Extravet

Jeroen Disch schrijft over digital design in z’n tweewekelijkse nieuwsbrief Halfvet. In Extravet deelt hij de drie items die hem de afgelopen maand het meest zijn opgevallen. Aflevering 6.

Tekst door Jeroen Disch

Must read

De afgelopen tijd zijn er een aantal interessante nieuwe CSS-specificaties gelanceerd of aangekondigd:

Reduced motion
Inmiddels ondersteunen vrijwel alle browsers de prefers-reduced-motion-media feature die heftige interface bewegingen voorkomt. Gebruikers geven hun voorkeur op OS-niveau aan en browsers nemen dit over. Hierdoor is bijzondere motion mogelijk, op een toegankelijke manier. Iedereen blij. 

Leading-trim
Een van mijn grootste irritaties bij ui-design zijn marges rond text-boxes. Die zijn niet makkelijk te standaardiseren, je moet alles op het oog doen. Dat ligt aan typografische principes die nog uit de loden lettertijd stammen, maar op het web geen functie meer hebben. Gelukkig is er een nieuwe CSS-specificatie ingediend - hopelijk wordt die overgenomen, dat zou veel hassle schelen.

Focus-visible
Ik heb me altijd afgevraagd waarom de :focus pseudo-class visueel zichtbaar moet zijn om door de toetsenborden van blinde gebruikers te kunnen worden herkend. 🧐 (Weet je het antwoord, laat het me weten!) Gelukkig is er nu de :focus-visible pseudo-class die een deel van de :focus-stijlen overbodig maakt.

Must See

Inmiddels heeft elke techreus wel z'n eigen brand typeface. Airbnb, Apple, Facebook, Google, IBM, Microsoft, Netflix, Samsung, Uber, Youtube: allemaal hebben ze geïnvesteerd in custom made typografie. Website-template-boer Wix vond het ook tijd worden en lanceert hun eigen Madefor font.

Het voordeel van een brand typeface is dat het karakter ervan precies kan aansluiten op wat je als merk wil uitstralen. Een uitstekende kans om je eigen merkpersonaliteit te uiten. Een kans die Wix volledig laat liggen.
Beeld: Wix

Hun Madefor (gemaakt door typefoundry Dalton Maag) is een prima ontworpen, maar generiek lettertype met de uitstraling van een Opel Astra.

Bij Wix denken ze daar anders over. In hun ogen barst het font van personaliteit en unieke eigenschappen:

“We take a lot of pride in our in-house multidisciplinary design studio, and we noticed the brand was missing a critical element of design, a custom and easily recognisable typeface. We set out to create a bespoke typeface that was distinguishable and represented our brand values.”

Easily recognisable? Really?!

En check de lanceervideo, die laat zien dat alle karakter, eigenheid en juice zit in de toepassing van het lettertype, niet in het font zelf.

Ik moet steeds denken aan dat ene sprookje, iets met de kleren van een keizer. 🤔

Must Use

Pitch gaat het samenwerken aan presentaties verbeteren: het wordt makkelijker en mooier. Daar heb ik wel oren naar, want Keynote blinkt niet echt uit op het gebied van samenwerking. 

Beeld: Pitch

Sharing your stories everywhere. Wil jij wat delen met de community via onze media? Je verhaal, jouw kennis of een mening? Een case, je werk, column, blog of podcast? Laat het ons weten via redactie@bno.nl.
Jeroen Disch is design lead bij GRRR, digital agency voor zinnige zaken. Daarvoor was hij ontwerper bij Lava en Edenspiekermann. Hij geeft geregeld gastlessen, is mentor bij de BNO en schrijft een nieuwsbrief over digital design: Halfvet.