#Artikelen

30.05.2023

Read & Weep

Een rubriek met bijzondere boeken, zoals uitgaven die zijn ontworpen door onze leden of die je bijspijkeren over het vak. Dit keer Kunst en de zin van het bestaan, Made with Fear en Strategisch Brand Design.


Kunst en de zin van het bestaan

In Kunst en de zin van het bestaan moedigt Onno Zijlstra in woord en beeld op inspirerende wijze het gesprek aan over de zinvraag in samenhang met het denken over kunst. Om dit te doen haalt hij zes denkers voor het voetlicht die in de moderne tijd de zinvraag indringend aan de orde hebben gesteld en de kunst nadrukkelijk bij hun reflecties hebben betrokken: Kant, Hegel, Schopenhauer, Kierkegaard, Nietzsche en Wittgenstein. Zij hebben, binnen een gedeelde traditie, sterk uiteenlopende visies. Zo geven zij ons denken houvast en speelruimte tegelijk.

Fotograaf: Medea Huisman

Het boek is door De Vormforensen opgebouwd uit het verlangen naar eenheid. De paarse pms-kleur speelt door het hele boek met positieve en nagatieve ‘nabeelden’. Het resultaat is een uitgesproken en tegelijkertijd bescheiden boek. Een omslag met glitters, volle spreads met grote beelden, maar ook gedurfde zachte nabeelden. 

Fotograaf: Medea Huisman

Kunst en de zin van het bestaan | Auteur: Onno Zijlstra | Design: De Vormforensen | Taal: Nederlands | 208 pag. | ISBN: 9789491444722 | Uitgever: ArtEZ Press | € 34,95


Made with Fear

Made With Fear is een serie van illustraties en korte persoonlijke verhalen over de angsten van ontwerper BENSINGH. Vooral de verhalen en ervaringen van anderen hebben hem door moeilijke situaties geholpen. Bijvoorbeeld over hoe zij omgingen met hun angsten en obstakels. Het is nu de beurt aan BENSINGH om deze gunst door te geven.

 F Foto: Mockups Design

In de vorm van narratieve illustraties deelt BENSINGH daarom een aantal van deze meest waardevolle ervaringen. Hij wil laten zien hoe hij zijn eigen negatieve ervaringen heeft omgezet in productiviteit en een meerwaarde voor anderen. Met dit boek hoopt hij lezers te inspireren om te reflecteren op hun eigen situatie en wellicht hun eigen waardevolle inzichten te delen.

Foto: Illustratie van BENSINGH

Made with Fear | Auteur: BENSINGH Narrative Illustrations | 56 pag. | Uitgegeven in eigen beheer | € 30,00


Strategisch Brand Design

Merk- en designstrateeg Roel Stavorinus schreef met Strategisch Brand Design een boek dat professionals en studenten houvast kan bieden bij het gestructureerd ontwikkelen van design voor merken. In de eerste drie hoofdstukken behandelt het boek de basisprincipes van marketing, onderzoek en strategie, en ontwerpen vanuit strategie. Het vierde hoofdstuk richt zich op methodieken, tools en modellen.

Foto links: Cover | Foto rechts: Illustratie van Rob en Robin 

Deze informatie is toegankelijk via de website die Uitgeverij Noordhoff, gespecialiseerd in on- en offline leermiddelen, bij het boek maakte. De theorie wordt geïllustreerd aan de hand van diverse cases, onder meer van Thonik (Holland Festival en KRO-NCRV), …,staat (The Student Hotel), Das Buro (Ketel1 Jenever en Mezz) en Silo (Unilever). De praktijkvoorbeelden zijn ruim voorzien van communicatieve illustraties van het creatieve duo Rob en Robin en infographics van informationdesigner Karin Schwandt. Met de vragen en opdrachten aan het eind van ieder hoofdstuk kan de lezer zelf aan de slag. Online is extra materiaal beschikbaar voor zowel studenten als docenten.

Foto: Spread uit Strategisch Brand Design

Strategisch Brand Design | Auteur: Roel Stavorinus | Taal: Nederlands | 281 pag. | ISBN: 9789001277826 | Uitgever: Noordhoff | € 34,95