele jaren algemeen directeur geweest bij Kraaijvanger Architects, waar naast het zakelijke ook het menselijke aspect een belangrijk deel van mijn focus was. Het waren beide leidende rollen, waar het motiveren en inspireren van mensen de rode draad vormden. Dat past mij en dat is vandaag de dag in mijn rol als businesscoach gelukkig nog steeds zo."


Is er een gouden tip die je de lezers mee wilt geven?


"Sta regelmatig stil bij wat je doet, waarom je het doet en waar je naartoe beweegt. Dat helpt je om over de dagelijkse hobbels heen te kijken. Reflecteer en maak structureel tijd voor verbetering. Leren en verbeteren zijn de randvoorwaarden om langdurig plezierig en succesvol (dat hoeft niet alleen financieel te zijn) te leven en werken. Die oranje komma in mijn logo staat voor het stilstaan, en je kunt het ook als een groeiende kiem zien."