Extravet

Jeroen Disch schrijft over digital design in z’n tweewekelijkse nieuwsbrief Halfvet. In Extravet deelt hij de drie items die hem de afgelopen maand het meest zijn opgevallen. Aflevering 7.

Tekst door Jeroen Disch

Must read

De lockdown in Nederland duurt nu zo’n 250 dagen. Zoveel dagen werken we dus al thuis. In de zomer was het GRRR-kantoor een tijdje open voor een beperkt aantal mensen, maar sinds eind september werkt iedereen weer 100% vanuit huis.

In deze 250 dagen hebben we gemerkt dat voor ons de grootste uitdaging niet zozeer zit in new business, maar in ieders mentale gezondheid. Maar hoe peil je geestelijke fitheid met een video call? Hoe signaleer je ontevredenheid op afstand? Hoe zorg je voor een ouderwets groepsgevoel? Hoe onboard je nieuwe medewerkers die alleen thuis zitten?

Beeld: GRRR-team 

Gelukkig heb ik twee fantastische collega’s die hier dagelijks mee bezig zijn: Michiel (director of operations) en Iris (office & happiness manager). De afgelopen periode introduceerden zij een aantal nieuwe routines, gericht op de mentale gezondheid van het hele team. Een paar voorbeelden:

Buddy Bingo 👋

Elke week wordt iedereen gekoppeld aan een willekeurige andere collega. Het idee is dat je in die week samen iets onderneemt: even bellen, samen wandelen, sporten, whatever. Een moment om te horen hoe het met de ander gaat en ook als een soort substituut voor die toevallige momenten die je normaal op kantoor hebt – bij het koffieapparaat of tijdens de lunch.

Mental Aid-Team 👀

Naast de daily’s met het hele team (elke dag om 9.30 een korte video call om de dag te openen) is er een wekelijks moment met de team leads om door te nemen hoe iedereen in z'n vel zit. Zijn er collega’s die wat extra mental support nodig hebben? Is er behoefte aan extra hardware om het thuiswerken aangenaam te maken? Dan komt het Mental Aid-Team in actie!

Happy Hour 🤸

Elke dag is het van 12 tot 13 uur Happy Hour: een verplichte pauze zonder meetings of Slack, bedoeld om te lunchen en om weg te gaan van je scherm. Dus lekker naar buiten, sporten, mediteren, wat je wil. Een half uur is voor jezelf, een half uur wordt vergoed door GRRR.

Trots om onderdeel te mogen zijn van dit human centered team! 💙

Must See

Toffe campagne om aandacht te vragen voor smeltende gletsjers: serie vlaggen van landen met gletsjers, waarin de witruimte steeds kleiner wordt. Jammer dat Nederland geen gletsjers heeft.

Beeld: meltdownflags.org

Must Use

Als je Adobe CC hebt, dan wordt Photoshop automatisch geüpdatet naar de 2021 versie. Check ’m maar eens, want hij bevat een heleboel nieuwe neural filters voor next level shoppen. Werd ook wel tijd, want dit soort AI-beeldbewerking zit al jaren in appjes op je telefoon.

Sharing your stories everywhere. Wil jij wat delen met de community via onze media? Je verhaal, jouw kennis of een mening? Een case, je werk, column, blog of podcast? Laat het ons weten via redactie@bno.nl.
Jeroen Disch is design lead bij GRRR, digital agency voor zinnige zaken. Daarvoor was hij ontwerper bij Lava en Edenspiekermann. Hij geeft geregeld gastlessen, is mentor bij de BNO en schrijft een nieuwsbrief over digital design: Halfvet.