#Artikelen

17.03.2022

Werken bij Ontwerpwerk

In deze rubriek kijken we naar zaken als personeelsbeleid, werkproces of bedrijfscultuur van een ontwerpbureau. Deze keer: een kijkje op de werkvloer van Ontwerpwerk.


Ontwerpwerk is een creatief digitaal bureau “met een drive voor werk dat ertoe doet”. Samen met opdrachtgevers en gebruikers ontwikkelt het bureau merken, identiteiten en strategie. Het bureau is sterk in websites, apps, huisstijlen, campagnes, infographics en animaties en werkt met veel trots voor onder andere het College voor de Rechten van de Mens, Staedion, Algemene Rekenkamer, provincie Zuid-Holland, Rijksoverheid, Fonds 1818, Bravo, diverse gemeentes en de Erasmus Universiteit Rotterdam. De studio is gevestigd in Den Haag. 

Ontwerpwerk zoekt passend talent om twee vacatures in te vullen. Wat voor een bureau is het en vooral: hoe is het om er te werken? We vroegen het aan strategy director Judith Boon.

Foto: Ontwerpwerk, Wouter Vellekoop

Wat maakt jullie bureau bijzonder of uniek?

Wij zijn digital experts, strategen en designers met een drive voor werk dat ertoe doet. We maken slimme en creatieve oplossingen die een positieve impact hebben op mensen en de wereld om ons heen. Wij ontwikkelen merken, corporate identities en campagnes, bouwen websites en apps en creëren online en offline communicatie. Dat doen we al zo’n 36 jaar en met een team van 40 talentvolle digital experts, strategen, designers en projectleiders. We werken graag voor maatschappelijke betrokken organisaties aan projecten met impact. Dat doen we hybride: thuis en vanuit ons historische sfeervolle pand in het hart van Den Haag.”

Foto: Ontwerpwerk, Wouter Vellekoop

Op welk recent project zijn jullie het meest trots, en waarom?

Er zijn er zoveel. Maar we kunnen er een paar uitlichten. We hebben bijvoorbeeld de rebranding van het College voor de Rechten van de Mens gedaan. Op basis van een aangescherpte positionering hernieuwden we de merkidentiteit en communicatiestijl. Zo is de visuele identiteit toekomstbestendig, ondersteunt hij cross mediale communicatie en sluit hij aan bij alles waar het College voor staat.

Het College voor de Rechten van de Mens vindt dat iedereen vrij, zelfstandig en in waardigheid moet kunnen meedoen aan de samenleving. Inclusiviteit en toegankelijkheid zijn dus essentiële waarden. Daarom gaat het merk uit van een realistische en inclusieve afspiegeling van de Nederlandse samenleving en voldoet hij aan alle toegankelijkheidseisen. Als onderdeel van de rebranding hebben we een aparte visuele communicatiestijl voor laaggeletterden ontwikkeld.

Beeld: rebranding College voor de Rechten van de Mens

“Daarnaast ontwikkelen we ook wervende en gebruiksvriendelijke websites, zoals die van het gerenommeerde architectenbureau Ector Hoogstad, de ontwerpers van de gloednieuwe fietsenstalling in Utrecht. Met een gelikte front-end, animerende componenten en prachtig beeldmateriaal komen de projecten echt tot leven op elk device. Echt een super project om aan te werken voor onze ux/ui-designers en front-end developers.”

Beeld: website Ector Hoogstad

Hoe hebben jullie deze projecten klaargespeeld met het team?

“We zijn enorm trots op onze collega’s. Ze hebben het tijdens de coronacrisis lastig gehad en ze hebben onder moeilijke omstandigheden keihard gewerkt. We hebben iedereen zoveel mogelijk de ruimte gegeven om hun eigen tijd in te delen en hen de ondersteuning gegeven die zij nodig hadden. Dat is maatwerk, want een beginnend designer op een studentenkamer heeft niet hetzelfde nodig als een ervaren backend developer met een gezin. Als creatief digitaal bureau was het voor ons relatief eenvoudig om volledig online te werken. Alle strategische workshops en creatieve brainstorms met de klant en met collega’s waren online. Ook met het College hebben we zo met veel plezier en energie samengewerkt in dit traject.

Wij doen eigenlijk al onze projecten met een multidisciplinair team: strategen, ux-designers, dtp'ers en developers werken samen aan een opdracht, onder begeleiding van een projectleider. We hebben intensief contact met de opdrachtgever en zien hen echt als onderdeel van het projectteam. Digital, design en strategy zijn bij ons nauw verweven met elkaar. Na een kick- off met de opdrachtgever en het projectteam organiseren we sessies om de strategie en aanpak goed vorm te geven en te laten werken. Dit testen we natuurlijk. De uitdaging zit natuurlijk in het zo goed mogelijk vertalen van wensen en vereisten naar effectief design en communicatie. Soms is er weinig tijd of zijn er beperkte middelen om eerst goed onderzoek te doen. Maar we vinden altijd een oplossing om kwaliteit te leveren!”


Jullie hebben 2 vacatures openstaan. Wat is de aanleiding daarvoor?

“We willen goed tegemoet blijven komen aan de complexe vragen van onze opdrachtgevers en de maatschappij. Niet alleen verandert de aard van de projecten, maar door winst op aanbestedingen groeien we ook in aantal opdrachtgevers. Recent zijn gemeente Rotterdam, de Belastingdienst en provincie Noord-Brabant aan ons portfolio toegevoegd bijvoorbeeld. Dat betekent dat we veel werk te doen hebben en ons team graag nog wat uitbreiden zodat iedereen met aandacht en plezier kan werken.”

Foto: Ontwerpwerk, Wouter Vellekoop

Is het moeilijk om talent te vinden dat aansluit bij jullie bureau of werkwijze?

“We vinden het erg belangrijk dat mensen bij onze cultuur passen. Als multidisciplinair bureau zijn we echte samenwerkers. Goed kunnen luisteren naar wat opdrachtgevers en gebruikers nodig hebben is dus erg belangrijk. Nieuwe collega’s hoeven niet alle skills in huis te hebben, maar wel willen leren van collega’s en de klant. Alleen zo kun je gefundeerd advies geven vanuit je eigen vakexpertise als backend developer of designer, en goed werk maken. We geloven in langdurige relaties met mensen en opdrachtgevers. Toch blijft het ook voor ons lastig om in een krappe markt genoeg aandacht te genereren voor vacatures.”


Hoe maken jullie van de nieuwe medewerkers straks een echte 'Ontwerpwerker'?

“Door het werken in wisselende teamverbanden aan diverse opdrachten en voor diverse opdrachtgevers, raken nieuwe collega’s snel vertrouwd met de werkwijze en onze mensen. En omdat we hybride werken kan dat vanuit huis en op de studio. Er heerst bovendien een hele informele en verwelkomende sfeer. We werken ontzettend hard, maar nemen ook de tijd om bijvoorbeeld samen te lunchen, een verjaardag te vieren en dingen waar we mee zitten of die ons juist inspireren met elkaar te delen.”