Tekst door Barbara van Santen
Als Branding & Packaging jurylid voor de European Design Awards had ik de eer om een aantal prijzen uit te reiken tijdens de feestelijke award ceremony afgelopen zaterdag in Napels. In het prachtige Teatro Mercadante stond Nederland maar liefst 25 keer op het podium, met 4 keer goud, 11 keer zilver en 10 keer brons. Bovendien werd het Nederlandse bureau Studio Airport bekroond tot European Design Agency of the Year. Kortom, een schitterende avond voor Dutch Design!
Foto: v.l.n.r. jurylid Anders Thulin, jurylid Barbara van Santen en moderator Louis Zezeran | Fotografie: designmag
Overtuigend en maatschappelijk
Een opvallende – en in mijn ogen belangrijke – ontwikkeling die ik tijdens de jurysessie in Athene al had opgemerkt is dat communicatieontwerp binnen Europa steeds vaker maatschappelijke en politieke thema’s adresseert om bewustwording en gedragsverandering te stimuleren. Ook was er veel oog voor de menselijke maat in deze editie.
Beeld: Zed type system | Ontwerp: Typotheque
Bij de Nederlandse projecten die goud wonnen kwam deze maatschappelijke insteek overtuigend tot uiting. Zo creëerde Typotheque het baanbrekende en uiterst toegankelijke type system Zed, dat inclusiviteit omarmt en barrières doorbreekt met zijn unieke tekst- en displayversies. Zuiderlicht ontwierp een serie levendige seizoensbrochures voor Theater aan het Vrijthof, met fraaie fotografie geïnspireerd door de betoverende verlichting van het theater zelf.
Foto: brochure theaterseizoen Theater aan het Vrijthof 2023-2024 | Ontwerp: Zuiderlicht
Tinker imagineers ontwierp de tijdelijke expositie Turning Heads in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen, waarbij ze op toegankelijke wijze ervaringsruimtes creëerde waar bezoekers konden ontdekken hoe kunstenaars uit de 16e en 17e eeuw experimenteerden met gezichtsuitdrukkingen, verlichting en accessoires.
“We danken de EDA en de jury uit de grond van ons hart, niet alleen voor deze eer, maar ook voor dit prachtige moment dat ons in staat stelde te vieren wat we het liefste doen: creatief werk.”
–
Bram Broerse en Maurits Wouters, Studio Airport
Agency of the Year
Het Nederlandse bureau Studio Airport, onder leiding van Bram Broerse en Maurits Wouters, werd bekroond tot European Agency of the Year en stond veelvuldig op het podium met hun hele team. Naast goud wonnen ze ook Best of Show voor het vierde volume van Emergence Magazine, getiteld Shifting Landscapes. Deze publicatie verkent de veranderende dynamiek van onze wereld en dient als een krachtig statement over de evolutie van onze planeet en onze rol daarin.
Foto: Emergence Magazine | Ontwerp: Studio Airport
Ook won het imposante online platform Normal Phenomena of Life (NPOL), eveneens uit de koker van Studio Airport, in drie categorieën. NPOL belichaamt een nieuwe, planeetgerichte materiële cultuur en biedt zowel overtuigende productpresentaties als diepgaande inzichten in de wetenschap erachter. Het fraaie logo, geïnspireerd door celverdeling en petrischalen, symboliseert de dynamiek van biotechnologie. Een tip: ik raad iedereen aan om dit platform te bekijken, het is buitengewoon inspirerend.
Beeld: logo Normal Phenomena of Life (NPOL) | Ontwerp: Studio Airport
Viering Europees design
Buiten Nederland werden er ook indrukwekkende projecten bekroond. Zo won het Oostenrijkse Atelier Andrea Gassner goud met hun wayfinding system voor Pflegeeinrichtung Widnau, dat grenzen verlegt op het gebied van onderzoek, haptisch design en co-creatie met gebruikers. De monochrome illustraties van de Oekraïense Maryna Kizilova voor het ‘Distraction Free Writing Tool’ Freewrite bieden een diepgaande reflectie op de afleidingen en verleidingen van het hedendaagse leven en waren eveneens goed voor goud.
Beeld: illustraties Freewrite | Ontwerp: Maryna Kizilova
Onze jury was zeer onder de indruk van de kwaliteit van de inzendingen in de categorie Brand Logo en er waren verschillende kanshebbers waar we lang over gediscussieerd hebben. Het Ladler-logo, ontworpen door Lukas Diemling voor een Oostenrijks familiebedrijf dat curlingstenen en accessoires maakt, kwam als winnaar uit de bus en won naast goud ook Best of Show omdat het ‘gewoon werkt’. Het eenvoudige, tijdloze typografische logo staat als een huis en de beginletter ‘L’ is zo goed ontworpen dat het werkt als logo an sich, terwijl het ook de sport oproept die het dient: curling. Ook waren we gecharmeerd van de geweldige kleurkeuze.
Beeld: brand logo voor Ladler | Ontwerp: Lukas Diemling
De avond werd afgesloten met de bekroning van het Oekraïense bureau Obys, dat – zeer terecht mag ik wel stellen – de Jury Prize won voor het lettertype-alfabet Abetka. Dit project toont de 33 moderne Oekraïense letters op een interactieve, unieke manier. De emotionele speech van Olha Olianishyna, die namens Obys de prijs in ontvangst nam, over het behoud van de Oekraïense identiteit en de strijd tegen Rusland, kreeg een overweldigend applaus uit de zaal.
Beeld: lettertype-alfabet Abetka | Ontwerp: Obys
Alles bij elkaar waren de European Design Awards 2024 een mooie viering van Europees design in al zijn glorie en bleef de organisatie trouw aan hun missie: het faciliteren van ontmoetingen, het bieden van inspiratie en het samenbrengen van een belangrijk netwerk voor ontwerpers uit heel Europa. Het was een voorrecht om deel uit te maken van deze bijzondere editie.
“The 2024 edition showcased an exceptional level of talent and originality, reflecting the dynamic nature of the European design community.”
–
Demetrios Fakinos, Head European Design Awards
De jury
Dit jaar bestond de Branding & Packaging jury uit Johanna Lewengard (communicatieontwerper en professor, Stockholm), John L. Walters (hoofdredacteur en eigenaar van Eye Magazine, Londen), Adriana Andreeva (schrijver en curator, Sofia), Anders Thulin (hoofd van het Institute of Visual Design aan de Royal Danish Academy, Kopenhagen), Jonathan Pierini (grafisch ontwerper en typograaf, Urbino) en Brigitte Willinger (redacteur en schrijver, Wenen), en mijzelf, Barbara van Santen (BNO-communicatiemanager en mede-hoofdredacteur Dd Yearbook, Amsterdam).
Over de European Design Awards
De European Design Awards zet sinds 2006 het beste communicatiedesign van Europa in de spotlights. Alle mogelijke disciplines doen mee; van brand design tot corporate design, van boeken tot tijdschriften, van illustratie tot animatie, van webdesign tot verpakkingsontwerp en meer. De prijs is een samenwerking tussen twaalf toonaangevende Europese designmagazines en -instanties, waaronder de BNO. De prijsuitreiking vond plaats tijdens het European Design Awards Festival, dat begin juni in Napels werd gehouden.