#Artikelen

07.02.2023

Read & Weep

Een rubriek met bijzondere boeken, zoals uitgaven die zijn ontworpen door onze leden of die je bijspijkeren over het vak. Dit keer THE NEW STIJL, Lick it en Industrieel ontwerper.


THE NEW STIJL

THE NEW STIJL is een samenwerking tussen …,staat en MENDO met als gevolg een boek gevuld met Nederlandse creatieve dromers, doeners en denkers die je uitdagen om dingen op een nieuwe manier te bekijken. Van Sabine Marcelis, RAAAF en Daily Paper tot Piet Oudolf.

Beeld: ...,staat

Het boek is gevuld met meer dan 50 creatieven, ontwerpers en architecten. Zowel visueel als door middel van interviews en essays geeft deze publicatie je een inkijkje in wat Nederlandse creativiteit vandaag de dag betekent.

Een indrukwekkend boek dat zowel letterlijk als figuurlijk gewicht geeft aan dat wat Nederlandse creativiteit te bieden heeft.

THE NEW STIJL | Auteur: THE NEW STIJL | Concept & Design: …,staat | Taal: Engels | 528 pag. | ISBN 9789090364537 | Uitgever: MENDO | € 69


Actie voor BNO-leden

BNO-leden ontvangen bij aankoop van THE NEW STIJL een limited artprint naar keuze en betalen geen verzendkosten. Deze actie is geldig t/m 7 maart 2023.

Ga voor deze actie naar de website van MENDO. Kies één van de drie coverkleuren: blauw, groen of rood en een limited artprint. De titels van de 8 verschillende artprints staan rechts naast de beelden genoteerd. 

Nadat je een coverkleur hebt gekozen, kun je in het volgende scherm de kortingscode #BNOTNS invullen bij Enter coupon or gift card code’ waarna de verzendkosten komen te vervallen. 

Daarna kun je onder kop Finishing’ aangeven welke artprint je voorkeur heeft. Schrijf de titel van de artprint in het tekstblok Is it a gift? Type a short personal note...’. 

Als een artprint niet langer op voorraad is dan krijg je een willekeurige toegestuurd.
 


THE NEW STIJL is binnenkort ook live te zien in Pakhuis De Zwijger, Amsterdam en tijdens de Milan Designweek 2023. 



Lick it

In Lick It gebruikt eetontwerppionier Marije Vogelzang voedsel om het creatieve denkvermogen aan te scherpen. Het boek bevat 32 unieke uitdagingen die je aansporen anders naar voedsel te kijken en ermee om te gaan. Volgens haar is eten zoveel meer dan alleen maar lichaamsbrandstof: het is politiek, sociaal, spannend en voortdurend aan verandering onderhevig. 

 Fotografie: BIS Publishers

Vogelzang: "Als je je creatieve denkvermogen wilt verbeteren, moet je iets doen: met je mond, je handen en andere mensen. Je gaat anders proeven, anders ruiken en dingen een andere waarde toekennen. Een druif gaat tegen je praten of wordt een afrodisiacum. Je krijgt meer plezier, ziet meer mogelijkheden en voelt je misschien meer verbonden met wat er op je bord ligt."


Fotografie: BIS Publishers

Lick it | Auteur: Marije Vogelzang | Taal: EN/NL | 224 pag. | ISBN 9789063696504 (EN) ISBN 9789063696566 (NL) | Uitgever: BIS Publishers | € 19,99


Industrieel ontwerper

De Groningse Lou Beeren wijdde zich vooral toe aan het ontwerpen van huishoudelijke appraten. Van zijn ontwerp ‘Café Gourmet’ voor Phillips zijn inmiddels meer dan 4 miljoen exemplaren verkocht. Veel van zijn ontwerpen vielen in de prijzen en enkele ervan zijn in de collectie van musea opgenomen.

 Fotografie: Sophie Tijssen

Tijdens een recente opruiming bedacht Beeren zijn levenswerk te bundelen in een boek voor de volgende generatie. Hij hoopt met de overdracht van kennis, over enerzijds plezier en succes en anderzijds teleurstellingen en gemiste kansen, anderen een handje te helpen.


Het boek is zowel een terugblik op zijn leven als een afscheid van zijn vak, dat hij ruim 50 jaar met veel plezier heeft kunnen uitoefenen.

Fotografie: Sophie Tijssen

Fotografie: Sophie Tijssen

Industrieel ontwerper: Lou Beeren over zijn 50 jaar ervaring als industrieel ontwerper | Auteur: Lou Beeren | Design: Lou Beeren | Uitgave in eigen beheer | Taal: Nederlands |  93 pag. | € 30