Extravet

Jeroen Disch schrijft over digital design in z’n tweewekelijkse nieuwsbrief Halfvet. In Extravet deelt hij de drie items die hem de afgelopen maand het meest zijn opgevallen. Aflevering 15.

Tekst door Jeroen Disch

Must read

Beeld: Steve Johnson
Metaverse is hét buzzword van dit moment. Het probeert echter verschillende fenomenen te verklaren die vaak nog niet bestaan of in die vorm ooit zullen bestaan. Benedict Evans vergelijkt het met de term information highway van eind jaren ‘90: een abstract containerbegrip dat een belangrijke ontwikkeling omschrijft waarvan de vorm nog onduidelijk is.

Must see

Elke laatste dinsdag van de maand organiseert It’s Nice That een avond met creative talks van ontwerpers, bureau’s en kunstenaars. Deze Nicer Tuesdays vonden anderhalf jaar lang online plaats, maar 26 oktober was er eindelijk weer een fysieke editie.

De afgelopen edities waren dus remote, maar daarom niet minder interessant :) Dit zijn drie recente Nice Tuesday talks die me enorm hebben geïnspireerd:

Raphael Abreu

Raphael Abreu heeft gewerkt aan de rebranding van Burger King en vertelt over dit mouthwatering project.


 
 

Collins

Drie ontwerpers van Collins doen uit de doeken hoe ze voor elke klant een eigen visuele tone of voice creëren.

 
 

Sharp Type

Chantra Malee en Lucas Sharp over het wel of niet volgen van trends in letterontwerpen.

 
 

Must use

Beeld: Accessible Palette
Ik heb vaak geschreven over de gebruiksonvriendelijkheid van RGB, HSL en HSB. Dat de lichtheid van geel en blauw hetzelfde zijn terwijl geel toch echt lichter dan blauw wordt ervaren. De LCH-kleurruimte maakt werken met kleur een stuk intuïtiever, maar Figma en Sketch ondersteunen geen LCH. Eugene Fedorenko was ook gefrustreerd en bouwde Accessible Palette, een tool om consistente kleurenpaletten mee te maken. Thank God! 🙏
Sharing your stories everywhere. Wil jij wat delen met de community via onze media? Je verhaal, jouw kennis of een mening? Een case, je werk, column, blog of podcast? Laat het ons weten via redactie@bno.nl.
Jeroen Disch is design director bij digitaal ontwerpbureau Bravoure. Daarvoor was hij design lead bij GRRR, ontwerper bij Lava en Edenspiekermann. Hij geeft geregeld gastlessen, is mentor bij de BNO en schrijft een nieuwsbrief over digital design: Halfvet.